میکروسکوپ چاپ سه‌بعدی برای گوشی‌های هوشمند

عصر کالا- محققان استرالیایی یک میکروسکوپ چاپ سه‌بعدی طراحی کردند که به قسمت دوربین گوشی‌های هوشمند متصل می‌شود و ابزاری کاربردی حتی برای دانشمندان خواهد بود.

میکروسکوپ چاپ سه‌بعدی برای گوشی‌های هوشمند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، میکروسکوپ چاپ سه‌بعدی که برای اتصال به قسمت لنز دوربین گوشی‌های هوشمند طراحی شده، قادر است تا یک دویستم میلی‌متر بزرگنمایی کند.

    گوشی هوشمند شما به زودی می‌تواند یک میکروسکوپ کاملا کاربردی باشد که قادر به بررسی نمونه‌هایی است که به اندازه یک دویستم میلی‌متر هستند.

    محققان استرالیایی یک گجت را توسعه داده‌اند که نیاز به هیچ نور خارجی یا منبع انرژی برای تولید یک تصویر واضح از موجودات میکروسکوپی و سلول‌های حیوانات، گیاهان و اجزای خون ندارد و می‌تواند توسط هر کسی با یک چاپگر سه‌بعدی ساخته شود، چرا که این گروه تحقیقاتی فایل‌های چاپ سه‌بعدی را به صورت عمومی به اشتراک می‌گذارد.

    بر خلاف سایر میکروسکوپ‌های مبتنی بر گوشی هوشمند که از ال‌ای‌دی‌های بزرگ و دیگر منابع قدرت استفاده می‌کنند، این دستگاه با استفاده از تونل‌های روشنایی داخلی کار می‌کند که برای روشن شدن نمونه، نور را از پشت یعنی از فلش دوربین می‌گیرد.

    دکتر "آنتونی اورث"(Dr. Anthony Orth) سرپرست توسعه‌دهندگان گفت: ما یک میکروسکوپ ساده برای تلفن همراه طراحی کرده‌ایم که از نورپردازی یکپارچه قابل دسترس در تقریبا تمام دوربین‌های گوشی‌های هوشمند بهره می‌گیرد.

    وی اضافه کرد که این دستگاه می‌تواند به عنوان ابزاری ارزان و قابل حمل برای همه انواع نظارت و کنترل از راه دور استفاده شود.

    گروه محققان پیش‌بینی می‌کند که از این میکروسکوپ همچنین برای تست پاکی آب، تشخیص بیماری و تجزیه و تحلیل نمونه‌های خون برای یافتن انگل‌ها استفاده شود.

    این اولین بار نیست که دانشمندان سعی کرده‌اند گوشی‌های هوشمند را به میکروسکوپ تبدیل کنند، اما این موفق‌ترین نمونه است.

    در سال 2016، یک شرکت ایتالیایی موسوم به "Smart Micro Optics" مجموعه‌ای از لنزهای ملقب به "بلیپس"(Blips) را معرفی کرد که می‌توانست دوربین گوشی را به یک میکروسکوپ دیجیتالی تبدیل کند که قادر به بزرگنمایی تا 80 برابر بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر