تعرفه عمده‌فروشی خدمات پایه تلفن همراه تصویب شد

عصر کالا- مدیرکل دفتر بررسی‌های فنی، اقتصادی و مدیریت راهبردی رگولاتوری از تصویب تعرفه عمده‌فروشی خدمات پایه تلفن همراه به دارندگان پروانه اپراتور مجازی (MVNO) در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داد.

تعرفه عمده‌فروشی خدمات پایه تلفن همراه تصویب شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از ایسنا، اپراتور مجازی، گونه‌ای از اپراتور شبکه سیار است که خود عملاً دارای امکانات فیزیکی برای ارسال مکالمات و داده‌ها نیست اما با بستن قرارداد با یک اپراتور دیگر که دارای امکانات فیزیکی برای ارسال مکالمات و داده‌هاست، خدمات را به صورت عمده خریداری و سپس با نشان تجاری و برند خود اقدام به فروش خدمات سیار، در بازار خرده‌فروشی می‌کند.

    در این باره علی‌محمد منتظری گفت: در مصوبه 292 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه عمده‌فروشی خدمات پایه دارندگان پروانه تلفن همراه شامل صوت، داده و پیامک به اپراتورهای مجازی تلفن همراه به گونه‌ای تعیین شده است که سقف تعرفه عمده‌فروشی هر خدمت از نرخ موثر خرده‌فروشی خدمت پائین‌تر باشد.

    وی افزود: این مقررات با هدف رقابتی کردن هرچه بیشتر بازار و تسهیل در ارایه خدمات در حوزه ارتباطات همراه تصویب شده است تا با استفاده حداکثری از منابع و امکانات در اختیار هر یک از دارندگان پروانه تلفن همراه، توزیع و گسترش خدمات با سرعت بیشتری انجام شود.

    مدیرکل دفتر بررسی‌های فنی، اقتصادی و مدیریت راهبردی رگولاتوری درباره میزان تعرفه خرده‌فروشی برای اپراتورهای مجازی (MVNO) اظهار کرد: اپراتورهای مجازی تلفن همراه نوع دوم، خدمات مورد نیاز خود را با تعرفه‌ای حداکثر به میزان 70 درصد نرخ موثر خرده‌فروشی اپراتور میزبان دریافت می‌کنند و اپراتورهای مجازی نوع اول با توجه به اینکه امکان تامین برخی از اجزای شبکه را دارند، با تعرفه‌ای پائین‌تر از اپراتورهای مجازی نوع دوم و براساس توافق با اپراتور میزبان، خدمات را دریافت می‌کنند.

    وی با بیان این‌که نحوه تعیین نرخ موثر خرده‌فروشی در مصوبه 292 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعیین شده، گفت: براساس این مصوبه، نسبت کل درآمد خرده‌فروشی هر خدمت به مجموع کل خدمت تعهدشده در هر سال مالی مبنای تعیین نرخ موثر خرده‌فروشی قرار می‌گیرد.

    بنا بر اعلام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، وی در تشریح این شیوه افزود: خرید خدمات به صورت عمده بر مبنای نرخ موثر خرده‌فروشی سال مالی قبلی اپراتور میزبان محاسبه شده و باید به صورت علی‌الحساب پرداخت شود. همچنین برای امکان محاسبه نرخ موثر خرده‌فروشی باید درآمدهای عمده‌فروشی و خرده‌فروشی هر خدمت در صورت‌های مالی و سامانه مدیریت مشترکین اپراتورها تفکیک شود.

    منتظری با بیان این‌که درصورت عدم توافق اپراتورهای میزبان، رگولاتوری نرخ موثر خرده‌فروشی را محاسبه و ابلاغ خواهد کرد، گفت: تمامی دارندگان پروانه تلفن همراه میزبان براساس مصوبه کمیسیون موظف هستند ظرف مدت دو ماه آینده قراردادهای فیمابین خود با هر یک از دارندگان موافقت اصولی و پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه درخواست کننده را بازنگری کنند.

    وی پیش‌بینی کرد با اجرای مصوبه 292 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات علاوه بر کاهش هزینه‌های فروش و افزایش حجم معاملات اپراتورهای میزبان، امکان فعالیت آنها در حوزه‌های تخصصی‌تر نیز فراهم شود.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر