موبایل‌ها در مقابل دوربین‌ها

عصر کالا- از آنجا که گوشی‌های هوشمند سال به سال در ضبط تصاویر بهتر می‌شوند، به نظر می‌رسد این گوشی‌ها در گذر زمان بطور مستقیم در رقابت با دوربین‌های بزرگ هستند.

موبایل‌ها در مقابل دوربین‌ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از تعادل، در چنین شریطی برخی ممکن است تصور کنند در آینده‌ای نزدیک، دیگر نیازی به خرید دوربین‌های DSLR با کیفیت بالا یا دوربین‌های بدون آینه (mirrorless) برای گرفتن تصاویر حرفه‌ای نیست. نزدیک به یک هفته از رونمایی آخرین پرچمدارهای شرکت اپل می‌گذرد و این شرکت در گوشی آیفون 11 بیش از هر زمان دیگری توجه خود را بر کیفیت دوربین آن گذاشته است.

    دوربین دوگانه این گوشی از سنسور 12 مگاپیکسلی عریض با ضریب اف 1.8 و دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض با میدان دید 120 درجه‌ای تشکیل شده است. ویژگی جدید حالت شب (Night Mode) منجر به عکسبرداری بهتر در محیط‌های کم‌نور می‌شود. دوربین سلفی این گوشی هم 12 مگاپیکسلی و قادر به ضبط ویدیو 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه است. برای بررسی اینکه گوشی‌های همراه تا چه اندازه می‌تواند جایگزین دوربین‌های حرفه‌ای شود، وب‌سایت فوتوگرفی‌لایف، تاثیر سنسورهای کوچک و بزرگ را در دوربین‌ها بررسی کرده است. تقریبا همه تولیدکنندگان اصلی دوربین از جمله نیکون و کانن، طی چند سال گذشته از کاهش فروش دوربین‌هایشان خبر داده‌اند. بطور کلی مشخص است که تلفن‌های هوشمند بر صنعت کلی فروش دوربین تاثیر می‌گذارند و شواهد این تغییر را می‌توان در بازاری که طی چند سال گذشته به سرعت رو به افول بوده، مشاهده کرد. دلیل این موضوع آن است که در حال حاضر افراد فکر می‌کنند وقتی تلفن‌های هوشمند از کیفیت تصویر مناسبی برخوردار هستند، چرا باید یک دوربین عکاسی کوچک برای عکس‌برداری روزانه‌ خود بخرند؟

    همانطور که این روزها هم افراد زیادی را می‌بینیم که بیشتر از اینکه در سفرهایشان بخواهند از دوربین‌های عکاسی استفاده کنند، بیشتر اوقات با موبایل‌های خود تصاویر را ثبت می‌کنند. از طرفی با گوشی‌های هوشمند، افراد می‌توانند عکسی که می‌گیرند را در لحظه با مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند و در چنین شرایطی، موضوع کیفیت تصاویر هم تا حدودی به حاشیه می‌رود. همچنین با وجود گزینه‌های بسیاری از جمله اپلپکیشن‌ها و فیلترهای مختلف که امروزه برای رسیدن به یک تصویر نسبتا خوب وجود دارد، احساس رضایتی نصیب فرد می‌شود که بخشی از فرآیند کلی عکاسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین اگر تصویری آن اندازه خوب است که در فیس‌بوک یا اینستاگرام نشان داده شود، چرا زحمت تصویربرداری با گزینه‌های دیگر را به خود بدهند؟ اینجاست که سادگی، سهولت استفاده و صرفه‌جویی در وقت هم مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که این روزها تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند سعی می‌کنند افراد را متقاعد کنند به جای هزینه کردن برای دوربین‌های اختصاصی، گوشی‌های آنها را خریداری کنند. در حالی که دوربین‌ها ابزاری صرف عکاسی به شمار می‌روند، تلفن‌های هوشمند به ابزاری با قابلیت‌های بسیار پیشرفته برای ضبط تصویر و فیلمبرداری، با سیستم‌های فوکوس خودکار و نسبتا دقیق، بهبود کیفیت تصویر و گزینه‌های زیادی برای ضبط صحنه‌های پیچیده با استفاده از HDR و سایر فناوری‌ها تبدیل شده‌اند. همچنین جدیدترین مدل‌های گوشی‌های هوشمند در حال حاضر حتی گزینه‌هایی را برای ضبط تصویر RAW ارایه می‌دهند که می‌تواند فرصت پردازش‌های بعدی با کیفیت تصویر حتی بالاتری را نیز برای افراد فراهم کند. بنابراین بدون شک، تلفن‌های هوشمند نقش اساسی را در کاهش بازار دوربین‌های کوچک داشتند، جایی که زمانی تولید‌کنندگان دوربین‌های بزرگ بر آن مسلط بودند.

       شکست گوشی‌ها از دوربین‌های بزرگ

    با این حال، همه این موارد بدان معنی نیست که صنعت تلفن‌های هوشمند قادر به رقابت در برابر دوربین‌هایی با سنسور بزرگ است. البته تلاش‌هایی برای ساخت تلفن‌های هوشمند با سنسورهای بزرگ شده است، اما این تلاش‌ها در کل ناکام مانده است. اگرچه یک مصرف‌کننده معمولی اطلاعات زیادی از اندازه سنسور و مشخصات مختلف دوربین‌ها ندارد یا به آن اهمیتی نمی‌دهد. هنوز هم مگاپیکسل است که باعث فروش دوربین می‌شود و تا زمانی که دوربینی بیشتر از 8 مگاپیکسل باشد، اندازه سنسور چیزی نیست که اکثر مصرف‌کنندگان حتی به آن نگاه کنند. یک کاربر معولی گوشی هوشمند نمی‌داند که چگونه اندازه فیزیکی سنسور می‌تواند با مواردی مانند پیکسل، رزولوشن، دامنه دینامیکی و عملکرد بالای ISO ارتباط داشته باشد، یا اینکه چگونه اندازه فیزیکی و ساختار نوری لنز دوربین می‌تواند در ظاهر تصاویر آنها تأثیر بگذارد. در مقابل، عکاس‌ها در این زمینه بسیار هوشمندانه‌‌تر عمل می‌کنند. آنها می‌دانند که چه چیزی یک تصویر با کیفیت بالا از یک دوربین با سنسور بزرگ را از تصاویری که با گوشی‌های هوشمند گرفته شده‌اند، متمایز می‌کند و آنها محدودیت‌های سیستم‌های دوربین‌های کوچک‌تر با بزرگ‌تر را درک می‌کنند. اما یک مصرف‌کننده معمولی که آموزش صحیح درباره عکس‌برداری ندیده، قادر به درک ملاحظات عکاس‌ها نخواهد بود و حتی اگر سازندگان دوربین سعی در آموزش عمومی افراد داشته باشند، تلاش آنها در برابر بودجه بسیار بزرگ‌تر بازاریابی تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند شکست خواهد خورد. اگر اپل می‌گوید که آیفون به اندازه کافی خوب است که بتوان تصاویر زیبایی با آن گرفت و برای اثبات مدعایش، کمپین‌های عظیم تبلیغاتی با شعار «با آیفون عکس بگیرید» راه‌ می‌اندازد، چرا مردم باور کنند؟ چنین بازاریابی قدرتمندی کار می‌کند و این موضوع را نمی‌توان انکار کرد، چراکه پیش از این در جهان یک میلیارد از این آیفون‌ها خریداری شده است و آیفون هم تلاش زیادی برای تسلط بر ابزارهای عکاسی می‌کند.

       آموزش مصرف‌کنندگان، راهی برای جلوگیری از کاهش فروش دوربین‌ها

    بنابراین تولیدکنندگان دوربین، تا زمانی که مصرف‌کنندگان در دنیا، درباره مواردی از جمله اندازه سنسور و اپتیک آموزش ببینند، یک معضل دشوار دارند و آنها همچنان بازار خود را در مواجهه با این افراد از دست می‌دهند. البته به نظر می‌رسد فروش دوربین‌ها با سنسور بزرگ برای جامعه عکاس که به اندازه کافی برای درک اصطلاحات عکاسی آموزش دیده، تغییر چندانی نکرده است.

    با این حال، این را باید در نظر داشته باشید که برای کسانی که به کیفیت تصویر بهتری نیاز دارند، دوربین‌های بزرگ‌تر، موارد بیشتری برای ارایه دارند. اندازه سنسور از این جهت اهمیت دارد که مساحت بزرگ‌تر دارای پیکسل‌های بزرگ‌تر است و همچنان عملکرد ISO بالاتری دارند. در عین حال، پیکسل‌های بیشتری را می‌توان به یک سنسور بزرگ‌تر تقسیم کرد و وضوح تصویر بیشتری را به دست آورد. سنسورهای بزرگ‌تر معمولا به دلیل تفاوت در عمق میدان، دارای محدوده دینامیکی بیشتر، رنگ‌های بهتر و قابلیت جداسازی بهتر موضوع هستند؛ بنابراین وقتی صحبت از کیفیت تصویر می‌شود، سنسورهای بزرگ‌تر برنده این رقابت خواهند بود. با این حال، کیفیت تصویر چقدر اهمیت دارد؟ البته که همه اینها به قصد عکاس و نتیجه‌ دلخواهش از عکاسی وابسته است. از طرفی باید توجه داشت که رسانه‌های اجتماعی ابزاری باورنکردنی هستند. فیس‌بوک اینستاگرام ثابت کرده‌اند که پلت‌فرم‌های ارزشمندی برای به اشتراک‌گذاری تصویر و بازاریابی محسوب می‌شوند؛ اما همان اندازه که این شبکه‌های اجتماعی خارق‌العاده هستند، به همان میزان هم مقابله با آنها کاری دشوار شده است. روزانه تصاویر زیادی عکس در این شبکه‌ها بارگذاری می‌شود که عکاسان تلاش‌های زیادی برای گرفتن و ادیت آنها کرده‌اند تا بتوانند آنها را در معرض توجه مخاطبان قرار دهند. شبکه‌های اجتماعی یک میدان رقابت هستند که رقابت در آنها همواره بیشتر می‌شود. در نهایت اینکه تلفن‌های همراه از جهات مختلف به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر صنعت دوربین‌های عکاسی تأثیر گذاشته‌اند و به این کار ادامه خواهند داد و این تاثیر نه تنها بر تولیدکنندگان مشهود است، بلکه عکاسان حرفه‌ای و حتی سطح متوسط هم این تغییرات را درک خواهند کرد. هیچ‌کس نمی‌داند که جهت بازاریابی این محصولات به کدام سمت خواهد رفت، اما واضح است که در آینده همچنان صنعت گوشی‌های هوشمند و عکاسی، همچنان به هم پیوسته خواهند بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر