نقشه مایکروسافت برای بازار گوشی هوشمند چیست؟

عصر کالا- با توجه به اینکه آخرین پرچم‌دار گوشی‌های هوشمند مایکروسافت، سال ۲۰۱۵ معرفی شد، بسیاری منتظر برنامه‌ی ردموندی‌ها در زمینه ساخت گوشی هستند و این سؤال همواره وجود دارد که برنامه مایکروسافت برای این بازار چیست؟

نقشه مایکروسافت برای بازار گوشی هوشمند چیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از آخرین خبر، از زمان معرفی آخرین گوشی هوشمند توسط مایکروسافت، بیش از دو سال می‌گذرد. هر چند اچ‌پی در این سال‌ها گوشی‌های مبتنی بر ویندوز معرفی کرده است و حتی در حال حاضر نیز سعی دارد کاربران عرصه‌ی کسب‌و‌کار را به خرید آن‌ها ترغیب کند؛ اما خود مایکروسافت از سال 2015 در مورد سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند خود سکوت کرده و حرفی برای گفتن نداشته است. در این بازه، خبری از گوشی‌های پرچم‌دار نبوده؛ اما شایعات بسیاری در رابطه با سرفیس فون به گوش رسیده است. منطق حکم می‌کند که مایکروسافت باید وارد این حوزه شود و دوباره خودی نشان دهد. کاربران هر روز بیشتر از دیروز از لپ‌تاپ و کامپیوتر خود فاصله می‌گیرند و به‌سوی استفاده از گوشی‌های هوشمند خود می‌روند و اگر مایکروسافت نیز می‌خواهد با گوگل و اپل رقابت داشته باشد باید پلتفرم گوشی‌های هوشمند خود را تقویت کند.

    ظاهرا این شرکت برای ورود قدرتمند به بازار گوشی‌ هوشمند برنامه دارد و این موضوع را مدیرعامل مایکروسافت یعنی ساتیا نادلا نیز تأیید کرده است. وی در این باره می‌گوید:

    من مطمئنم ما گوشی‌های هوشمند بیشتری خواهیم ساخت. اما این محصولات همانند گوشی‌های هوشمند کنونی بازار نخواهند بود و با آن‌ها تفاوت خواهند داشت.
    ویندوز 10 در گوشی‌های هوشمند امروزه دو عامل و مزیت مهم دارد. اول اینکه رابط کاربری آن بسیار خوب، زیبا و مینیمال است و همانند آی‌اواس و اندروید طی سال‌ها ویژگی‌های متعدد در آن جمع نشده است. موضوع دوم به ویژگی کانتینیوم برمی‌گردد. در طی روز می‌توانید از گوشی خود همانند گوشی‌های هوشمند بهره ببرید و هنگام شب آن را روی داکی قرار دهید تا با استفاده از کیبورد و مانیتور تجربه‌ای همانند کامپیوتر شخصی داشته باشید. اما نسخه‌ی کنونی ویندوز روی گوشی‌های موبایل یعنی ویندوز 10 موبایل، چند سال پیش یعنی در سال 2015 به همراه لومیا 950 معرفی شده است. احتمالا به خاطر دارید که مایکروسافت برند لومیا را در سال 2013 از نوکیا خریداری کرد.

    با این حال معرفی نشدن گوشی ویندوزی از سوی مایکروسافت نیز در حال حاضر منطقی به نظر می‌رسد؛ چرا که مایکروسافت بسیار دیر وارد رقابت گوشی‌های هوشمند شد و اولین نسخه از ویندوز موبایل یعنی ویندوز 7 را در سال 2010 معرفی کرد. در آن سال‌ها اپل با آیفون‌های خود پیشتازی می‌کرد و اندروید گوگل نیز قدرت خود را با گوشی‌هایی مانند دروید موتورولا به نمایش می‌گذاشت. با این حال مایکروسافت با قدرتی که در دست داشت، به نظر می‌رسید شانس آن را دارد تا خود را به‌عنوان رقیبی قدر معرفی کند.

    با این حال مایکروسافت با وجود تلاش برای رقابت، نتیجه‌ی دلخواه را نگرفت و ویندوز نیز با فاصله‌ی زیاد نسبت به غول‌هایی مانند اپل و گوگل جایگاه سوم را کسب کرد. مایکروسافت ابتدا تلاش خود را برای ورود به بازار پرسود گوشی‌ هوشمند انجام داد؛ اما با شکست خوردن در این مسیر مجبور به تغییر رویه شد و سعی کرد قدم‌های بعدی را با احتیاط بیشتر بردارد. اولین قدم ،معرفی ویندوز 8 و بازطراحی و دگرگون کردن سیستم عامل موبایل ویندوز بود که حتی دامنه‌ی تغییرات گسترده‌ی آن در نسخه‌ی دسکتاپ ویندوز نیز کاملا مشهود بود. سپس نوبت کورتانا بود تا با ویندوز 8.1 برای رقابت با سیری اپل وارد میدان شود. این دو تغییر بزرگ به کاربران اجازه می‌داد گوشی هوشمند خود را به مانیتور و کیبورد متصل کرده و تجربه‌ای همانند کاربران دسکتاپ داشته باشند.

    هر چند ویژگی‌های ویندوز مایکروسافت در ظاهر خیلی جذاب بودند؛ اما این شرکت نتوانست وارد حلقه‌ی اعتماد کاربران موبایل شود و سهمی از بازار اندروید یا آی‌اواس بگیرد. دلیل این موضوع درگیر شدن علاقه‌مندان احتمالی ویندوزفون‌ها در حلقه‌ی اندروید و آی‌اواس بود و از سمت دیگر نیز توسعه‌دهندگان دلیلی برای اضافه کردن پلتفرم سومی به اپلیکیشن‌های خود نمی‌دیدند؛ چرا که ویندوز موبایل کاربران بسیار کمتری داشت و طبیعتا درآمد زیادی عاید توسعه‌دهندگان نمی‌شد. قطعا نسخه‌ها و نسل‌های مختلف ویندوز موبایل ظاهر و کارایی بسیار خوبی داشتند و حتی شاید در مواقعی بهتر از رقبای اندروید و آی‌اواس خود عمل می‌کردند و از طرفی این سیستم عامل از پشتیبانی مایکروسافت رنیز بهره می‌برد؛ اما عقب افتادن از گوگل و اپل باعث شده بود تا کاربران دلیلی برای خرید گوشی‌های ویندوزی نبینند. این موضوع در حال حاضر نیز تغییر نکرده است و حتی حالا اندروید با گذر از تمامی نسخه‌های ویندوز، پراستفاده‌ترین سیستم عامل در دنیا به‌حساب می‌آید.

    امیدواریم این وقفه‌ی طولانی در معرفی گوشی‌ هوشمند جدید از سوی مایکروسافت به دلیل تلاش بی‌وقفه‌ی این شرکت برای معرفی محصولی متمایز باشد. مایکروسافت برای کسب سهم از بازار گوشی‌ هوشمند و مهم‌تر از همه جلب نظر توسعه‌دهندگان ابتدا نیاز به معرفی گوشی هوشمندی دارد که توجه کاربران را به خود معطوف کند و از محصولات اپل و سامسونگ بسیار متمایز و حداقل از لحاظ سخت‌افزاری بهتر باشد.

    گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر بسیار خوب شده و البته فاکتور هیجان‌انگیزی در سال‌های گذشته برای عرضه نداشته‌اند و قیمت روزافزون آن‌ها نیز باعث شده است کاربران کمتری به فکر خرید گوشی هوشمند جدید باشند. نه‌تنها گوشی هوشمند جدید مایکروسافت باید خوب باشد، بلکه باید خود را از رقبا به بهترین نحو ممکن متمایز کند و البته در حال حاضر هیچ مسیر مشخصی برای متمایز شدن پیش روی مایکروسافت وجود ندارد.

    قبل از کنفرانس سخت‌افزاری مایکروسافت در روزهای گذشته، امیدوار به معرفی گوشی‌های هوشمند مبتنی بر کلاد بودیم؛ اما با تغییر نام ویندوز 10 کلاد به ویندوز 10 اس عملا این امیدواری نیز از بین رفت. ویندوز 10 اس به‌جای باز کردن پنجره‌ای به‌سوی پردازش ابری، در واقع نسلی از نسخه‌های سبک‌تر ویندوز مانند RT و ویندوز 8.1 است. ویندوز 10 اس مبتنی بر کلاد نیست و تنها می‌توان اپلیکیشن‌های موجود در استور ویندوز را روی آن نصب کرد.

    البته استور مایکروسافت، طی یک شب نمی‌تواند به طرز معجزه‌آسایی پیشرفت کند. از طرفی مایکروسافت به توسعه‌دهندگان مهم نیاز دارد تا بتواند کاربران را به سمت خود جلب کند و از طرف دیگر توسعه‌دهندگان نیز کاربران بسیاری می‌خواهند تا حضور آن‌ها در استور مایکروسافت صرفه‌ی اقتصادی داشته باشد. با توجه به این نکته، مایکروسافت در چرخه‌ای گرفتار شده است که دو نیاز حیاتی دارد: کاربر زیاد و اضافه شدن توسعه‌دهندگان. وجود هر دوی این عوامل وابستگی زیادی به یکدیگر دارد. بنابراین باید محصول جدید مایکروسافت به‌قدری جذاب باشد که نه کاربران به نقص استور آن توجه کنند و نه توسعه‌دهندگان تعداد پایین کاربران را در نظر بگیرند.

    در هر صورت همه منتظر سرفیس فون هستند و می‌خواهند پرچم‌دار جدید و متفاوتی از سوی ردموندی‌ها ببینند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر