رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی تهران خبر داد

آغاز قطع ۵۰۰۰ گوشی تلفن اپل

عصر کالا- رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران با اشاره به اعمال رجیستری برروی ۵۰۰۰ گوشی اپل در سراسر کشور از اعمال رجیستری برروی گوشی‌های سامسونگ در روزهای آینده خبر داد.

آغاز قطع ۵۰۰۰ گوشی تلفن اپل
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، مهدی محبی تا به حال با بیان این‌ که 1000 گوشی تلفن همراه مدل اپل از مدار خارج شده است، گفت: قرار بود تا روز گذشته تعداد 3000 گوشی از این مدل از مدار خارج شود، اما در حالت عادی نمی‌توان آنها را قطع کرد و باید آنتن آنها جابه‌جا شود تا بتوان مابقی را هم قطع کرد. البته از روز دوشنبه اگر آنتن را هم جابه‌جا نکنند، باز هم از مدار خارج شده و قطع می‌شوند.

    وی با تاکید بر این‌که از روز دوشنبه قرار بوده است تا حدود 3000 گوشی تلفن اپل قطع شود، اظهار کرد: تعداد 5000 گوشی موبایل رجیستر نشده از همین برند نیز در دست اعمال طرح رجیستری است که از روز گذشته به بعد قطع شدن آنها شروع شده است. البته این گوشی‌ها فقط در تهران نبوده و در همه کشور این طرح اجرا خواهد شد.

    رییس اتحادیه مخابرات استان تهران با اشاره به شروع اعمال طرح رجیستری از تاریخ 15 آذرماه امسال (1396) اظهار کرد: تا روز دوشنبه تعداد 3000 گوشی موبایل باید قطع شده باشد که البته حدود 700  عدد از آنها از کشور خارج شده که احتمالا مربوط به افرادی بوده در آن تاریخ در ایران حضور داشتند و بعد از کشور خارج شده اند.

    محبی در پاسخ به این سوال که مقصر اصلی در قطع شدن این تعداد از گوشی‌های موبایل علی‌رغم اطلاع‌رسانی‌های فراگیر در مورد اجرای طرح رجیستری کیست، اظهار کرد: مقصر اصلی فروشنده‌ها بوده‌اند که به هر دلیلی اعم از بی‌اطلاعی یا تصور رجیستر نشدن گوشی‌ها، اقدام به فروش این گوشی‌ها به مردم کرده‌اند که حالا باید به صورت کارکرده و دست دوم آنها را پس بگیرند.

    وی اضافه کرد: مردم هم باید موقع خرید گوشی‌های تلفن همراه حتما از رجیستر شدن آنها اطمینان یافته و کد گوشی‌ها را به شماره‌ای که برای رجیستری اعلام شده است، ارسال کنند.

    رییس اتحادیه مخابرات استان تهران در نهایت با بیان این‌که هر گوشی‌ تلفن همراهی که بدون عوارض گمرکی وارد کشور شود قاچاق محسوب می‌شود، گفت: طرح رجیستری هنوز در مورد برخی از مدل‌های تلفن همراه از جمله سامسونگ اعمال نشده است که در روزهای آینده این اتفاق خواهد افتاد و حتی احتمال دارد به صورت ضربتی و ناگهانی همه مدل‌های دیگر نیز مشمول اجرای طرح رجیستری بشوند.

    در تاریخ 18 مهرماه 1396 جلسه هم اندیشی اجرای طرح رجیستری با حضور مسئولان مربوطه از جمله وزیر ارتباطات، وزیر صنعت، نماینده وزیر اقتصاد، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و مسئولان سازمان حمایت مصرف کنندگان، گمرک ایران و اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی برگزار شد تا همه چیز برای شروع این پروژه پرحاشیه آماده شود. در نهایت پس از این جلسه بود که مقرر شد تا طرح رجیستری تلفن همراه از تاریخ 28 مهر به صورت رسمی اجرایی شود.

    اما مشتریان پس از اجرای طرح رجیستری چه اقداماتی را باید انجام دهند؟ گمرک ایران اعلام کرده تا خریداران موبایل باید حواسشان به قاچاق یا غیر قاچاق بودن گوشی باشد. مصرف کنندگان می‌توانند با استعلام شماره سریال گوشی از طریق یک سامانه پیامکی، گوشی های قاچاق را از غیر قاچاق تشخیص دهند. برای این کار ابتدا کد IMEI درج شده در داخل گوشی و پشت باتری را با کد نوشته شده بر روی جعبه تطبیق داده و سپس آن را از سامانه 30008887 استعلام بگیرید. پس از آن، پیامکی در رابطه با ثبت یا عدم ثبت شناسه استعلام شده از پنجره واحد تجاری گمرک به شما ارسال می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر