طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا؛

امکان رجیستری غیرحضوری گوشی مسافری فراهم شد

عصر کالا- با راه اندازی سامانه ثبت شناسه گوشی‌های همراه مسافر در گمرک، امکان رجیستری گوشی مسافران بدون مراجعه حضوری ممکن شد.

امکان رجیستری غیرحضوری گوشی مسافری فراهم شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، در ادامه اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه در کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از راه اندازی سامانه ثبت شناسه گوشی‌های مسافری توسط گمرک و به نشانی http://epl.irica.gov.ir/ImeiRegisterخبر داد.

    این سامانه به مسافرانی که وارد کشور می شوند این امکان را می دهد تا 7 روز پس از ورود به کشور و بدون مراجعه حضوری، گوشی خود را در «سامانه اظهارنامه گمرگی تلفن همراه» ثبت کنند.

    بنابراین مسافرانی که به هر دلیلی در هنگام ورود به کشور، موفق به اظهار تلفن همراه خود و پرداخت حقوق گمرکی آن نشده‌اند، از این پس می‌توانند با مراجعه به این سامانه نسبت به پرداخت حقوق گمرکی تلفن همراه و ثبت شناسه آن اقدام کنند.

    بنابر تصمیم اتخاذ شده مسافران در صورت عدم ثبت گوشی خود، فقط تا 30 روز پس از ورود به کشور امکان استفاده از آن را دارند و درصورت اتمام این مهلت، گمرک وظیفه‌ای در قبال ثبت شناسه تلفن همراه شخص مسافر نخواهد داشت.

    افرادی که از طریق این سامانه اقدام به ثبت تلفن همراه خود می‌کنند، لازم است کد پیگیری و شناسه پرداخت را تا حصول اطمینان از ثبت تلفن همراه، نزد خود نگه دارند.

    این دسته از افراد توجه داشته باشند که برای ورود به این سامانه باید حرف «I» و «R» را با حروف بزرگ تایپ کنند. در صورتی که نتیجه استعلام مثبت بود باید حقوق ورودی گوشی وارد شده پرداخت شود.

    پس از درخواست ثبت شناسه در این سامانه، گمرک جمهوری اسلامی ایران صحت اطلاعات وارد شده را بررسی می‌کند و درصورت تائید، این اطلاعات را برای سامانه همتا ارسال می‌کند.

    در صورت نادرست بودن اطلاعات وارد شده، نه تنها شناسه تلفن همراه ثبت نمی‌شود، بلکه وجه پرداختی نیز تحت هیچ شرایطی به فرد مسترد نخواهد شد. لذا تنها افرادی که تلفن همراه خود را «به صورت مسافری» وارد کشور کرده‌اند، باید از این طریق اقدام کنند.

    هر مسافر براساس قانون اگر یک گوشی در سال با خود وارد کشور کند مشمول معافیت 80 دلاری می شود، اما در صورت ورود بیش از یک گوشی باید شرایط و ضوابط خاص خود را رعایت کند.

    بنابر اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا، مجموع ارزش کالای ورودی تلفن همراه به کشور در 9 ماهه اول سال 95 حدود 147 میلیون دلار بوده که این میزان در 9 ماهه سال جاری به 278 میلیون دلار افزایش یافته است.

    با توجه به اینکه رجیستری گوشی موبایل از پاییز آغاز شد، ارزش ورودی این کالا در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته با 160 درصد رشد مواجه بوده است به طوریکه این میزان از 56 میلیون دلار در پاییز سال گذشته به 144 میلیون دلار در پاییز امسال رسیده است.

     تاکنون 4 مدل گوشی اپل، گوگل پیکسل، موتورولا و بلک بری مشمول ضوابط طرح رجیستری شده اند و قرار است تا پایان امسال تمامی گوشی های وارداتی به کشور مشمول این طرح قرار گیرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر