رجیستری موبایل وظیفه فروشنده است

عصر کالا- وظیفه رجیستر کردن دستگاه موبایل برعهده فروشنده است؛ خریدار باید سریال دستگاه مورد نظر را به سامانه همتا اعلام و از رجیستر بودن آن اطمینان حاصل کند اما درنهایت اگر دستگاهی غیرفعال شد، خریدار باید به استناد فاکتور به فروشنده مراجعه و درخواست حل مشکل کند.

رجیستری موبایل وظیفه فروشنده است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، میثم دادخواه - یک کارشناس حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات  - با بیان این مطلب با اشاره به تاخیر چندباره در اجرای طرح رجیستری تلفن همراه اظهار کرد: اقدام سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و مجوزهایی که طی یک سال اخیر به شرکت‌های وارداتی و خدماتی به جهت ارائه گارانتی اعطا شده و تاخیری که در اجرای رجیستری اتفاق افتاد، مطمئنا به دلیل مسائل فنی نبود و به دلیل مسائل بازاری بود اما این فرصت را داد تا آن دسته از فروشندگان که کالای قاچاق در فروشگاه دارند تا قبل از 14 آذر و اجرای رجیستری بفروش برسانند.

    وی با بیان اینکه اگر سیم‌کارت داخلی حتی یک بار به مدت یک ثانیه تا قبل از چهاردهم در دستگاهی قرار گرفته و آنتن شبکه در آنها بالا آمده باشد، رجیستر هستند، ادامه داد: سریال این دستگاه‌ها داخل شبکه ثبت شده است و دستگاه‌هایی که تا پیش از این تاریخ فروخته شده‌اند، هیچ مشکلی برای خریدار ایجاد نمی‌کند. اما دستگاه‌هایی که پس از چهاردهم به بازار ارائه شده‌اند، یک تعداد مسلما قاچاق هستند و خریدار حتما باید توجه کند. به محض این‌که سیم‌کارت را داخل دستگاه قرار ‌دهد، اگر دستگاه قاچاق باشد، یک پیامک برای او می‌آید که دستگاه شما تا 30 روز آینده بیشتر فعال نخواهد بود.

    منتظر دریافت پیامک نباشید

    این کارشناس حوزه مخابرات ادامه داد: البته یک راهکار دیگر هم وجود دارد که حتی قرار نیست دستگاه آکبند را روشن کنند، زیرا برخی از فروشنده‌ها ممکن است این اجازه را ندهند. اینکه سریال دستگاهی که می‌خواهند بخرند و پشت جعبه نوشته شده را قبل از پرداخت وجه، به کد دستوری #7777* که سامانه همتا اعلام کرده بفرستند و سامانه همان لحظه اعلام می‌کند که دستگاه رجیستر شده یا جزو دستگاه‌های قاچاق است. بنابراین حتی لازم نیست منتظر پیامک باشند، زیرا شاید اختلالی در آن لحظه وجود داشته باشد و پیامک ارسال نشود. در مواردی مشاهده شده که به دلیل اختلال پیامک نیامده اما با وجود این اگر کد دستگاه را در سامانه همتا ثبت می‌کردند، به درستی به آنها اعلام می‌شد.

    دادخواه با بیان اینکه در بدترین حالت اگر با این همه تبلیغاتی که شده، مشتری هیچ خبری نداشته باشد و بخواهد خرید کند، وظایفی در قبال خرید خود دارد، گفت: یکی از وظایف مشتری این است که از فروشنده فاکتور بگیرد. ممکن است مشتری سهل‌انگاری کرده، پول پرداخت ‌کند و فاکتور هم نگیرد، در صورتی که اگر مشتری از رجیستری هم خبر نداشته باشد باید از فروشنده فاکتور بگیرد. پس از 30 روز اگر گوشی از کار افتاد، باید به استناد فاکتور  به سازمان‌های ذی‌ربط مانند تعزیرات یا اتحادیه شکایت و اعلام کند که گوشی رجیستر نیست، زیرا وظیفه رجیستر دستگاه با فروشنده است.

    وی ادامه داد: درست است که مسوولان اعلام کردند خریدار باید اصالت گوشی را بررسی کند، زیرا در صورت عدم اعلام ممکن است درصد شکایتی‌ها بالاتر برود، اما در نهایت کسانی که از تمام موارد جا می‌مانند، باید به محض این‌که دستگاهشان غیرفعال شد یا پیامک برایشان آمد، یا هر زمان که چک کردند و مطمئن شدند که گوشی رجیستر نشده، به استناد فاکتور به فروشنده مراجعه و درخواست حل مشکل کنند.

    دستگاه‌ مسافران تا 30 روز فعال است

    این کارشناس حوزه مخابرات با اشاره به دستگاه‌های مسافران گفت: هر دستگاهی که وارد کشور می‌شود، اگر سیم‌کارت‌اش زیرمجموعه رومینگ و برای کشور خودش باشد مشکلی ندارد، اما اگر بخواهد از اپراتورهای داخلی ما خدمات بگیرد، به صورت پیش‌فرض دستگاهش تا 30 روز کار می‌کند و پس از 30 روز از کار می‌افتد. ما باید نگاه آماری به موضوع داشته باشیم. نمی‌توان به خاطر چند نفر قوانین را عوض کرد. از بین 100 درصدی که وارد کشور می‌شوند، 97 درصد کمتر از یک ماه از کشور خارج می‌شوند. پس قانون را بر اساس 97 درصد می‌چینیم و آن سه درصد هم باید خود را با قانون وفق دهند.

    دادخواه درباره راهکار برای شخصی که بخواهد بیشتر از 30 روز در ایران بماند، بیان کرد: یک راهکار این است که مسافر عوارض گمرکی دستگاه را پرداخت کند، زیرا دارد یک دستگاه تلفن همراه وارد کشور می‌کند که می‌خواهد بیش از حد مجاز از آن استفاده کند، در آن صورت دستگاهش همیشه در ایران رجیستر شده است. یا این‌که بعد از 30 روز از سیم‌کارت کشور خودش و از خدمات رومینگ بین‌الملل در داخل ایران استفاده می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر