بومی سازی تکنوژی اپل بلای جان شرکای تجاری خواهد شد

عصر کالا- تحلیلگران کردیت سوئیس معتقدند بومی سازی تکنولوژی توسط کوپرتینویی‌ها، وضعیت دشواری را برای ادامه فعالیت شرکت‌های تامین‌کننده این فناوری‌ها ایجاد کرده است.

بومی سازی تکنوژی اپل بلای جان شرکای تجاری خواهد شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از زومیت ؛ اپل سیاست ویژه‌ای را در حذف شرکت‌هایی که مولفه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز محصولات این شرکت را تامین می‌کنند در دستورکار قرار داده است. کوپرتینویی‌ها با حذف شرکت‌های یادشده، فرایند بومی سازی تولید را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده‌اند که می‌تواند سوددهی و البته بهینه‌سازی بیشتر محصولات این شرکت را به همراه داشته باشد. این در حالی است که تحلیلگران معتقدند بومی سازی انجام شده توسط اپل، حیات برخی شرکت‌های تامین کننده را به خطر انداخته است. در این میان، Synaptics با جدی‌ترین سطح تهدید روبرو شده است. این شرکت کالیفرنیایی که تولید تکنولوژی‌های اینترفیس و فناوری‌های بیومتریک را برعهده دارد، یکی از شرکای مهم اپل به حساب می‌آید.

    با وجود این، در مطلبی که توسط تحلیلگران Credit Suisse نگاشته شده به این جمع‌بندی می‌رسیم که Synaptics به شدت از مقوله بومی سازی تکنولوژی توسط اپل، تاثیر پذیرفته است.

    تحلیلگران Credit Suisse در بررسی‌های خود از چند دلیل متفاوت به عنوان منشا سیاست‌گذاری‌های جدید اپل در تغییر فرایند تولید و انتقال آن به شرکت‌های خود یاد کرده‌اند. پیش از هرچیز، این سیاست امکان بهینه‌سازی توان و عملکرد را در قالب استفاده از محصولاتی نظیر موتور گرافیکی بومی سازی شده فراهم خواهد کرد. علاوه بر این، وابستگی اپل به شرکت‌هایی نظیر سامسونگ هم برای خرید مولفه‌های سخت‌افزاری نظیر صفحه‌نمایش‌های OLED کاهش خواهد یافت. اگرچه اپل و سامسونگ روابط تجاری گسترده‌ای را با هم دارند اما به همان اندازه، رقابت آن‌ها در بازار فروش گوشی‌های هوشمند سطح بالا، جدی و چالش‌انگیز است.

    تحلیل Credit Suisse پس از آن منتشر شده که در اوایل ماه آوریل، Imagination Technologies یکی دیگر از تامین‌کننده‌های مولفه‌های سخت افزاری مورد نیاز اپل اعلام کرد کوپرتینویی‌های در حال بومی سازی طراحی تراشه‌های گرافیکی هستند که پیش از این از طریق Imagination تهیه می‌شد. این تامین کننده، بیش از نیمی از درآمد خود را مدیون خریدهای به ثبت رسیده توسط شرکت اپل است. این تصمیم در نهایت امر به کاهش بیش از 75 درصدی ارزش سهام Imagination منجر شد. آن‌طور که از شواهد امر پیداست تحلیلگران در ادامه حیات این شرکت پس از قطع ارتباط تجاری با اپل تردید دارند.

    ارزش سهام Dialog یکی دیگر از تامین‌کننده‌های طرف قرارداد اپل نیز پس از آنکه شایعاتی در خصوص امکان قطع همکاری کلیدی این شرکت با کوپرتینویی‌ها مطرح شد 36 درصد کاهش یافت.

    کردیت سوئیس وضعیت خطر را برای شرکت‌های RF Suppliers و Skyworks Solution (پس از بومی‌سازی فرایند تولید توسط اپل) در سطح پایین ارزیابی کرده است. این در حالی است که وضعیت یادشده برای Cirrus Logic متوسط رو به پایین گزارش شده است. درنهایت، Synaptics هم خطر متوسط رو به بالا را احساس می کند.

    Synaptics در روند تولید کلیدهای پیمایشی آیپادهای اپل یکی از تامین‌کنندگان قطعات برای کوپرتینویی‌ها به حساب می‌آمد؛ اما اپل از این طراحی فاصله گرفت. در تازه‌ترین همکاری، Synaptics شرکت Renesas SP Drivers از جمله شرکت‌های تامین‌کننده قطعات برای اپل را با قیمت 475 میلیون دلار خریداری کرد تا بازهم همکاری خود را با کوپرتینویی‌ها ادامه دهد. ارزش Synaptics، 1.86 میلیارد دلار اعلام شده است. شاخص After-Hours این شرکت که در واقع نشان‌دهنده فعالیت تجاری این برند در بورس نزدک است تغییر چندانی را از سر نگذرانده است. بدنیست بدانید سهام این شرکت هم در روز سه شنبه با قیمت 51.80 دلار داد و ستد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر