با بهترین گوشی های موبایل پیش از ظهور آیفون آشنا شوید

عصر کالا: در این مقاله نگاهی به بهترین گوشی های موبایل پیش از ظهور آیفون لمسی اپل شامل گوشی هایی با برند نوکیا، سونی اریکسون، بلک بری و غیره خواهیم انداخت. آیا میدانید آیفون اپل چگونه در بازار موبایل انقلاب کرد و باعث حذف چه محصولاتی از بازار شد؟

با بهترین گوشی های موبایل پیش از ظهور آیفون آشنا شوید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸:۰۰
  • با بهترین گوشی های موبایل پیش از ظهور آیفون آشنا شوید
  • با بهترین گوشی های موبایل پیش از ظهور آیفون آشنا شوید
  • با بهترین گوشی های موبایل پیش از ظهور آیفون آشنا شوید
  • با بهترین گوشی های موبایل پیش از ظهور آیفون آشنا شوید
  • با بهترین گوشی های موبایل پیش از ظهور آیفون آشنا شوید
  • با بهترین گوشی های موبایل پیش از ظهور آیفون آشنا شوید
  • با بهترین گوشی های موبایل پیش از ظهور آیفون آشنا شوید
  • با بهترین گوشی های موبایل پیش از ظهور آیفون آشنا شوید

به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از گجت نیوز، 10 سال از زمان معرفی نخستین آیفون توسط اپل می‌گذرد و طی این سالیان اخیر تعداد گوشی های هوشمند مجهز به صفحه لمسی به بیش از ده‌ها هزار مدل مختلف رسیده‌اند. در اینجا می‌خواهیم کمی به عقب‌تر برویم و با بهترین گوشی های موبایل پیش از ظهور آیفون آشنا شویم.
از گوشی هایی با یک کیبورد QWERTY گرفته تا بهترین گوشی های نوکیا و دیوایس‌هایی که با همکاری دو شرکت سونی و اریکسون روانه بازار می‌شدند همگی با خود جذابیت خاصی را یدک می‌کشیدند. برخی از آن‌ها از اتصال 3G برخوردار بودند و برخی ادعا داشتند گزینه‌های بهتری برای مشاغل هستند، در همین حال برخی از آن‌ها نیز از دوربین های قدرتمندی برخوردار بودند. آیفون زمانی که وارد بازار شد، فاقد بسیاری از این ویژگی‌ها بود. قابلیت‌هایی نظیر GPS، ضبط ویدیو و حتی اتصال 3G در این گوشی‌ها وجود نداشت، اما همچنان یک انقلاب را در صنعت موبایل به وجود آورد.
آیفون همراه با یک رابط کاربری لمسی الگوی گوشی های هوشمند را تغییر داد و آن‌ها را به چیزی تبدیل کرد که پیشتر هیچگاه شبیه به آن نبود. به طور مثال یک کیبورد را به وجود آورد که بدون کلیک می‌توانستید از آن استفاده کنید و آن را با یک نمایشگر بزرگ و طراحی جدیدی همراه ساخت.
برای آنکه بهتر بتوانید تفاوت نسل قبل و بعد از آیفون را بهتر درک کنید، ما در این مقاله لیستی از بهترین گوشی های موبایل قبل از عرضه آیفون را در کنار یکدیگر آورده‌ایم که در زمان خود مناسب‌ترین گزینه‌ها برای خرید بودند.
بهترین گوشی های موبایل پیش از ظهور آیفون

بلک بری Curve 8300

یکی از بهترین گوشی های موبایل قدیمی از آن کمپانی کانادایی بلک بری بود. بلک بری پس از معرفی Quark در سال 2013، یک گوشی که ترکیبی از ایمیل، وب و کیبورد تمام QWERTY بود فورا به یکی از محبوب‌ترین برندهای بازار تبدیل شد. پس از آن بلک بری فرمول موفقیت خود را با گوشی بلک بری Pearl بهبود بخشید. Pearl یک گوشی به مراتب جمع و جور تر بود و اولین گوشی بود که با یک دوربین و یک پد لمسی برای ناوبری عرضه می‌شود. اما بزرگترین گوشی که پیش از عرضه آیفون در بازار موجود بود را می‌توان بلک بری Curve دانست.
بلک بری Curve یک گوشی قدرتمندتر با رزولوشنی بالاتر بود، اما همچنان نبود یک رابط کاربری کاربرپسند و راحت در آن حس می‌شد.
نوکیا N95

نوکیا در آن زمان به محبوبیت بلک بری نرسیده بود، اما همچنان به عنوان بزرگترین تولیدکننده گوشی موبایل در جهان شناخته می‌شد و یک نماینده شگفت انگیز به نام N95 در بازار داشت. گوشی ساز فنلاندی تقریبا در تمامی اندازه‌ها، شکل‌ها و قیمت‌ها گوشی ساخته است ولی N95 را باید جذاب‌ترین آن‌ها بدانیم که با یک دوربین عالی و پشتیبانی از اینترنت 3G همراه شده بود. اما متاسفانه این گوشی پشت سر نوآوری بزرگ آیفون قرار گرفته بود. رابط کاربری این گوشی نامناسب بود و وبگردی با این گوشی به خاطر سرعت کم، به شدت زجرآور بود.
پالم Treo 650

پالم پس از بلک بری صاحب دومین گوشی موبایل با بهترین سطح بهره‌وری در آن زمان بود که با اهداف تجاری تولید شده بود و حتی حاوی یک قلم بود. Treo 600 خیلی سریع خودش را به یک استاندارد در بین گوشی ها تبدیل کرد و پس از آن مدل جدیدترش یعنی Treo 650 موفقیت شرکت پالم را تکمیل کرد.
مطمئنا این گوشی زیبا نیست (به خصوص با وجود یک آنتن در قسمت بالایی خود) و بیش از حد از جانب پهن به نظر می‌رسد اما یک کیبورد فیزیکی و یک D-pad جذاب برای ناوبری باعث محبوبیت بسیار خوب آن شد. Treo 650 اجرا کننده سیستم عامل سفارشی Palm OS بود. سیستم آن از یک کلاینت ایمیل، ماشین حساب، ساعت جهانی و بسیاری دیگر از قابلیت‌های دیگر که شما در گوشی های دیگر نمی‌توانستید آن‌ها را ببینید برخوردار بود.
سامسونگ BlackJack

سامسونگ بلک جک یکی از باریک‌ترین گوشی های زمان خود بود که به لطف طراحی کم ضخامت و سخت افزار قدرتمندی که داشت به خوبی جلب توجه می‌کرد. با این حال آیفون باریک‌تر بود و موفق شد در همان ابتدای ورود خود نظرات مختلفی را به خودش جلب کند.
این گوشی کره‌ای از بلوتوث 2 و ایمیل بهره می‌برد، اما همانند بسیاری از گوشی های زمان خود فاقد پشتیبانی از اتصال وای فای بود. بلک جک توسط ویندوز موبایل 5.0 اجرا می‌شد و حتی به ویندوز موبایل 6 نیز آپگرید می‌شد، اما همه این‌ها تا زمان معرفی آیفون جذاب بودند. تنها مدت زمان کوتاهی پس از معرفی آیفون، بلک جک نیز منسوخ و از رده خارج شد.
سونی اریکسون K800i

گوشی های سونی اریکسون بابت دوربین های شگفت انگیزی که داشتند شناخته می‌شدند. سونی اریکسون K800i از طراحی بسیار شیک برخوردار بود و با یک دوربین 3 مگاپیکسلی قدرتمند با یک فلاش زنون در راس دنیای موبایل قرار داشت. لازم به ذکر است که این گوشی نخستین محصولی برند سونی اریکسون بود که از دوربین Cyber-shot بهره‌مند بود و به لطف یک موتور گرافیکی جدید قادر به ارائه تمام عیار بازی های 3 بعدی جاوا بود.
موتورولا RAZR

چند سال پیش از معرفی آیفون، RAZR در زمان خود از محبوبیت بینظیری برخوردار بود و ریزر V3 موفق شد به تنهایی 130 میلیون فروش را به نام خود ثبت کند.
طراحی تاشو این گوشی بسیار شیک بود و می‌توانست دل هرکسی را برباید. موتورولا ریزر آن زمان با قیمت 500 دلار به فروش می‌رسید. این گوشی از بدنه‌ای با ضخامت نصف سایر گوشی‌ها و وزن تنها 930 گرم برخوردار بود تا یکی از جذاب‌ترین‌های بازار باشد. جالب اینجاست که ریزر در ابتدا از یک دوربین VGA برخوردار بود که حتی نمی‌توانست به ضبط ویدیویی بپردازد.
و سرانجام آیفون اپل آمد…

آیفون محصولی جذاب بود که تیم کوک اینگونه توصیفش کرد:
آیفون ترکیبی از سه محصول است (یک گوشی هوشمند انقلابی، یک آیپاد با صفحه بزرگ و کنترل‌های لمسی و یک دستگاه ارتباطات اینترنتی همراه با ارائه قابلیت‌های درجه دسکتاپی ایمیل، مرور وب، نقشه و جستجو) که در یک دیوایس سبک و کوچک جای گرفته است.
مدل اصلی آیفون چیزی بود که دوران تازه‌ای را برای گوشی های هوشمند مدرن رقم زد. در حالی که گوشی های هوشمندی نیز پیش از آن در بازار حضور داشتند، اما هیچ کدام از آنها نظیر آیفون اپل از یک نمایشگر بزرگ، رابط کاربری چند لمسی و یک صفحه کلید مجازی بر روی نمایشگر گوشی برخوردار نبودند. فهرست نوآوری‌های به کار رفته در آیفون اصلی را می‌توانید در زیر مشاهده کنید؛ البته این‌ها تنها خلاصه‌ای از جادوی دست استیو جابز هستند:
* iOS، یک رابط کاربری انقلابی چند لمسی قابل کنترل با انگشتان کاربران
* یک صفحه نمایش غول پیکر 3.5 اینچی (برای آن زمان) با وضوح 480×320 پیکسل
* یک کیبورد روی صفحه جدید
* اتصال اینترنتی (وای فای و 2G) همراه با کلاینت ایمیل و مرورگر وب
* دوربین عکاسی 2 مگاپیکسلی (فاقد قابلیت فیلمبرداری)
* سنسور تشخیص نور محیط و مجاورتی
* حافظه‌های داخلی 4/8/16 گیگابایتی
* اپلیکیشن‌های یوتیوب و گوگل مپس؛ جستجوی گوگل
* آیپاد موزیک / پخش کننده ویدیو با پشتیبانی از آیتونز

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
مطالب مرتبط
مطالب مرتبط بیشتر