در صورت عدم تطابق کد شناسه گوشی به چه کسی مراجعه کنیم؟

عصر کالا- بیش از دو سال از اجرایی شدن طرح جدید رجیستری گوشی‌های موبایل می‌گذرد که به گفته مسئولان این طرح توانسته قاچاق موبایل را به نزدیک صفر برساند. با این وجود به نظر می‌رسد هنوز خلاهایی وجود دارد که برخی کاربران را با مشکل مواجه کرده است. در این گزارش به راه حل برخی از این مشکلات پرداخته شده است.

در صورت عدم تطابق کد شناسه گوشی به چه کسی مراجعه کنیم؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایسنا، برای اینکه بدانیم چرا این مشکلات ایجاد می‌شود بهتر است ابتدا کلیات طرح رجیستری و عملکرد سامانه همتا را بشناسیم تا بدانیم دقیقا چه مشکلی برای تلفن ما ایجاد شده است.

    کد IMEI  را می‌توان به نوعی به شماره شناسنامه گوشی موبایل تعبیر کرد و عموما در بخش تنظیمات گوشی قابل مشاهده است. طرح رجیستری به این شکل است که لیست IMEI های وارداتی در مرز گمرکی از بازرگان دریافت و در سامانه جامع تجارت ایران ثبت می‌شود و در سامانه جامع تجارت، به هر یک از IMEI های وارد شده به کشور، یک کد فعالسازی منحصر به‌فرد اختصاص داده می‌شود.

    بنابراین هنگام خرید تلفن همراه، این کد منحصر به‌فرد در اختیار خریدار قرار می‌گیرد و خریدار تلفن همراه، برای فعال‌سازی تجهیز خود باید شماره IMEI، کد فعالسازی و شماره تلفـن همراه خود را از طریـق یکی از درگـاه‌های ارتباطـی USSD)، Web، پیامک و...) به سامانه همتا ارسال کند. سامانه همتا در صورت تطابق IMEI و کد فعال‌سازی ارسال شده، تجهیز موردنظر را برای شماره تلفن خریدار فعال می‌کند و اطلاعات IMEI و شماره سیم‌کارت خریدار را برای ارائه خدمات مخابراتی به اطلاع سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورهای تلفن همراه می‌رساند.

    یکی از مشکلاتی که اخیرا برخی کاربران به آن دچار شده بودند عدم تطابق IMEI درج شده بر کارت گارانتی با دستگاه است. در این رابطه رضا قربانی، ‌ عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اگر بعد از خرید گوشی متوجه شدید سریال (کد IMEI) کارت گارانتی با سریال دستگاه همخوانی ندارد یا کد اشتباه وارد شده، اولین کسی که باید پاسخگو باشد، فروشنده است.

    وی با بیان اینکه تمام موارد این چنینی ابتدا باید با شرکت واردکننده مطرح شود، تصریح کرد که جابجا شدن کد ممکن است عمدی یا سهوی باشد.

    به گفته این عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی ممکن است فروشنده‌ای از آن کد برای فعال کردن یک گوشی دیگر سوء استفاده کرده باشد.

    قربانی همچنین به خریداران هشدار داد که از فروشگاه‌های معتبر خرید کنند و حتما فاکتور معتبر دریافت کنند.

    اگر با پیام "کد فعال‌سازی معتبر نیست" مواجه شدید، 10 روز صبر کنید

    وی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلاتی که برای برخی از خریداران تلفن همراه ایجاد شده، دریافت پیامک "کد فعال‌سازی معتبر نیست" بوده، اظهار کرد: علت بروز این مشکل این است که طبق دستورالعمل همتا واردکنندگان تا زمانی که کد فعالسازی فعال نشده نباید اقدام به فروش کالا کنند، اما در مواردی شرکت‌ها به علت پرداخت تعهدات مالی خود کالای خود را زودتر می‌فروشند.

    قربانی با بیان اینکه این مشکل ممکن است به ازای هر 100 نفر برای یک نفر ایجاد شود، تصریح کرد: در این مورد بهتر است خریداران تا 10 روز صبر کنند. اگر بعد از 10 روز این مشکل برطرف نشد باید به اصالت آن دستگاه شک کرد. در چنین شرایطی خریدار باید به شرکت گارانتی مراجعه کند تا تلفن همراه را برای خریدار تعویض کنند یا کد را مجددا ثبت کنند، بنابراین کسی متضرر نمی‌شود.

    وی افزود: همچنین طی 10 روز خریداران می‌توانند با شرکت گارانتی تماس بگیرند و توضیحات لازم را دریافت کنند.

    عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در پایان خاطرنشان کرد که اگر تلفن از جای معتبر خریداری شده باشد از نظر قانونی مشکلی ندارد، چراکه شرکت واردکننده تمام عوارض را پرداخت کرده و قانون‌گذار باید سریال‌ها را ثبت کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر