رکود بی‌سابقه در بازار موبایل

عصر کالا- یک فعال بازار گوشی موبایل با اشاره به افزایش عجیب قیمت گوشی، لوازم جانبی و لوازم تعمیرات گوشی در شرایط جدید نرخ ارز گفت: قیمت یک گوشی یک میلیون تومانی، یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شده و علیرغم اجرای طرح رجیستری، ارز دولتی به وارد کننده قانونی داده نمی‌شود.

رکود بی‌سابقه در بازار موبایل
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از راه دانا؛ یک فعال بازار گوشی موبایل با اشاره به افزایش عجیب قیمت گوشی، لوازم جانبی و لوازم تعمیرات گوشی در شرایط جدید نرخ ارز گفت: قیمت یک گوشی یک میلیون تومانی، یک میلیون و 800 هزار تومان شده و علیرغم اجرای طرح رجیستری، ارز دولتی به وارد کننده قانونی داده نمی‌شود.

    یزدیان کاشانی یک فعال بازار گوشی درباره وضعیت این روز‌های بازار موبایل پس از نوسان نرخ ارز اظهارداشت: در حال حاضر بازار مرتبط با موبایل شامل گوشی تلفن همراه، لوازم جانبی و تعمیرات به طور بی‌سابقه‌ای راکد است که وضعیت فعلی به تعطیلی بازار تشبیه می‌شود.

    وی توضیح داد: پس از نوسانات نرخ ارز که نرخ دلار دولتی 4200 تومان اعلام شد و این دلار نیز به راحتی به دست نمی‌آید قیمت‌ها در بازار موبایل عجیب شده است به طوریکه در یک ماه گذشته به طور میانگین قیمت گوشی یک میلیون تومانی حدود یک میلیون و 800 هزار تومان شده است.

    وی ادامه داد: در حال حاضر واردکنندگان رسمی گوشی موبایل ارز دولتی برای واردات دریافت نمی‌کنند و از سوی دیگر نرخ یوان چین و هزینه‌های حمل و نقل و باربری نیز افزایش یافته است.

    به گفته این فعال بازار در نتیجه این شرایط در فروشگاه‌های اینترنتی اغلب گوشی‌ها ناموجود شده و فروش را متوقف کرده‌اند، در فروشگاه‌های فیزیکی نیز یک واحد صنفی که تا پیش از این روزی 2 هزار گوشی می‌فروخت اکنون 20 تا 30 گوشی می‌تواند به فروش برساند.

    یزدیان کاشانی اضافه کرد: این شرایط همچنین روی قیمت لوازم جانبی و تعمیرات گوشی نیز تاثیر گذاشته است و این بخش از بازار نیز راکد شده است.

    وی توضیح داد: یک باتری گوشی که پیش از این 15 هزار تومان قیمت داشت اکنون برای فروشنده 30 هزار تومان تمام می‌شود و فروشنده که باید 3 یا 4 هزار تومان روی این کالا سود بگیرد برایش نمی‌صرفد که یک باتری 35 هزار تومانی را بفروشد، زیرا می‌داند که باتری که تا دیروز 20 هزار تومان فروخته می‌شده امروز 35 هزار تومان مشتری ندارد.

    یزدیان کاشانی اضافه کرد: همچنین در بخش لوازم تعمیرات گوشی نیز تا پیش از این قیمت یک ال سی‌دی 200 هزار تومان بود که امروز 400 هزار تومان شده است و این شرایط فروشنده و خریدار را معطل نگه داشته است.

    وی خاطرنشان کرد: اگرچه در شرایط فعلی سود واردکننده و فروشنده از افزایش قیمت بیشتر می‌شود، اما به دلیل کاهش چشمگیر تعداد فروش در عمل این شرایط به ضرر هر دو است.

    این فعال بازار خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی بازار ارز طرح رجیستری گوشی موبایل نیز اجرایی شده که در نتیجه اجرای این طرح واردات گوشی نمی‌تواند بدون ضابطه انجام شود و حتماً باید از مسیر واردات رسمی باشد که با توجه به این وضعیت بهتر است وضعیت تحصیص ارز دولتی به واردکننده‌های قانونی گوشی موبایل زودتر روشن شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر