رئیس انجمن واردکنندگان موبایل:

۳۰ هزار موبایل در یک ماه اخیر از شبکه خارج شد

عصر کالا- رئیس انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت گفت: شاهد هستیم که اطلاعات مسافران از آژانس‌ها خریداری می‌شود و گوشی‌های همراه به اسم کالای مسافری رجیستر و در بازار عرضه می‌شود.

۳۰ هزار موبایل در یک ماه اخیر از شبکه خارج شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایلنا، حسین غروی رام در مورد سوءاستفاده از اطلاعات مسافران برای رجیستر کردن گوشی‌های همراه و همچنین احتمال سوءاستفاده از زائرین عتبات عالیات در پیاده‌روی اربعین گفت: ما همواره در جلساتی که با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر مسئولین داشتیم این نکته را متذکر شدیم که امتیازات و معافیت‌ها برای یک مسافر کاملا شخصی است و نباید از آن استفاده تجاری شود.

    وی ادامه داد: متاسفانه در این حوزه خلاء قانونی وجود دارد و شاهد هستیم که اطلاعات مسافران از آژانس‌ها خریداری می‌شود و گوشی‌های همراه به اسم کالای مسافری رجیستر و در بازار عرضه می‌شود. هرچند اخیرا طبق استفتایی که از علما گرفته شد، این مسئله حرام اعلام شد اما همچنان به لحاظ اداری و قانونی این خلاء وجود دارد.

    وی ادامه داد: از طرفی دیگر امکان این که مصرف‌کننده و یا کسبه متوجه شوند که این کالا از طریق مسافرین وارد شده و یا شرکتی است، وجود ندارد. هرچند مرکز ماهر امکاناتی دارند که این تفاوت معلوم شود اما از جزئیات آن بی‌اطلاع هستیم. در راستای همین مسئله بود که در یک ماه اخیر 30 هزار تلفن همراه از شبکه کشور قطع شد که در این بین مصرف‌کننده‌ای که این گوشی را خریداری کرده بود و همچنین فروشندگان متضرر شدند و شاهد هستیم که مشکلات بسیاری در بازار به وجود آمده و هر روز شاهد اختلافات و درگیری و مراجعه به شوراهای حل اختلاف برای این موضوع هستیم، در حالی که نه فروشنده مقصر است و نه خریدار.

    رئیس انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت تصریح کرد: اگر دولت زودتر راهکار قانونی این مسئله را تدوین نکند و یا رویکرد جدیدی اتخاذ نکند، این معضل به مراتب گسترده‌تر خواهد شد. هرچند ضررکننده اصلی در این وسط دولت است.

    وی با تشریح مشکلات به وجود آمده در این حوزه گفت: با رسیدن ایام اربعین شاهد خروج گسترده هموطنان از کشور خواهیم بود که برخی آمار آن را تا چهار میلیون نفر تخمین زدند. حال اگر افراد سودجو مانند قبل بتوانند به اطلاعات نیمی از این جمعیت برسند، به ازای هر گوشی، دولت از 80 دلار عوارض 9 درصد ارزش افزوده و 5 درصد عوارض وارداتی محروم خواهد شد. از طرف دیگر با کاهش قدرت خرید مردم، خریداران تلفن همراه فقط می‌توانند در سال یک بار هزینه گوشی بدهند اما ممکن است این گوشی‌ها نیز مانند 30 هزار تلفن همراه هر لحظه قطع شود و آنها نیز دیگر نتوانند این وسیله کاربردی و حیاتی را دوباره تهیه کنند.

    غروی رام متذکر شد: واردکننده‌های رسمی که مالیات و عوارض خود را در طول سال پرداخت می‌کنند، با ورود این گوشی‌های مسافری به بازار و اشباع بازار، شاید تا مدت‌ها نتوانند موجودی خود را عرضه کنند، در حالی که در کالاهای مبتنی بر تکنولوژی و هایتک گذشت زمان باعث کاهش ارزش کالا می‌شود.

    وی در خصوص اینکه فروشندگان و مصرف‌کنندگان چگونه می‌توانند پی به اصالت کالا ببرند، گفت: تنها راه، استفاده از سامانه 124 است. مردم باید هنگام خرید گوشی حتما کارت گارانتی را دریافت کنند و نام شرکتی که موبایل را گارانتی کرده در سامانه 124 جستجو کنند؛ اگر اسم آن شرکت در این سامانه بود گوشی مشکلی نخواهد داشت اما در غیر این صورت باید هر لحظه منتظر از رده خارج شدن گوشی همراه خود باشید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر