قیمت آیفون ۸ و آیفون ۱۰ در بازار ایران

عصر کالا- در حالیکه یک هفته تا عرضه آیفون‌های ۸ و ۸ پلاس زمان باقی است و همچنین نرخ‌های پایه آنها و آیفون ۱۰ مشخص است اما برخی فروشگاه‌های محصولات اپل در ایران قیمت‌های نجومی را برای این آیفون‌ها برچسب زده‌اند.

قیمت آیفون ۸ و آیفون ۱۰ در بازار ایران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از تسنیم؛ کمپانی امریکایی اپل سه روز پیش طبق سنوات گذشته اقدام به رونمایی از محصولات جدید خود که شامل «اپل واچ»، «اپل تی‌وی»، «آیفون‌های 8 و 8پلاس» و در نهایت «آیفون ایکس» بود، کرد.

    برخلاف گذشته، این شرکت در مراسم رونمایی خود هم‌زمان دو سری از گوشی‌های هوشمند خود را معرفی کرد که این کار را تاکنون انجام نداده بود و به گفته برخی، آیفون‌های 8 و 8پلاس را نیامده، با معرفی آیفون ایکس از میدان رقابت به در کرد.

    «ایکس» که در یونانی معادل عدد «10» هست، دقیقا در سالگرد 10 سالگی آیفون برای نسل جدید گوشی‌های هوشمند کمپانی اپل در نظر گرفته می‌شود و با شکل و شمایل جدید این گوشی، نوید ورود به دهه‌ای متفاوت را می‌دهد.

    خاص بودن این گوشی را از قیمت در نظر گرفته شده برای آن نیز می‌توان پی برد؛ همچنین با معرفی این محصولات جدید، قیمت محصولات پیشین اپل حدود 100 دلار کاهش یافت به نحویکه در حال حاضر آیفون7 با قیمت 549 دلار و آیفون 7پلاس با قیمت 669 دلار به‌ فروش می‌رسند.

    فارغ از مشخصات سخت‌افزاری و ظاهری که آیفونهای جدید و البته پرچمدار جدید اپل (آیفون10) دارد، تب خرید آنها در میان علاقمندان به این برند و کارهای عجیبی است که گاها از آنها سر می‌زند.

    برخی به هر دری می‌زنند و با فروش لوازم ضروری زندگی خود درصدد خرید آیفون‌های جدید بر می‌آیند و همین چند سال پیش بود که در یکی از کشورهای آسیایی فردی کلیه خود را فروخت تا بتواند جدیدترین آیفون آن زمان را خریداری کند.

    به دنبال این تب تمام نشدنی در میان برخی کاربران، برخی هموطنان ما نیز تحت قواعد مُد و تبلیغات بصری، اقدام به چنین کارهایی می‌کنند و همین باعث می‌شود که همواره قیمت این محصول در کشور ما در حد بالایی قرار داشته باشد.

    البته رونمایی از هر محصول جدیدی که لقب پرچمداری را به خود می‌گیرد و تولید آن به شکل محدود، ناچارا قیمت آن را بسیار بالاتر از چیزی که باید باشد می‌برد اما میل و علاقه کاربران نیز بر این قیمت‌های نجومی می‌افزاید.

    حال اگر معیار را قیمت پایه در نظر گرفته شده برای آیفون‌های جدید در نظر بگیریم و با احتساب نرخ 3900 تومانی برای دلار، قیمت پایه گوشی‌های آیفون جدید در ایران باید طبق زیر باشد:

    اما این همه ماجرا نیست و برای محاسبه قیمت نهایی و خالص این محصول باید مالیات بر ارزش افزوده و هزینه گمرکی را نیز لحاظ کنیم.

    براساس اظهارات سال گذشته نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، تعرفه واردات تلفن همراه به کشور 5 درصد و مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد است.

    بنابراین بر قیمت‌های فوق باید 14 درصد اضافه شود که نهایتا به جدول زیر می‌رسیم:

    در حالیکه انتظار می‌رود قیمت فروش این گوشی‌های جدید طبق ارقام جدول بالا باشد اما قطعا چنین اتفاقی نخواهد افتاد و برگرفته از تجارب پیشین در روزهای اولیه عرضه این محصول باید منتظر برچسب‌های قیمت نجومی برای آن در بازار کشورمان باشیم.

    به قولی ابتدا باید قشر مرفه و برندبازان این محصول را خریداری کنند تا کمر قیمت آن شکسته و به نرخ واقعی نزدیک‌تر شود.

    در حالیکه پیش‌سفارش آیفون8 و آیفون 8پلاس از امروز (24 شهریور) آغاز شده و عرضه آنها از روز 31 شهریور خواهد بود و پیش‌سفارش آیفون10 نیز از پنجم آبان و عرضه آن از دوازدهم همان ماه خواهد بود، اما برخی فروشگاه‌های آنلاین محصولات اپل در ایران لیست‌های قیمتی نجومی را عرضه کرده که در رسانه‌ها نیز منتشر شده است.

    یکی از این لیست‌ها قیمت 11 میلیون تومان را جلوی آیفون10 مدل 256 گیگابایتی و 8 میلیون و 500 هزار تومانی را برای مدل 64 گیگابایتی نوشته است.

    حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم این محصول پرطرفدار با چه قیمتی وارد بازار کشورمان می‌شود و آیا تحریم برخی اپلیکیشن‌های ایرانی در اپ‌استور اپل تأثیری بر افت قیمت و بی‌میلی به محصولات جدیدش در بازار ایران خواهد شد یا خیر.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر