با ابداع یک پلتفرم مبتنی بر فناوری اصلاح ژن محقق می‌شود؛

تشخیص انواع بیماری‌ها تنها با یک اپلیکیشن

عصر کالا- در آینده‌ای نه چندان دور تنها چیزی که برای تشخیص انواع بیماری‌ها نیاز خواهد بود یک گوشی هوشمند، یک اپلیکیشن و یک کارت نشانگر به اندازه یک کارت اعتباری خواهد بود.

تشخیص انواع بیماری‌ها تنها با یک اپلیکیشن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، محققان به طور مداوم در حال کار در حوزه پیش‌بینی بیماری‌های قریب‌الوقوع با کمک فناوری هستند و پیشرفت‌های زیادی در زمینه تشخیص فوری داشته‌اند.
    مثال اصلی این موضوع، اختراع کارت نشانگر "کریسپر"(CRISPR) به معنی تناوب‌های کوتاه پالیندروم فاصله‌دار منظم خوشه‌ای است که یک فناوری اصلاح ژن محسوب می‌شود و می‌تواند بیماری‌های قریب‌الوقوع را تشخیص دهد.
    این اختراع توسط موسسه "زیست‌علم ماموت"( Mammoth Biosciences) انجام گرفته است.
    این دستگاه که به اندازه یک کارت اعتباری است، کاربر را در مورد بیماری‌های قریب‌الوقوع یا شرایط نامطلوب بهداشتی که بدن وی را تهدید کرده است،  مطلع می‌کند.
    این فناوری به همراه یک برنامه(اپلیکیشن) ارائه خواهد شد که بلافاصله در مورد تست انجام شده به شما گزارش می‌دهد.
    تیم می‌خواهد به شیوه‌ای مقرون به صرفه فرآیند تست و تشخیص بیماری‌ها را تسهیل کند.
    سطح کارت نشانگر با پروتئین‌های کریسپر پوشانده می‌شود و هرگاه پروتئین‌ها در تماس با ماده مورد آزمایش قرار بگیرند، شروع به شکار بیماری‌ها و سایر عفونت‌ها از روی DNA می‌کنند.
    اگر پروتئین‌ها هرگونه بیماری قریب‌الوقوع را تشخیص دهند، پروتئین نورانی می‌شود. پس از آن کاربران می‌توانند عکس را مستقیما به موسسه "ماموت" ارسال کنند، و آنها نیز نتیجه و راه حل‌های احتمالی را در عرض 30 دقیقه برای کاربر می‌فرستند.
    این روش تست انقلابی حتی می‌تواند سرطان‌ها و عفونت‌ها را تشخیص دهد. از آنجا که این آزمایش با استفاده از فناوری کریسپر انجام می‌شود، می‌تواند علائم باکتری، ویروس یا دگرگونی مایعات بدن مانند خون، بزاق یا ادرار را تشخیص دهد.
    برای کسانی که با اصطلاح کریسپر آشنا نیستند باید گفت که این ابزار می‌تواند برای ویرایش ژنوم مورد استفاده قرار گیرد. این فناوری شامل یک پروتئین قابل برنامه‌ریزی است که می‌تواند یک DNA خاص را برش دهد و به قطعات کوچک تبدیل کند.
    محققان توانایی کریسپر را در تشخیص ویروس‌هایی مانند HPV و Zika اثبات کرده‌اند، اما با این حال، فناوری جدید ارائه شده توسط این شرکت ممکن است چندین سال طول بکشد تا به بازار برسد.
    محققان به طور مستمر در مورد تنوع و کاربرد کریسپر در روش‌های مختلف درمان و تشخیص پزشکی تحقیق می‌کنند. به تازگی، دانشمندان در موسسه "سالک"(Salk) یک ابزار را برای هدف قرار دادن RNA برای برش و جایگزینی ژن‌های بیماری‌زا با افراد سالم ابداع کرده‌اند.
    در یکی دیگر از تحقیقات، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در تسریع حرکت ژنوم موفق به یک پیشرفت قابل ملاحظه شدند که این روش جدید اجازه ویرایش چندین ژن به صورت همزمان و کمک به تشخیص دقیق بیماری را می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر