همه آنچه باید از رجیستری گوشی‌های اپل بدانیم

عصر کالا- سه‌شنبه، ۱۴ آذرماه طرح رجیستری برای خرید گوشی‌های اپل آغاز خواهد شد و فرآیندهای موجود فعلا فقط برای گوشی‌های اپل لازم‌الاجرا خواهد بود. در این گزارش سعی بر آن شده تا نکاتی ذکر شود که خریداران به کمک آن محصول غیررجیستر شده و تقلبی خریداری نکنند و نیز به ابهامات آنان در خصوص طرح رجیستری پاسخ داده شود.

همه آنچه باید از رجیستری گوشی‌های اپل بدانیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، بنابر اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، چهاردهم آذرماه سال جاری طرح رجیستری آغاز می شود و فرآیندهای موجود در آن، از این تاریخ برای گوشی های اپل لازم الاجرا است. حال این  مردم هستند که باید دقت کنند که محصول غیر رجیستر شده خریداری نکنند. در این میان ممکن است برخی هنگام خریداری گوشی دچار ابهاماتی شوند که در زیر سعی میکنیم به برخی از این ابهامات پاسخ دهیم.

    بر این اساس به منظور خرید دستگاه لازم است ابتدا اصالت آن بررسی شود. خریدار باید برای استعلام اصالت، شناسه 15 رقمی IMEI (بدون هرگونه خط تیره، ممیز و غیره) را که بر روی جعبه دستگاه قابل مشاهده است، به شماره 7777 پیامک کند یا با استفاده از کد دستوری #7777* از اصالت دستگاه اطمینان حاصل نماید.

    همچنین باید توجه شود که پیامک دریافتی برای دستگاه حتماً باید با سرشماره HAMTA ارسال شده باشد. اگر پیامکی با سرشماره دیگری در جواب ارسال شد، جعلی است و به هیچ عنوان قابل استناد نیست. بعد از اطمینان از اصالت تلفن همراه که نشان‌دهنده قانونی بودن و همچنین استاندارد بودن آن است، می‌توان تلفن همراه مدنظر را خریداری کرد.

    در گام بعدی، دستگاه باید در شبکه اپراتوری فعال شود. برای این کار می‌توان از کد فعال‌سازی 6 رقمی که ‌همراه جعبه است، استفاده کرد؛ بنابراین حتماً باید پس از خرید دستگاه، فاکتور رسمی ممهور به مهر فروشگاه که IMEI دستگاه برروی آن درج شده است، از فروشنده دریافت شود.

    *چگونه IMEI گوشی را ببنیم؟

    تمام دستگاه‌هایی که دارای قابلیت با نصب سیم‌کارت بوده و از شبکه ارتباطات سیار استفاده می‌کنند، حداقل دارای یک شناسه بین‌المللی 15 رقمی منحصر‌به‌فرد به‌نام IMEI است. این شناسه برروی دستگاه به‌صورت نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و فیزیکی نصب و درج می‌شود.

    شناسه IMEI برروی جعبه دستگاه قابل رویت است و با شماره‌گیری کد #06#* نیز بر روی صفحه نمایش تلفن همراه، نمایش داده می‌شود. گوشی‌های دو سیم‌کارته، دارای دو شناسه IMEI و گوشی‌های چند سیم کارته دارای چند IMEI هستند. نکته مهم اینجا است که IMEI دریافتی از طریق کد دستوری #06#* با کد درج‌شده روی جعبه مطابقت داشته باشد.

    *شش مرحله برای اطمینان خریدار از اصالت گوشی

    برای اینکه شخص خریدار از اصالت کالای خود مطمئن شود باید شش مرحله زیر را طی کند، یعنی شماره‌گیری کد دستوری #7777* با یک تلفن همراه غیر از تلفن همراهی که قصد خرید آن را دارد، ارسال عدد مربوط به گزینه «استعلام اصالت»، وارد کردن شناسه 15 رقمی IMEI درج شده روی جعبه دستگاه مورد نظر (تا این مرحله نیازی به باز کردن جعبه گوشی تلفن همراه نیست)، تطابق اطلاعات ارائه شده (برند، مدل و غیره ) با مشخصات گوشی، باز کردن جعبه دستگاه موردنظر، شماره‌گیری #06#* و تطابق IMEI مشاهده شده با IMEI درج شده روی جعبه دستگاه، همچنین در صورت عدم مطابقت اطلاعات نمایش ‌داده شده با مشخصات دستگاه (برند، مدل و IMEI)، از خرید تلفن همراه باید اجتناب شود.

    *فعال‌سازی تجهیز

    در خصوص بحث فعالسازی تجهیز باید مراحلی مانند شماره‌گیری کد دستوری #7777*، ارسال عدد مربوط به گزینه «فعال‌سازی»، وارد کردن IMEI دستگاه موردنظر، وارد کردن کد فعال‌سازی (مربوط به دستگاه)، وارد کردن شماره سیم‌کارت مورد نظر برای فعالسازی ، تأیید اطلاعات واردشده و همچنین دریافت پیام و اطمینان از موفقیت‌آمیز بودن فرآیند طی شود.

    *شیوه کاربرد رمز سامانه همتا

    همتا، نام سامانه طرح ثبت تلفن همراه است که از طریق درگاه‌های اینترنتی، کد دستوری و پیامکی قابل دسترسی است. رمز سامانه همتا با هدف احراز هویت فرد در استفاده از برخی قابلیت‌ها مانند انتقال مالکیت درنظر گرفته شده است. تعریف رمز هنگام ثبت‌نام در سایت سامانه همتا انجام می‌شود. حال اگر چنانچه خریدار  قصد انتقال مالکیت تلفن همراه متعلق به سیم‌کارتِ خود را دارد، نیازی به استفاده از رمز همتا نیست اما درصورتیکه بخواهد با استفاده از تلفن همراه خود، تلفن همراه متعلق به سیم‌کارتِ دیگر را انتقال دهد، نیاز به رمز همتای آن سیم‌کارت دارد.

    *شیوه انتقال مالکیت تلفن همراه چگونه است؟

    برای انتقال مالکیت تلفن همراه نیز مراحلی از قبیل شماره‌گیری کد دستوری #7777*، ارسال عدد مربوط به گزینه «انتقال مالکیت»، انتخاب یا ورود شماره سیم‌کارتی که قصد انتقال مالکیت تلفن همراه مربوط به آن است، ارسال رمز همتا (مربوط به سیم‌کارت)، انتخاب شناسه IMEI دستگاه موردنظر و ارسال عدد مربوط به آن، وارد کردن شماره سیم‌کارت فردی که قصد انتقال تلفن همراه به وی وجود دارد، تأیید اطلاعات وارد شده و نهایتاً دریافت پیام و اطمینان از موفقیت‌آمیز بودن فرآیند باید طی شود.

    قابل توجه آن که پس از فعال‌سازی، تلفن همراه فقط بر روی سیم کارت فعال‌شده قابلیت استفاده از شبکه را خواهد داشت و درصورتی که خریدار بخواهد از سیم‌کارت دیگری استفاده کند، بایستی از طریق «انتقال مالکیت» اقدام کند در غیر اینصورت تلفن همراه بر روی سیم‌کارت جدید فقط به مدت 30 روز قابلیت استفاده خواهد داشت.

    *ملاحظاتی که حین استفاده باید رعایت شود

    در صورت گم‌شدن کد فعال‌سازی، لازم است به شرکت گارانتی‌کننده دستگاه مراجعه شود. همچنین جهت رعایت نکات امنیتی، توصیه می‌شود از شناسه IMEI مراقبت شود و این شناسه را در اختیار دیگران قرار نگیرد. در مرحله بعدی در صورت نیاز به تعمیر دستگاه، حتماً از عدم تغییر شناسه IMEI بعد از تعمیر دستگاه، اطمینان حاصل شود و نهایتاً اینکه از نصب اپلیکیشن‌های مشکوک که مشخصات اصلی گوشی را تغییر می‌دهند، پرهیز شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر