۵گوشی اندرویدی نسبتا قدیمی که همچنان فوق‌العاده هستند

عصر کالا- آیا تا به حال این سؤال را از خود پرسیده‌اید که چرا باید به دنبال خرید یک پرچمدار اندرویدی با قیمت نجومی باشیم؟ به نظر شما واقعا لزومی دارد که با پرداخت هزینه میلیونی، جدیدترین اسمارتفون پرچمدار شرکت‌هایی همچون سامسونگ، ال‌جی، اچ‌تی‌سی، سونی و غیره را خریداری کنیم؟

۵گوشی اندرویدی نسبتا قدیمی که همچنان فوق‌العاده هستند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری« عصرکالا» به نقل از  ICTPRESS، اگر از افراد علاقمند به دنیای تکنولوژی و اسمارتفون‌های اندرویدی باشید، حتما در جریان سیر صعودی افزایش قابلیت‌ها و پتانسیل این محصولات قرار دارید. گوشی‌های اندرویدی این روزها بسیار قدرتمندتر از سال‌های قبل شده‌اند. برای مثال اگر مقایسه کوتاهی مابین پرچمدار سال 2013 ال‌جی یعنی گوشی ال‌جی جی 2 (LG G2) با پرچمدار سال 2017 این شرکت یعنی گوشی ال‌جی جی 6 (LG G6) داشته باشید، به وضوح پیشرفت‌های اخیر اسمارتفون‌های اندرویدی را بهتر درک می‌کنید.

    اما آیا این موضوع به آن معناست که باید حتما هر سال با صرف هزینه‌های گزاف و میلیونی نسبت به خرید یک گوشی اندرویدی پرچمدار اقدام کنیم؟ آیا لزومی دارد که حتما جدیدترین اسمارتفون‌های برندهایی نظیر ال‌جی، سامسونگ، سونی و غیره را بخریم؟ از نظر ما اینطور نیست! اما دلیل این ادعا چیست؟ با سایت شبکه همراه باشید.
    چرا نباید هزینه گزافی را صرف خرید جدیدترین پرچمداران اندرویدی کنیم؟
    درست است که پرچمداران اندرویدی طی چند سال اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند، اما حداقل یکی دو سالی می‌شود که سیر این پیشرفت‌ها از تب و تاب پیشین افتاده است. اگر بخواهیم برای این پیشرفت‌ها نموداری تجسم کنیم که ستون عمودی نمودار نشان دهنده پیشرفت اسمارتفون‌ها باشد، می‌توانیم بگوییم که تقریبا در اواخر سال 2013، کل سال 2014 و اوایل سال 2015 پیشرفت اسمارتفون‌ها به شدت افزایش یافت و نمودار آن‌ها حالتی عمودی را شامل می‌شد. اما از اواخر سال 2015 تا به امروز که در سال 2017 به سر می‌بریم، دیگر شیب نمودار از حالت عمودی خارج شده و وضعیت متعادل‌تری در سیر پیشرفت‌های سخت‌افزاری و عملکردی این محصولات ایجاد شده است.
    به عنوان مثال بیایید گوشی هوشمند گلکسی اس 6 را با گلکسی اس 7 مقایسه کنیم! گلکسی اس 6 در سال 2015 معرفی شد و یک محصول فوق‌‌العاده بود که در مقایسه با پرچمدار پیشین سامسونگ یعنی گلکسی اس 5 پیشرفت‌های متعددی را ارائه می‌کرد. اما وضعیت برای گلکسی اس 7 که در سال 2016 شاهد معرفی آن بودیم، این چنین نبود! گلکسی اس 7 نسبت به نسخه پیشین خود یعنی گلکسی اس 6 پیشرفت‌هایی را شامل می‌شد، اما شدت این پیشرفت‌ها به قدری نبود که با مقایسه گلکسی اس 6 و اس 5 قابل درک باشد.

    بنابراین ما عقیده داریم که پیشرفت اسمارتفون‌ها طی چند وقت اخیر حالتی نسبتا یکنواخت را داشته است. اگرچه سامسونگ با معرفی گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس تا حدی در این روند تغییر ایجاد کرد، اما باز هم این تغییر به قدری محسوس نیست که ما را مجبور به خرید این محصولات کند! به شما قول می‌دهیم که تمام بازی‌ها و اپلیکیشن‌هایی که در گلکسی اس 8 قابل اجرا هستند، هم اکنون در گلکسی اس 7، گلکسی اس 6 و حتی در برخی شرایط گلکسی اس 5 سامسونگ هم به راحتی اجرا می‌شوند. پس به واقع چه دلیلی وجود دارد که حتما هزینه گزاف و میلیونی پرداخت کنیم و جدیدترین پرچمدار اندرویدی موجود در بازار را بخریم؟
    شرایط مشابه برای شرکت‌های دیگر هم صدق می‌کند. به نظر شما ال‌جی جی 6 در عمل از نظر قابلیت پردازشی چه کاری می‌تواند انجام دهد که ال‌جی جی 5 یا ال‌جی جی 4 قادر به انجام آن نیستند؟ البته مطمئنا ال‌جی جی 6 از نظر قدرت پردازشی از دو گوشی نام برده شده قوی‌تر است، یا گلکسی اس 8 از این نظر قدرت بیشتری نسبت به گلکسی اس 7 یا اس 6 دارد، اما این قدرت بیشتر در عمل تفاوت محسوسی ایجاد نمی‌کند! حتی ما به جرئت می‌گوییم که در عمل تمام اپلیکیشن‌ها و بازی‌های که می‌توانید در گلکسی اس 8 انجام دهید، هم اکنون در گوشی هوشمند ال‌جی جی 5 یا حتی ال‌جی جی 4 هم بدون مشکل اجرا می‌شوند.

    پس اگر مسئله قدرت پردازشی مطرح باشد، عملا تفاوت چندانی مابین جدیدترین پرچمدار شرکت‌های اندرویدی و برخی محصولات قدیمی‌تر وجود ندارد. شرایط مشابه برای دوربین این دستگاه‌ها و سایر مسائلی که به آن فکر می‌کنید هم صادق است. بنابراین به نظر ما هیچ لزومی ندارد که شما حتما هزینه چند میلیونی پرداخت کنید و جدیدترین پرچمدار شرکت‌های اندرویدی را بخرید، بلکه می‌توانید با شناخت درست نیازهای خود اسمارتفونی را بخرید که از نظر قدرت در عمل تمام نیازهایتان را برطرف کند و از همه مهم‌تر قیمت بسیار مقرون به صرفه‌تری داشته باشد!
    شاید این سؤال در ذهنتان ایجاد شود که کدام اسمارتفون‌های اندرویدی هم اکنون می‌توانند به جای محصولاتی نظیر گلکسی اس 8، اس 8 پلاس یا ال‌جی جی 6 و غیره خریداری شوند؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که گوشی‌های زیادی هستند که با قیمت پایین‌تر می‌توانند در عمل بازده تقریبا یکسانی را ارائه کنند. انتخاب این اسمارتفون‌ها کاملا به سلیقه و نیاز شخصی هر فرد بستگی دارد. در ادامه 5 نمونه از این گوشی‌های هوشمند را نام می‌بریم. با سایت شبکه همراه باشید.
    گلکسی نوت 4 و گلکسی نوت اج سامسونگ (Samsung Galaxy Note 4/Edge)
    اگر به دنبال یک اسمارتفون قدرتمند، زیبا، شیک و باکیفیت هستید که از هر نظر توان رقابت با پرچمداران اندرویدی فعلی را داشته باشد، دو فبلت گلکسی نوت اج و گلکسی نوت 4 سامسونگ یکی از بهترین انتخاب‌های پیش رویتان محسوب می‌شوند. هر دو محصول مذکور در سال 2014 از سوی سامسونگ معرفی شدند از تراشه اسنپدراگون 805 کوالکام بهره می‌برند. البته نسخه‌ای از فبلت نوت 4 با تراشه اگزینوس 5433 هم عرضه شده است.

    رم 3 گیگابایتی، دوربین 16 مگاپیکسلی، صفحه نمایش بزرگ 5.6 و 5.7 اینچی به ترتیب برای نوت اج و نوت 4 و وضوح تصویر بسیار عالی هم از دیگر مشخصات فنی این دو فبلت محسوب می‌شوند. هر دو محصول به اسکنر انگشت مجهز هستند و از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند. همچنین سیستم عامل آن‌ها به طور رسمی تا اندروید 6.0 مارشمالو قابل ارتقاء است.
    وان ام 8 اچ‌تی‌سی (HTC One M8)
    گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی وان ام 8 پرچمدار سال 2014 شرکت تایوانی اچ‌تی‌سی محسوب می‌شود که به نظر ما هم اکنون می‌توان آن را یکی از بهترین اسمارتفون‌های قدیمی دانست که قابل خرید است. بدنه این اسمارتفون فلزی بوده و تراشه اسنپدراگون 801 کوالکام در آن به‌کاررفته که قدرت عملکرد بسیار مطلوبی دارد.

    صفحه نمایش دستگاه 5 اینچی بوده و رم آن ظرفیت 2 گیگابایتی را ارائه می‌کند. دوربین اصلی دوبل در این محصول ارائه شده و سیستم عامل آن به طور رسمی قابلیت ارتقاء به اندروید 6.0 مارشمالو را دارد. اگر تمایل به محصولات شرکت اچ‌تی‌سی دارید، گوشی اچ‌تی‌سی وان ام 9 هم می‌تواند یکی دیگر از گزینه‌های خرید مناسب شما محسوب شود.
    نکسوس 5 گوگل (Nexus 5)

    نکسوس 5 در سال 2013 با همکاری ال‌جی و گوگل تولید شد و یکی از اسمارتفون‌های اندرویدی است که در حال حاضر هم می‌تواند یکی از انتخاب‌های عالی شما محسوب شود. صفحه نمایش این گوشی 4.95 اینچی بوده و تراشه اسنپدراگون 800 کوالکام در آن تعبیه شده است. رم دستگاه هم ظرفیت 2 گیگابایتی را ارائه می‌کند. اگر از علاقمندان سری اسمارتفون‌هایی هستید که نام برند گوگل را یدک می‌کشند، می‌توانید نکسوس 5 را به عنوان یک اسمارتفون اندرویدی قدرتمند، باکیفیت و مقرون به صرفه‌تر انتخاب کنید.
    اکسپریا زد اولترا سونی (Sony Xperia Z Ultra)
    اکسپریا زد اولترا سونی شاید از جمله گوشی‌های هوشمندی باشد که کمتر نام آن را شنیده باشید و تصور کنید که نتواند از پس اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های پرگرافیک برآید. اگر این تصور را دارید، در اشتباه کامل هستید! اکسپریا زد اولترا سوی با بهره‌مندی از تراشه اسنپدراگون 800 کوالکام و رم 2 گیگابایتی به راحتی از پس اجرای بازی‌های سنگین مورد نظرتان بر می‌آید. جالب است بدانید که این فبلت در سال 2013 از سوی سونی معرفی شد!

    اکسپریا زد اولترا یک ویژگی منحصر به فرد دارد و آن مربوط به صفحه نمایش 6.4 اینچی و بسیار بزرگ این محصول می‌شود. بنابراین فبلت مذکور از نظر ابعاد کمی بزرگ‌ است، اما از سمت مقابل لذت تماشای فیلم و ویدئو در آن به موجب نمایشگر 6.4 اینچی محصول بیشتر می‌شود. ضمنا این گوشی از استاندارد ضد آب و ضد گرد و غبار IP58 هم بهره می‌برد. پس اگر از علاقمندان به فبلت‌های با نمایشگر بزرگ هستید و در عین حال به قدرت عملکرد دستگاه اهمیت می‌دهید، اکسپریا زد اولترا سونی را فراموش نکنید!
    جی 4 ال‌جی (LG G4)
    گوشی هوشمند ال‌جی جی 4 هم می‌تواند تقریبا تمام نیازهایتان را برطرف کند. این گوشی که پرچمدار سال 2015 شرکت کره‌ای ال‌جی بود از سیستم روی چیپ (SoC) اسنپدراگون 808 کوالکام در کنار رم 3 گیگابایتی بهره می‌برد. صفحه نمایش آن 5.5 اینچی است و وضوح تصویر عالی 2560 در 1440 پیکسل یا اصطلاحا QHD را ارائه می‌کند.

    از دیگر ویژگی‌های عالی این گوشی می‌توانیم به دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی آن اشاره کنیم. این گوشی در آینده نزدیک حتی از به روز رسانی اندروید 7.0 نوقا هم بهره‌مند می‌شود. به نظر شما آیا اختلاف قیمت ال‌جی جی 6 با ال‌جی جی 4 در مقایسه با توانایی‌های آن‌ها معقولانه است؟
    کلام آخر
    اسمارتفون‌هایی که به عنوان پیشنهاد معرفی کردیم فقط بخشی از محصولاتی هستند که شما می‌توانید با صرف هزینه بسیار ناچیزتر نسبت به جدیدترین پرچمداران اندرویدی فعلی، آن‌ها را خریداری کنید و در عین حال عملا بازده نسبتا یکسانی را تجربه کنید. امیدوار هستیم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر