تلاش سامسونگ و ال‌جی برای ساخت نمایشگری با ۴ لبه خمیده

عصر کالا- اگر طراحی پرچمدارهای Galaxy S۸ و S۸+ -- با نمایشگرهای زیبای خود که از هر دو طرف خمیده‌اند – شما را تحت تأثیر قرار داده است، بد نیست بدانید سامسونگ ایده ساخت نمایشگری را دارد که نه تنها از سمت چپ و راست، بلکه از بالا و پایین نیز انحنا داشته باشد.

تلاش سامسونگ و ال‌جی برای ساخت نمایشگری با ۴ لبه خمیده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از مرجع موبایل ایران، در صورت تحقق این ایده، نمایشگر مذکور به معنی واقعی کلمه حاشیه پیرامونی نخواهد داشت و نسبت نمایشگر به بدنه بیش از 98 درصد خواهد شد. طبق خبری که در روز دوشنبه 24 آوریل 2017 (4 اردیبهشت 1396) در وب‌سایت کره‌ای ETNews منتشر شد، هر دو کمپانی‌ سامسونگ و ال‌جی در پی یافتن راهی هستند که بتوانند با حذف حاشیه‌های پیرامونی در بالا و پایین، به نمایشگری دست یابند که در هر چهار لبه، خمیده باشد.

    اما بنا بر آنچه در وب‌سایت ETNews آمده، برای ساخت نمایشگری با ویژگی فوق، سامسونگ و ال‌جی در پروسه لایه‌گذاری – یا در اصطلاح lamination – با برخی مشکلات فنی مواجه هستند و به همین دلیل بعید است چنین نمایشگرهایی به این زودی تولید شوند و احتمالا سال آینده آنها را خواهیم دید.

    پروسه لایه‌گذاری در تولید پنل‌های OLED بسیار حائز اهمیت است. این پروسه، لایه محافظ، غشای لمسی و دیگر اجزای مهم را شامل می‌شود. مشکل اصلی در اینجاست که وقتی یک نمایشگر در هر 4 لبه خمیده می‌شود، 4 گوشه نمایشگر عملا بلااستفاده می‌شوند. در حال حاضر، پروسه لایه‌گذاری اجازه نمی‌دهد که این گوشه‌ها، لمس را ثبت کنند. ETNews، به نقل از یکی از افراد مرتبط با موضوع که نخواست نامش فاش شود، مدعی شده که همین محدودیت‌های پروسه لایه‌گذاری است که موجب شده اپل برای ساخت آیفون 8، پنل‌های OLED تخت را انتخاب کند.

    بنا بر آنچه در متن خبر آمده، سامسونگ در ابتدا قصد داشت این نمایشگر جدید را برای استفاده در آیفون 8 اپل تولید کند. اخیرا سامسونگ قراردادی دو ساله را با اپل منعقد کرده که به موجب آن، متعهد شده 92 میلیون پنل OLED را برای ساخت آیفون 8 تأمین کند. اما به‌تازگی مدل‌هایی سه‌بعدی از آیفون 8 توسط افراد خارج از مجموعه اپل منتشر شده و در این مدل‌ها، نمایشگر تخت بوده و در پایین و بالای آن، حاشیه پیرامونی به چشم نمی‌خورد. همانطور که گفته شد، مشکلاتی که در پروسه لایه‌گذاری وجود دارد، موجب شد تا اپل برای آیفون 8 از نمایشگرهای تخت استفاده کند.

    طبق گزارش‌های رسیده، هر دو کمپانی سامسونگ و ال‌جی به دنبال یافتن راهی هستند که بتوانند این مشکل را بر طرف نمایند. ظاهرا سامسونگ قصد دارد در سال آینده میلادی، از نمایشگری که در هر 4 لبه انحنا دارد، رونمایی کند. شکی نیست که سامسونگ در تولید Galaxy S8 و S8+ با به حداقل رساندن حاشیه پیرامونی و رسیدن به نسبت صفحه به بدنه 83 درصد، کار فوق‌العاده‌ای انجام داد، اما کارشناسان همگی بر این باورند که اگر یک نمایشگر – علاوه بر دو لبه کناری – از بالا و پایین هم خمیده باشد، نسبت صفحه به بدنه می‌تواند بالاتر رود. به گفته وب‌سایت ETNews، در صورت تولید چنین نمایشگری، نسبت صفحه به بدنه، حداقل به 98 درصد خواهد رسید.

    صرف‌نظر از اینکه نسبت مذکور به چند درصد خواهد رسید، یک چیز حتمی است: اگر Galaxy S9 در سال آینده، به جای دو تا، 4 لبه خمیده داشته باشد، دیوایس بسیار شکیل و جذابی خواهد شد، اما ممکن است طرفداران نمایشگرهای تخت از این قضیه عصبانی و ناراضی باشند. البته لازم به ذکر است که اگر سامسونگ بخواهد Galaxy S9 را با نمایشگری این‌چنینی تولید کند، باید در فکر یک پروسه لایه‌گذاری جدید باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر