لنز چند میکرونی ارزان گوشی ها را باریک تر می کند

عصر کالا- یکی از چالش هایی که باعث می شود باریک تر کردن گوشی های هوشمند دشوار شود، عدم انعطاف لنزهای دوربین های گوشی ها است، اما ابداع یک لنز تازه می تواند مشکل مذکور را برطرف کند.

لنز چند میکرونی ارزان گوشی ها را باریک تر می کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از مهر، محققان موفق به تولید لنزهای تخت و باریکی شده اند که ضخامت آن برابر با یک هزارم لنزهای عادی و وزن آن یک صدم لنزهای متداول در بازار است.

    معمولا لنزهای دوربین های گوشی های هوشمند مجموعه ای یکپارچه هستند و با عبور نور از خود آن را به حسگر منتقل می کنند. از همین رو ضخامت آنها از دومیلیمتر کمتر نیست. ولی پژوهشگران دانشگاه یوتا با تولید نمونه اولیه لنزی که از مجموعه ای از ریزساختارهای جدید تشکیل شده این ضخامت را کاهش داده اند.

    این لنز تازه در واقع دارای اجزای متعدد و ریزلنزهای خاصی است که هر یک نور را در بخشی خاص از حسگر گوشی متمرکز می کنند و در نهایت بسته های متعدد نور هدایت شده یک تصویر واحد را بر روی حسگر شکل می دهند. در واقع این ریزلنزها در کنار یکدیگر یک لنز کامل را تشکیل می دهند.

    کیفیت تصاویر تهیه شده بدین شیوه تفاوتی با لنزهای عادی ندارد ولی لنز جدید تنها چند میکرون ضخامت دارد که برابر با یک بیستیم ضخامت موی انسان است.

    همچنین این لنز به جای شیشه های گران قیمت و سنگین از پلاستیک های سبک تر و ارزان تر تشکیل شده است. لنز جدید از توانایی بیشتری برای شکار امواج نوری مادون قرمز هم برخوردار است و لذا هزینه عکاسی و فیلم برداری شبانه با استفاده از گوشی ها و پهپادها را هم کاهش می دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر