چرا حافظه‌ی گوشی Huawei P۳۰ Pro نسبت به رقبا سریع‌تر است

عصر کالا- هوآوی با بهره‌گیری از سیستم‌فایل جدید EROFS توانسته تا ۲۰ درصد سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی حافظه را بهبود بدهد. همچنین تست‌های مختلف نشان می‌دهد هوش مصنوعی این گوشی عملکردی بهتر از رقبا دارد.

چرا حافظه‌ی گوشی Huawei P۳۰ Pro نسبت به رقبا سریع‌تر است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایلنا؛ هوآوی با عرضه گوشی پرچمدار Huawei P30 Pro تمام تلاش خود را کرده تا محصولی پرقدرت و با کیفیت ارائه کند. با مقایسه این گوشی با دیگر رقبا می‌توان به توان بالای پردازشی و بهینه بودن سخت‌افزار آن پی برد. در ادامه نگاهی کوتاه به این گوشی و دو ویژگی کلیدی آن خواهیم انداخت.

    هوآوی مانند دیگر محصولات پرچمدار خود، در گوشی Huawei P30 Pro از سخت‌افزاری اختصاصی استفاده کرده، این گوشی به چیپست Kirin 980 مجهز شده که دارای پردازنده‌ای 8 هسته‌ای متشکل از سه کلاستر است.

    این پردازنده دارای کلاستر پرقدرتی از دو هسته‌ی ARM Cortex-A76 در فرکانس 2.6 گیگاهرتز، کلاستر میانی با دو هسته‌ی ‌پرقدرت ARM Cortex-A76 در فرکانس 1.92 گیگاهرتز و کلاستر کم‌مصرف با چهار هسته‌ی Cortx-A55 در فرکانس 1.8 گیگاهرتز است.

    در بخش پردازنده گرافیکی نیز این گوشی از GPU ساخت شرکت ARM با مدل Mali-G76MP10 استفاده می‌کند که در کنار این سخت‌افزار قدرتمند، داخل گوشی نیز با قابلیت‌های جذابی مانند GP Turbo تجهیز شده‌است.

    هوآوی پرچمدار خود را با دو نسخه حافظه رم 6 یا 8 گیگابایت و حافظه داخلی 128، 256 یا 512 گیگابایتی عرضه کرده که در صورت نیاز  با درگاه Nano Memory که برای آن در نظر گرفته شده می‌توانید تا 256 گیگابایت دیگر به ظرفیت ذخیره‌سازی گوشی اضافه کنید.

    اما موارد بالا همگی اعداد و ارقامی هستند که شاید این روزها در بسیاری از گوشی‌های دیگر موجود در بازار  نیز پیدا شوند. سوال اصلی این است که میزان قدرت این ترکیب تا چه حد خواهد بود؟ شاید اگر از زبان بنچمارک‌ها صحبت کنیم، راحت‌تر به پاسخ این سؤال برسیم.

    هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند یکی از داغ‌ترین مباحث دنیای فناوری است. شرکت‌های مختلف سعی می‌کنند با تجهیز گوشی‌های خود به این تکنولوژی، از مزایای آن (تشخیص خودکار سوژه برای تنظیمات بهینه عکاسی، کمک به پردازش تصویر برای عکاسی بهتر در شب و...) بهره‌مند شوند.

    برای بررسی میزان قدرت هوش مصنوعی گوشی‌ها نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارند که نمونه‌ای از آن را در زیر مشاهده می‌کنید.

    استفاده از دو هسته‌ی مخصوص پردازش هوش مصنوعی در این گوشی باعث شده تا قدرت محاسبه آن به نحو چشم‌گیری افزایش پیدا کند و در مقابل دیگر رقبا عملکردی به مراتب بهتر داشته باشد.

    نکته مهم دیگری که باید درباره گوشی Huawei P30 Pro  اشاره کرد، استفاده از سیستم فایل EROFS بعد از بروزرسانی رابط کاربری EMUI 9.1 است.

    به صورت کلی استفاده از این سیستم فایل به طرز قابل توجهی باعث بهبود عملکرد حافظه دستگاه می‌شود. در واقع با وجود سخت‌افزار یکسان، وقتی از سیستم‌فایل جدید EROFS (مخفف سیستم فایل گسترده فقط خواندنی) روی یک سیستم نرم‌افزاری استفاده می‌شود، می‌توان 20 درصد سریع‌تر از قبل به اطلاعات ذخیره شده روی حافظه دسترسی پیدا کرد.

    این قابلیت در Huawei P30 Pro باعث شده این گوشی بتواند نسبت به رقبای خود، سرعت بالاتری در خواندن و نوشتن اطلاعات داشته باشد. در نتیجه کاربر هنگام کار با گوشی، شاهد عملکرد سریع‌تری خواهد بود. بنچمارک زیر این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد.

    قابلیت مفید دیگری که در حافظه EROFS وجود دارد، استفاده از ساختار فشرده‌سازی LZ4 در این سیستم‌فایل است. استفاده از این روش در یک ساختار ثابت می‌تواند فشرده‌سازی بیشتری را نسبت به سیستم فایل‌هایی نظیر NTFS و exFAT ایجاد کند.

    مثال بارز برای این ویژگی، آن است که بعد از به روزرسانی گوشی Huawei P30 Pro به این سیستم‌فایل، میزان حافظه اشغال‌شده‌ی دستگاه 2 گیگابایت کمتر از زمانی است که از سیستم فایل EXTended به عنوان سیستم‌فایل پیش‌فرض لینوکس و اندروید استفاده شده بود.

    Huawei P30 Pro را می‌توان مجموعه‌ای از قابلیت‌های کاربردی دانست. قابلیت Performance Mode برای پردازش سریع‌تر در عین بهینه‌سازی مصرف باتری، قابلیت GPU Turbo برای افزایش قدرت گرافیکی گوشی هنگام بازی و در نهایت سیستم‌فایل EROFS که به صورت متوسط تا 20 درصد سریع‌تر از سیستم‌فایل پیش‌فرض اندروید است، ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که در پرچمدار هوآوی وجود دارند و ترکیبی از قدرت، بهینگی و سرعت را به طور همزمان ارائه می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر