خطرناک‌ترین فروشگاه آنلاین موبایل شناسایی شد

عصر کالا- فروشگاه آنلاین ۹Game.com که برای دانلود بازی‌های رایگان اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌عنوان فروشگاه آنلاینی که بیشترین برنامه‌های مخرب را در خود جای می‌دهد در سال ۲۰۱۹ شناسایی شد.

خطرناک‌ترین فروشگاه آنلاین موبایل شناسایی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایسنا، فروشگاه 9Game با بیشترین تعداد برنامه جدید مخربی که در آن آپلود شده، در صدر فهرست فروشگاه‌هایی با برنامه‌های مخرب قرار گرفت و همچنین به‌صورت کلی در فهرست فروشگاه‌هایی با بیشترین برنامه‌های مخرب هم در اولین رتبه جای گرفت.

    در سال 2019 معادل 62 هزار و 669 برنامه مخرب جدید در 9Game آپلود شده بود.

    در این رتبه‌بندی، پس از 9Game، با فاصله‌ای قابل توجه، فروشگاه رسمی دانلود برنامه‌های اندرویدی یعنی گوگل پلی‌استور قرار داد که 25 هزار و 647 برنامه مخرب در آن آپلود شده است. البته در حالی‌که پلی‌استور در دومین رتبه لیست آپلود بدافزارهای جدید قرار دارد، تاثیر این فروشگاه آنلاین بر دانلود برنامه‌های مخرب توسط کاربران اندرویدی ظاهرا کمتر است.

    پلی‌استور در میان پنج فروشگاه آنلاینی که بیشترین تاثیر اپلیکیشن‌های مخرب را در گوشی‌های اندرویدی داشته‌اند، قرار نگرفته است. این فهرست شامل 9Game در رتبه اول، feral apps (عباراتی که برای انتشار اپلیکیشن‌ها در خارج از هر اپ‌استور و معمولا در وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود) در رتبه دوم، Vmall app store در رتبه سوم، Xiaomi app store در رتبه چهارم و Qihoo 360's Zhushou store در رتبه پنجم می‌شود.

    یکی از غایبان قابل توجه در این فهرست، فروشگاه آنلاین اپل است و به نظر می‌رسد این موضوع نتیجه مستقیمی از فرآیند بررسی انفرادی اپل برای قرار دادن اپلیکیشن‌ها در فروشگاهش باشد که در مقایسه با فرآیند خودکاری که توسط اکثر فروشگاه‌های اپلیکیشن مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهتر می‌تواند برنامه‌های مخرب را شناسایی کند.

    از طرفی گوگل هم با وجود اینکه به بسیاری از برنامه‌های مخرب اجازه ورود به پلی‌استور خود را می‌دهد، برای پیدا کردن این برنامه‌های مخرب هم تلاش زیادی می‌کند و سرعت آن بهبود یافته، به‌طوری که تعداد برنامه‌های مخرب در این فروشگاه در سال 2019، 76.4 درصد کاهش داشته است. به‌طور کلی هم تعداد برنامه‌های مخرب مشاهده‌شده در تمامی فروشگاه‌های آنلاین، در سال 2019 ، 20 درصد کاهش یافته و از 213 هزار و 279 عدد در سال 2018، به 170 هزار و 796 عدد رسیده است.

    البته به نظر کارشناسان RiskIQ، این روند نزولی تعجب‌آور است، زیرا اکنون برنامه‌های بیشتری در حال توسعه هستند. در سال 2019 بالغ‌بر 8.9 میلیون برنامه جدید در فروشگاه‌های آنلاین آپلود شدند در حالی‌که این عدد در مقایسه با سال 2018 که 7.5 میلیون برنامه جدید در فروشگاه‌های آنلاین وجود داشت، 18 درصد رشد داشته است.

    بیشتر این برنامه‌های جدید (چه مخرب و چه غیرمخرب) از سوی توسعه‌دهندگان چینی تولید شده‌اند. سه فروشگاه آنلاین برتر اپلیکیشن موبایل در سال 2019 از نظر آپلود برنامه جدید، شامل APK GK با یک میلیون و 687 هزار و 757 برنامه، APK Pure با 890 هزار و 479 برنامه جدید و Android Apps APK با 809 هزار و 818 برنامه جدید، همه از کشور چین بودند. گوگل با 714 هزار و 678 برنامه جدید و اپل با 465 هزار و 676 برنامه جدید، به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر