روش درست شارژ باتری گوشی‌

عصر کالا- روش درست شارژ باتری گوشی‌های هوشمند را بدانید.

روش درست شارژ باتری گوشی‌
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سلامت باتری بر تجربه کلی شما از یک گوشی همراه، تأثیر بسیاری خواهد گذاشت. هیچ‌کس دوست ندارد که وسط مکالمه، شارژ باتری گوشی همراه او به پایان برسد. به همین دلیل است که همه ما تلاش می‌کنیم در هر فرصتی، باتری گوشی خود را شارژ کنیم.

    در هر صورت، برخی از عادت‌های مخرب می‌توانند به مرور زمان، موجب خرابی باتری تلفن‌های همراه شوند. اگر شما نیز به دنبال راهکار‌هایی جهت شارژ کردن درست تلفن همراه خود هستید، این مطلب را دنبال کنید.

    راهکار‌های دوام بیشتر تلفن همراه و همچنین، افزایش طول عمر باتری آن را بدانید.

    باتری گوشی شما چگونه شارژ خود را نگه می‌دارد؟

    باتری گوشی‌های هوشمند به رده‌ای تعلق دارد که آن را باتری‌های لیتیوم-یونی (Li-ion) می‌نامند. باتری تلفن‌های همراه، قابل شارژ است و از عنصری شیمیایی به نام لیتیوم در آن‌ها استفاده می‌شود.

    هر باتری، تعدادی سلول به همراه پایانه‌های مثبت و منفی و همچنین، محلولی شیمیایی در خود جای می‌دهد. هنگامی‌که گوشی خود را به برق وصل می‌کنید، مواد شیمیایی داخل باتری آن واکنش نشان می‌دهند و همین موضوع، موجب ذخیره الکتریسیته در قالب انرژی شیمیایی می‌شود.

    عوامل اثرگذار روی دوام باتری گوشی‌های هوشمند

    عمر مفید باتری گوشی هوشمند شما پیش از این‌که آن را خریداری کنید، مشخص شده است. در هر حالت، عادت‌های شما می‌توانند این عمر مفید را طولانی‌تر یا کوتاه‌تر کنند. برخی از عوامل تأثیرگذار بر عمر باتری‌ها را بدانید.

    چرخه شارژ / تخلیه

    در باتری گوشی‌های هوشمند، تعدادی چرخه شارژ / تخلیه در نظر گرفته شده است. بنابر این، بیشتر اوقات شما مجبور نیستید که آن‌ها را تعویض کنید. هنگامی‌که از گوشی خود استفاده می‌کنید، باتری دستگاه شما انرژی ذخیره‌شده را در قالب الکتریسیته آزاد می‌کند و آن را به قطعاتی مانند نمایشگر و بلندگو‌ها می‌رساند.

    معمولا عمر باتری یک گوشی با گذشت زمان ثابت نمی‌ماند؛ این میزان به‌آرامی کاهش می‌یابد. واکنش‌های شیمیایی، موجب می‌شوند که لیتیوم داخل باتری‌ها در طول چرخه طبیعی شارژ / تخلیه، کاهش یابد.

    دما

    دشمنان باتری گوشی شما بسته به میزان دما می‌توانند افزایش یابند. شارژ باتری در یک محیط گرم به‌اندازه یک محیط سرد برای منبع تغذیه تلفن شما ضرر دارد. اگر زیاد از تلفن همراه استفاده کنید، حتما متوجه شده‌اید هنگامی‌که گوشی شما داغ شده است، شارژ آن نیز سریع‌تر به پایان می‌رسد.

    هنگامی‌که باتری گوشی‌ها بسیار داغ شود، احتمال دارد که متورم یا حتی منفجر شود! اگر در یک محیط بسیار سرد، گوشی خود را شارژ کنید، می‌بینید که دیرتر شارژ می‌شود. همچنین، شارژ در دمای پایین می‌تواند در طول زمان، ظرفیت باتری شما را نیز کاهش دهد.

    شارژر

    یکی از موارد دیگر که باید به آن توجه کنید، نوع شارژر مورد استفاده شما است. امروزه شارژر‌های زیادی در بازار موجود هستند که نوید شارژی سریع‌تر را می‌دهند. در این موارد باید مراقب باشید! استفاده از شارژر نامناسب می‌تواند موجب کاهش یا اضافه ولتاژ شود و همین موضوع نیز می‌تواند به باتری گوشی شما آسیب برساند.

    باتری‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در راندمان مشخصی شارژ شوند. این موضوع، موجب می‌شود از باتری، محافظت و همچنین از تولید گرمای اضافی نیز جلوگیری شود. جهت افزایش طول عمر باتری گوشی خود، فقط از شارژر‌های پیشنهادی سازنده آن استفاده کنید. از سوی دیگر، در صورت تأیید سازنده تلفن همراه شما، می‌توانید از شارژر‌های شخص ثالث نیز استفاده کنید.

    شیوه‌های اشتباه شارژ باتری

    جهت این‌که بفهمید چگونه با شارژ درست می‌توانید عمر باتری خود را افزایش دهید، باید از روش‌های شارژ نادرست نیز آگاه باشید. در زیر به برخی از این عادت‌ها اشاره شده است که عمر باتری را در طول زمان، کاهش می‌دهند.

    استفاده از گوشی در هنگام شارژ

    اگر در هنگام شارژ، از گوشی خود استفاده کنید، به این دلیل که باید همزمان انرژی قطعات دیگر مانند نمایشگر نیز تأمین شود، راندمان شارژ کاهش می‌یابد و همچنین، دمای گوشی شما نیز بالاتر می‌رود. این رویه در طول زمان، موجب می‌شود که عمر باتری کاهش یابد. جدال بین استفاده از گوشی و شارژ باتری، باعث می‌شود تا باتری بیش از حد داغ شود و آسیب ببیند.

    تا وقتی که شارژ باتری به صفر نرسد، آن را شارژ نمی‌کنید

    اگر قصد ندارید هر 6 ماه یک‌بار باتری گوشی خود را تعویض کنید، هرگز اجازه ندهید که شارژ آن کاملا تخلیه شود. بر اساس گفته‌های Battery University، اگر اجازه دهید شارژ باتری شما به کمترین حد خود برسد و آن‌گاه آن را شارژ کنید، با این کار، عمر آن را کاهش داده‌اید. اگر شارژ باتری خود را بین 30 الی 80 درصد حفظ کنید، عمر آن را افزایش داده‌اید.

    شارژ بیش‌ از حد گوشی

    شارژ بیش‌ از حد، یکی از دلایل شایع کاهش عمر باتری است. به بیان ساده، اگر گوشی شما بیش از زمان مورد نیاز به پریز برق وصل باشد، آن‌گاه آن را بیش از حد شارژ کرده‌اید. اگر شما از آن دسته کاربرانی هستید که دوست دارند همیشه گوشی خود را در حالت شارژ نگه دارند، باید بدانید این کار به باتری گوشی آسیب می‌رساند.

    اگر به مدت طولانی، گوشی خود را در حالت شارژ نگه دارید، این عمل موجب می‌شود که دمای باتری افزایش یابد. این موضوع نیز می‌تواند منجر به تولید فشار‌های داخلی و در نتیجه، کاهش دوام باتری شود.

    نکاتی جهت افزایش عمر مفید باتری گوشی هوشمند

    هنگام شارژ، اجازه ندهید که دمای گوشی، بیش‌ از حد افزایش یابد.

    همان‌طور که اشاره شد، دمای بیش‌ از حد، بزرگ‌ترین دشمن باتری گوشی‌های هوشمند است. اگر می‌خواهید که باتری شما در بهترین حالت عمر مفید خود باقی بماند، باید از گرما یا سرمای بیش‌ از حد دوری کنید.

    گاهی اوقات که گوشی خود را شارژ می‌کنید، باید متوجه شده باشید که بیش از میزان معمول، داغ می‌شود. این قضیه عادی است. اگر فکر می‌کنید که دمای گوشی شما در حال افزایش است، می‌توانید آن را از قاب محافظ جدا کنید یا آن را در محیط خنک‌تر قرار دهید.

    راهکار‌های خنک نگه‌داشتن باتری در هنگام شارژ کردن آن

    اگر از قاب محافظ استفاده می‌کنید، آن را جدا کنید: قاب‌ها نه‌تنها به وزن گوشی اضافه می‌کنند، بلکه می‌توانند مشکلات گرمایشی نیز ایجاد کنند. گرمای بیش از حد، عمر باتری را کاهش می‌دهد.

    اگر می‌خواهید که یک قاب محافظ خریداری کنید، سعی کنید یک رنگ روشن انتخاب کنید. (رنگ‌های تیره مانند: مشکی و آبی پر رنگ، گرمای زیادی را جذب می‌کنند و این می‌تواند گرمای گوشی شما را افزایش دهد.)

    گوشی خود را در محیطی که تهویه مناسب ندارد، شارژ نکنید: جهت دوری از گرمای بیش‌ از حد، سعی کنید که گوشی خود را در محیط خشک و خنک نگهداری کنید. اتاقی که تهویه مناسب داشته باشد، می‌تواند دمای شارژ را پایین نگه دارد.

    هنگام شارژ کردن گوشی، از آن استفاده نکنید: اگر هنگام شارژ کردن، از گوشی خود استفاده کنید، مقدار زیادی از انرژی به نمایشگر و سایر قطعات انتقال داده می‌شود. جدال بین استفاده از باتری و شارژ همزمان آن، موجب می‌شود که باتری، بیش‌ از حد داغ شود و در بلندمدت، آسیب ببیند.

    حالت پرواز را روشن کنید: یکی از راه‌های افزایش طول عمر باتری و همچنین، شارژ کردن سریع‌تر آن، قرار دادن گوشی بر روی حالت هواپیما هنگام شارژ کردن است. حالت پرواز، به‌صورت خودکار، داده‌های همراه (اینترنت سیم‌کارت) شما که یکی از بزرگ‌ترین دلایل افزایش دمای باتری است، خاموش می‌کند.

    سعی کنید باتری گوشی خود را به‌صورت جزیی و به دفعات زیاد شارژ کنید

    بسیاری از کاربران دوست دارند که باتری گوشی خود را هر بار تا سطح 100 درصد شارژ کنند. در حالی‌که طبیعی است اگر بخواهید سطح باتری گوشی خود را در طول روز بالا نگه دارید، اما این رویه برای منبع تغذیه تلفن شما مناسب نیست. همچنین، اگر صبر کنید تا میزان شارژ باتری به صفر درصد برسد و آن‌گاه آن را شارژ کنید نیز به باتری گوشی خود آسیب رسانده‌اید.

    بهترین روش شارژ، جهت محافظت از باتری، این است که آن را به‌صورت جزیی و به‌طور مکرر شارژ کنید. به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید گوشی خود را تا 80 درصد شارژ کنید، اجازه دهید شارژ آن به 40 درصد کاهش یابد و سپس آن را دوباره شارژ کنید. این رویه از راه یک چرخه شارژ / تخلیه مناسب، موجب افزایش طول عمر باتری شما می‌شود.

    اگر مدتی از گوشی خود استفاده نمی‌کنید، آن را تا نیمه، شارژ کنید

    می‌خواهید بدانید هنگامی‌که از گوشی خود استفاده نمی‌کنید، چگونه می‌توانید باتری آن را سالم نگه دارید؟ شیوه درست این است که آن را تا نیمه، شارژ کنید. جهت سالم نگه‌داشتن باتری، هر 6 ماه یک‌بار، گوشی را روشن و تا 50 درصد شارژ کنید.

    اگر مدتی، گوشی خود را خاموش کنید و شارژ باتری آن نیز در سطح پایینی قرار داشته باشد، این موضوع موجب می‌شود که پس از روشن کردن گوشی، شارژ کردن آن با مشکلاتی روبرو شود.

    باتری‌های لیتیوم-بونی (همان‌هایی که در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند) فرایند‌های شیمیایی دارند و اگر مدتی از این باتری‌ها استفاده نشود، این فرایند‌ها آسیب می‌بینند. همچنین، جهت آسیب ندیدن باتری، مطمئن شوید که گوشی را در جای خشک و خنک نگهداری می‌کنید.

    دستگاه‌های شارژ سریع خود را کنار بگذارید

    بر خلاف آن‌چه علاقه‌مندان به فناوری باور دارند، شارژ سریع می‌تواند به باتری گوشی شما آسیب برساند. حتی برخی از محصولات وعده می‌دهند که می‌توانند راندمان شارژ گوشی را تا 70 درصد افزایش دهند. یکی از این نمونه‌ها، شارژ‌های (USB-PD (Power Delivery هستند.

    اگر گوشی شما مختص شارژ سریع نباشد، نباید از محصولات شارژ سریع استفاده کنید، زیرا این محصولات، به‌ سرعت، دمای باتری را افزایش می‌دهند. این موضوع نیز ظرفیت باتری را کاهش می‌دهد.

    پس از شارژ شدن، گوشی خود را از پریز جدا کنید

    به لطف نرم‌افزارهای ذخیره باتری، بیشتر مردم فکر می‌کنند که تریکل شارژینگ (شارژ آهسته باتری جهت افزایش طول عمر آن) موجب افزایش طول عمر باتری می‌شود. در هر صورت، تریکل شارژینگ بر عمر باتری، تأثیری ندارد.

    متخصصان، توصیه می‌کنند که باتری خود را به‌صورت جزیی و به‌ دفعات زیاد شارژ کنید. بنابر این، اگر می‌خواهید که عمر باتری گوشی خود را افزایش دهید، آن را هنگام خواب شبانه، شارژ نکنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر