تخلف در اظهار گوشی های همراه مسافری پیگیری می شود

عصر کالا- تخلف در اظهار گوشی های تلفن همراه مسافری در بدو ورود به کشور سبب شده تا برخی از دارندگان این گوشی ها پس از مدتی با مشکل رجیستری در شبکه ارتباطی کشور رو به رو شوند.

تخلف در اظهار گوشی های همراه مسافری پیگیری می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، از زمان اجرای طرح رجیستری در کشور که از اواخر مهر ماه کلید خورد، مسافران در مبادی ورودی کشور ملزم بودند نوع گوشی همراه خود را در سامانه ای در گمرک ایران به ثبت برسانند.
    با گذشت بیش از چهار ماه از اجرای این طرح، اکنون برخی از دارندگان این گوشی ها در زمینه رجیستری با مشکل قطی از شبکه ارتباطی کشور رو به رو شده اند.
    علیرضا سنجری نایب رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی و ارتباطی تهران گفت: ضعف گمرک در کنترل گوشی هایی که بوسیله مسافران وارد می شود، سبب بروز تخلف در کم اظهاری و ثبت اطلاعات یک گوشی در سامانه رجیستری و فروش مدلی دیگر به خریداران شده است.
    وی افزود: اکنون این تخلف سبب شده تعدادی از خریداران این نوع گوشی ها با مشکل مواجه شوند.
    وی در باره برخورد اتحادیه با این تخلف خاطرنشان ساخت: به دلیل آنکه چنین گوشی هایی در فروشگاه ها خرید و فروش نمی شوند، نمی توانیم بر آن نظارتی داشته باشیم بنابراین گمرک باید در این زمینه دقت بیشتری به عمل آورد.
    سنجری ادامه داد: برخی از متقاضیان با اعلام یک برند و مدل با ارزش پایین‌تر و ثبت شماره IMEI واقعی (مربوط به یک گوشی با مدل و برند به ارزش بالا) با پرداخت عوارض کم اقدام به ثبت گوشی در سامانه گمرک می‌کنند.
    نایب رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی و ارتباطی تهران گفت: چنانچه گمرک کنترل های لازم را اعمال نکند، ممکن است در روند اجرای طرح رجیستری مشکلاتی ایجاد شود.
    وی یادآور شد: گوشی های تولیدی شرکت های نوکیا و سونی از هفته آینده مشمول طرح رجیستری خواهند شد که خریداران باید در این زمینه دقت لازم را داشته باشند.

    * پیگیری تخلفات هستیم
    در این پیوند، سامانه اطلاع رسانی طرح رجیستری نیز امروز اطلاعیه داد که تخلفات صورت ‌گرفته در سامانه گمرک در حال رصد است.
    بر اساس این اطلاعیه و با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در سامانه همتا، متاسفانه مشاهده شده است برخی از متقاضیان با اعلام یک برند و مدل با ارزش پایین‌تر و ثبت IMEI واقعی (مربوط به یک گوشی با مدل و برند به ارزش بالا) با پرداخت عوارض کم اقدام به ثبت گوشی در سامانه گمرک می‌کنند.
    در این اطلاعیه تاکید شده است که تمام این تخلفات شناسایی شده‌اند و این گوشی‌ها در حال قطع شدن هستند و وجه پرداختی آن ها به هیچ وجه قابل برگشت نیست.
    متولیان طرح رجیستری از مردم خواسته است در اعلام و ثبت مدل و برند گوشی تلفن همراه دقت داشته باشند.

    * سامانه آنلاین رجیستری گوشی های مسافری راه اندازی شد
     مسئولان گمرک با تایید این کم اظهاری برای مقابله با آن سامانه آنلاین رجیستری گوشی های مسافری را طراحی کرده اند تا دسترسی آسان مسافران و امکان خود اظهاری برای گوشی های مسافری از طریق سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی فراهم شود.
    این سامانه به نشانی اینترنتی http://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister در دسترس است و مسافران ورودی مکلفند حداکثر ظرف 10 روز از تاریخ ورود به کشور نسبت به ثبت IMEI تلفن همراه خود در سامانه مربوطه اقدام کنند.
    همچنین مسافران از طریق سامانه مذکور با احتساب 80 دلار معافیت باید نسبت به پرداخت حقوق و عوارض و مالیات بر ارزش افزوده بقیه ارزش گمرکی یک دستگاه تلفن همراه برای هر مسافر (حسب ارزش‌های گمرکی مندرج در سامانه) اقدام کنند.
    طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه یا رجیستری گوشی تلفن های همراه طرحی است که در آن گوشی های تلفن همراه کاربران بر اساس شماره سریال گوشی و شماره سریال سیمکارت در سامانه ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای این منظور طراحی و پیاده سازی کرده است، ثبت می‌شوند که به هنگام روشن شدن در شبکه تلفن همراه کشور، این شماره سریال‌ها با زیرساخت های شبکه مخابراتی کشور مطابقت داده می‌شوند و اگر از مبادی رسمی وارد نشده باشند، امکان فعالیت در شبکه تلفن همراه کشور را نخواهند داشت.
    طرح رجیستری که یکبار در سال 1385 به مرحله اجرا درآمد و به دلیل های مختلف شکست خورد در دولت یازدهم و با هدف کنترل بازار از گوشی های قاچاق مطرح و پیگیری شد که در فرصت این دولت و به دلیل آنکه طرحی باشد که امکان شکست در آن به شدت کاهش یابد امکان اجرایی شدن نیافت.
    پس از روی کارآمدن دولت دوازدهم و انتخاب محمد جواد آذری جهرمی به عنوان وزیرارتباطات این دولت طرح رجیستری مجدد در دستور کار قرار گرفت و مطالعات کارشناسانه آن ادامه یافت تا آنکه روز جمعه بیست و هشتم مهرماه امسال طبق گزارش ها و وعده های قبلی داده شده طرح کددارکردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) وارد مرحله نخست خود که مرحله پایش بازار بود، شد.
    مرحله پایش بازار به گفته محمدجواد آذری جهرمی تنها تلاش داشت با رصد بازار تلفن همراه کشور آمار دقیقی از انواع گوشی های تلفن همراهی که وارد کشور می شوند چه از راه قانونی و چه از راه های غیرقانونی به دست آورد و علاوه بر آن همه گوشی های فعال در شبکه تلفن همراه کشور را رجیستر کند.
    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفتم آبان ماه و در نشست خبری خود در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات به مرحله نخست اجرای طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) اشاره کرد و گفت: تاکنون 60 درصد گوشی های فعال شبکه تلفن همراه کشور رجیستر شده اند.
    آذری جهرمی این وعده را داد که مرحله پایش بازار تا آخر هفته دوم آبان به پایان می رسد و از ابتدای هفته سوم آبان وارد مرحله عملیاتی می شود.
    وی ادامه داد: با پایان یافتن مرحله نخست وارد فاز عملیاتی و اجرایی ثبت و شناسه دار کردن گوشی های موبایل در شبکه ارتباطی کشور می شویم تا ساماندهی بازار از گوشی های قاچاق اجرایی شود.
    گوشی تلفن همراه یکی از کالاهای اصلی قاچاق به کشور است که به گفته سید محمود سفار رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی گفت: قاچاقچیان گوشی های تلفن همراه سالیانه بیش از 20 هزار میلیارد ریال از واردات غیرقانونی خود سود می برند.
    تقاضای سالیانه تلفن همراه در کشور بالغ بر 9 میلیون دستگاه برآورد می شود که تنها 2 میلیون دستگاه آن از طریق واردات رسمی و 2 میلیون و 300 هزار دستگاه نیز از سایر روش های وارداتی نظیر ورود همراه مسافر تامین می شود.
    به گفته رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی، 95 درصد تلفن های همراه موجود در بازار قاچاق است.
    تازه ترین آمار گمرک از واردات تلفن همراه به کشور تا نیمه دی ماه نشان می دهد که واردات انواع گوشی های تلفن همراه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2 برابر شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر