هنگام سرقت موبایل چه باید کرد؟

عصر کالا- در صورتی که گوشی‌تان به سرقت رفته باشد، می‌توانید از قابلیت‌های خود گوشی و اپراتورها برای یافتن آن استفاده کنید؛ هرچند با اجرای طرح رجیستری در صورت عدم انجام فرآیند انتقال مالکیت، اپراتورها به سیم‌کارت جدید، سرویس نخواهند داد.

هنگام سرقت موبایل چه باید کرد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، اگرچه خرید گوشی‌های دست‌دوم در بازار رایج است، اما با اجرای رجیستری و لزوم ثبت شماره در تلفن همراه، در صورتی که فردی بخواهد گوشی خود را بفروشد و یا به دیگری منتقل کند، باید حتما فرآیند انتقال مالکیت را انجام دهد؛ در غیر این صورت پس از مدتی گوشی برای سیم‌کارت جدیدی که درآن قرار گرفته غیرفعال می‌شود. بنابراین گوشی‌های سرقتی در چنین شرایطی غیرقابل استفاده خواهند شد.
    نقش رجیستری در بازیابی گوشی سرقتی چیست؟
    اما صرف نظر از اینکه گوشی سرقتی غیرقابل استفاده شود، موضوع دیگر بازیابی گوشی برای مالک است. اگرچه به گفته‌ی مسوولان بحث سرقت و ردیابی گوشی‌های سرقتی از اهداف اصلی طرح رجیستری نبوده است، اما این پروژه می‌تواند به ردیابی گوشی‌های به سرقت‌رفته کمک کند. محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- نیز در این راستا اظهار کرده بود: طرح رجیستری برای مردم منافعی دارد و از سرقت گوشی‌های تلفن همراه که مشکلات زیادی را ایجاد کرده تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند.
    همچنین حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- درباره روند پیدا شدن گوشی با اجرای رجیستری توضیح داده بود: گوشی‌ها به صورت زوج شماره سیم‌کارت و شماره IMEI به صورت یکتا در سامانه‌های ما ثبت می‌شوند. اگر گوشی سرقت شد می‌توان بر اساس این زوج آن را ردیابی کرده و نیز از فعالیت این گوشی‌ها در سامانه‌های کشور جلوگیری کرد که این از مزایای غیرمستقیم طرح رجیستری است. البته این امکان در حال حاضر فراهم نیست اما در حال کار روی آن هستیم و در آینده می‌توان از آن استفاده کرد.
    اپراتورها چه راهکاری در نظر گرفته‌اند؟
    همچنین در صورتی که گوشی حاوی سیم‌کارتتان مفقود شد یا به سرقت رفت، می‌توانید از راهکارهایی که اپراتورهای تلفن همراه در نظر گرفته‌اند استفاده کنید.
    مشترکان همراه اول برای ردیابی گوشی مفقودشده یا به سرقت‌رفته خود می‌توانند شماره سریال گوشی مندرج روی جعبه گوشی را از طریق خطوط دائمی همراه اول، ارسال و سرویس ردیابی گوشی را فعال کنند. سرویس ردیابی گوشی تا 10 روز پس از دریافت شماره سریال، به جست‌وجوی گوشی مفقودشده می‌پردازد و در پایان در صورت موفقیت در ردیابی گوشی، نتیجه را از طریق پیامک به اطلاع مشترک می‌رساند تا مشترک سایر مراحل حقوقی را از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیری کند. درصورت عدم موفقیت در ردیابی، مشترک می‌تواند برای ردیابی مجدد گوشی خود اقدام و سرویس را مجددا فعال کند.
    مشترکان ایرانسل نیز هنگام مواجه شدن با مشکل گم شدن یا به سرقت رفتن گوشی، باید ابتدا سیم‌کارت خود را مسدود کنند. با گذشت پنج روز پس از مسدود شدن خط، کاربر کد #6101* را از یک خط ایرانسلی شماره‌گیری می‌کند. آنگاه پیام‌هایی درباره ضوابط استفاده از سرویس، تاییدیه کسر هزینه ثبت درخواست از اعتبار موجود در سیم‌کارت ایرانسل، سیم‌کارت فعال در گوشی در زمان مفقودی، مراحل و مدت زمان مسدودی سیم‌کارت برایشان ارسال می‌شود. پس از آن کافی است کاربر شماره سریال 15 رقمی گوشی (درج‌شده روی جعبه گوشی) مفقودشده را وارد کند.
    استفاده از قابلیت‌های گوشی
    امروزه گوشی‌های هوشمند نیز راه‌کارهایی را برای یافتن گوشی‌های گم‌شده و به سرقت رفته در نظر گرفته‌اند. اگر گوشی شما گم شده و یا به سرقت رفته باشد، دو راه‌حل کلی برای یافتن مکان فعلی آن وجود دارد که البته هرکدام از این روش‌ها مستلزم این است که قبلا چنین مواردی را پیش‌بینی کرده باشید. به طور کلی یافتن مکان گوشی با استفاده از اینترنت و GPS  میسر است.
    یکی از این روش‌ها استفاده از اکانت گوگل است؛ برای اینکه بعدا بتوانید از قابلیت Android Device Manager که یکی از قابلیت‌های کاربردی گوگل است، استفاده کنید، حتما باید یکبار از گوشی اندرویدی خود وارد اکانت جی‌میل خود شوید و فرقی نمی‌کند از چه طریقی (جی‌میل، گوگل‌پلی، مپس، یوتیوب و ....) وارد اکانت خود شوید. در صورتی که گوشی شما گمشده باشد، می‌توانید با وارد کردن اطلاعات اکانت خود، مکان فعلی گوشی خود را شناسایی کنید.
    گزینه دیگر «Lock»  است که با استفاده از این قابلیت می‌توانید در صورت گم شدن گوشی، گوشی خود را قفل کرده و حتی برای آن پسورد بگذارید. همچنین گزینه Erase برای مواردی است که گوشی شما گم شده و می‌توانید با استفاده از این گزینه، اطلاعات حساسی که در گوشی دارید را پاک کنید. البته در صورتی می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید که گوشی‌تان به اینترنت متصل باشد.
    روش دیگر پیدا کردن این گوشی‌ها، استفاده ازGPS  است. برای این قابلیت ابتدا باید نرم‌افزار GPS SMS Phone Finder را برروی گوشی نصب  کنید و از خط دیگری عبارت locateme  YOUR_KEY را به خط خود بفرستید. عبارت YOUR_KEY در واقع رمز شماست که با اجرای اپلیکیشن باید آن را تعیین کنید. در این صورت اطلاعات مکان فعلی گوشی شما به صورت لینک برایتان ارسال خواهد شد. با توجه به لزوم روشن بودن GPS برای این قابلیت، برای اینکه بعد از سرقت GPS شما خاموش نشود، از اپلیکیشن‌های قفل‌گذاری استفاده کرده و روی تنظیمات خود پسورد بگذارید.
    همچنین دارندگان گوشی‌های آیفون می‌توانند از قابلیت «Find My iPhone» برای پیدا کردن دستگاه خود استفاده کنند و اقدامات دیگری نیز برای در امنیت نگه داشتن اطلاعات خود انجام دهند. البته در صورتی که مطمئنید گوشی شما به سرقت رفته و گم نشده است، به هیچ‌وجه شخصا اقدام به پیگیری موضوع نکنید و حتما از طریق مراجع ذی‌صلاح از جمله پلیس فتا اقدام به پیگیری موضوع کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر