نرخ ترابردپذیری در زمان اجرای رجیستری گوشی‌های تلفن همراه مشخص شد

عصر کالا- هم‌زمان با رواج برخی شایعات مبنی بر تداخل رجیستری گوشی‌های تلفن همراه با طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه، در گزارشی به تحلیل این موضوع پرداختیم.

نرخ ترابردپذیری در زمان اجرای رجیستری گوشی‌های تلفن همراه مشخص شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از تسنیم، طرح رجیستری گوشیهای تلفن همراه که از نیمه آذر ماه سال گذشته به صورت عملی اجرا و به مرور تمامی برندهای مشمول را پوشش داد و اکنون چتر آن بر سر تمامی برندهای صاحب سهم از بازار موبایل کشور گسترده شده است.

    رجیستری با هدف مقابله و برخورد با قاچاق در این حوزه که بیشترین میزان از سهم کالاهای قاچاق به کشور را داشت، اجرایی شد و با عبور از تمامی پیچیدگی‌های در نظر گرفته شده، توانست به مرحله نهایی برسد؛ البته پروسه رجیستری برای کاربران عادی و مردم عادی که علاقه‌مند به خرید موبایل هستند، کمی پیچیده است و پیش از اقدام برای خرید باید دستورالعمل‌های لازم برای ثبت شناسه گوشی را بدانند تا با کالای قاچاقی که از این پس امکان خدمات‌گیری آن در شبکه اپراتورهای تلفن همراه ممکن نخواهد بود، مواجه نشوند.

    با توجه به اینکه اجرای این طرح ضدقاچاق در طول اجرای پروسه ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه اجرایی می‌شود و برخی گمان می‌کنند که در صورت ترابرد کردن به اپراتور دیگر، امکان ثبت شناسه گوشی برای بازگشت وجود ندارد؛ یا از طرفی برخی دیگر فکر می‌کنند قادر به ترابرد در زمانیکه رجیستری صورت گرفته است، نیستند اما بررسی‌های ما به نتایج زیر ختم شد.

    اواخر آذر ماه سال گذشته گزارشی با عنوان «آمار جدید میزان ترابرد شماره‌های تلفن همراه منتشر شد» منتشر کردیم که به ارائه وضعیت اپراتورهای موبایل و مقایسه آنها در اجرای طرح ملی رجیستری گوشی‌های تلفن همراه پرداخت.

    در حالیکه باید بدانید «رجیستری شماره‌های تلفن همراه»، امکان تغییر اپراتور با حفظ شماره را فراهم می‌کند و مشترکان تلفن همراه می‌توانند بدون تغییر شماره خود، اپراتورشان را تعویض کنند؛ نتایج زیر تا تاریخ 26 آذر ماه سال 96 درباره میزان جذب مشترکان دیگر اپراتورها (ترابرد ورودی)، میزان از دست دادن مشترک (ترابرد خروجی) و تراز ترابرد (وضعیت کلی در جذب و دفع مشترکان) براساس گزارش پیمانکار این طرح حاصل شد.

    با توجه به اینکه رجیستری به صورت عملی از 14 آذر ماه اجرایی شد، تصمیم گرفتیم تا جدیدترین آمار در حوزه ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه را نیز منتشر کنیم تا مشخص شود در طول مدت اجرای رجیستری چه تغییری بر میزان ترابردپذیری ایجاد شده است.

    جدیدترین آمار  تا 26 فروردین ماه جاری از پیمانکار اجرای این طرح دریافت کرد که در واقع و تقریبا مربوط به چهار ماه پس از اجرای توأمان رجیستری و ترابردپذیری است، به شرح زیر است:

    بنابراین تغییر میزان تراز در اپراتورهای مختلف حاکی از این است که در زمان اجرای رجیستری نیز، مشترکان اقدام به ترابرد از یک اپراتور به شبکه اپراتور دیگر کرده‌اند.

    همانطور که مقایسه این دو گزارش نشان می‌دهد همراه اول و ایرانسل به ترتیب با 9.4 و 28.4 درصد رشد تراز و رایتل با 33.56 درصد افت تراز مواجه شده‌اند.

    این اعداد مشخص کننده میزان رشد «ترابرد به» یا «ترابرد از» اپراتورهاست؛ بنابراین همراه اول و رایتل با رشد میزان تقاضای کاربرانشان مواجه شده‌اند و مشترکان رایتل به نسبت چهار ماه پیش ترجیح داده‌اند به اپراتورهای دیگر مهاجرت کنند.

    اپراتور اول ارتباطی تاکنون با تراز مثبت در رقابت‌ها حاضر شده و بیشترین پذیرنده در میان شبکه اپراتورها بوده است و ایرانسل هم به مرور درصدد خروج از تراز منفی خود است.

      برچسب ها
      پورسعیدخلیلی
      مطالب مرتبط
      مطالب مرتبط بیشتر