خریداران سیم‌کارت مواظب هزینه‌های اضافه باشند

عصر کالا- رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه با اشاره به تاثیر نوسانات نرخ ارز بر روی بازار سیم‌کارت‌های موبایل، به خریداران سیم‌کارت‌های دست دوم توصیه کرد که هنگام خرید از عدم بدهی یا بسته‌های اینترنت از قبل فعال‌شده سیم‌کارت‌ها اطمینان حاصل کنند

خریداران سیم‌کارت مواظب هزینه‌های اضافه باشند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل ایسنا،‌ نوسانات نرخ ارز از مهرماه سال جاری آغاز و در اواخر اسفندماه شدت بیشتری یافت به طوری که بسیاری از کسب‌وکارها و بازارهای خرید و فروش در حوزه‌های مختلف را تحت تاثیر قرار داد. به نظر می‌رسد بازار سیم‌کارت‌های تلفن همراه نیز از این نوسان‌ها بی‌نصیب نمانده باشد.

    افشار فروتن - رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه، سیم‌کارت و لوازم جانبی با بیان این‌که قیمت سیم‌کارت‌های تلفن همراه در اواخر سال نوسانات آنچنانی نداشته، اظهار کرد: کاهش تقاضای قابل توجهی هم در بازار سیم‌کارت‌ها ملاحظه نمی‌شود، در حالی که در اسفندماه باید شاهد افزایش سطح تقاضا می‌بودیم اما این اتفاق هنوز نیفتاده است. به نظر می‌رسد که وجود نوسانات در نرخ ارز از اوایل مهرماه امسال یکی از این عوامل باشد.

    وی با بیان این‌که در حال حاضر افزایش قیمت سیم‌کارت‌ها را قبل از عید شاهد نیستیم، تصریح کرد که اگر افزایش سطح تقاضا به سطحی برسد که عرضه کم شود، قیمت افزایش می‌یابد و در حال حاضر این اتفاق نیفتاده است.

    رییس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه، سیم‌کارت و لوازم جانبی همچنین به یکی از مشکلات در بازار نقل و انتقالات سیم‌کارت نیز اشاره کرد و گفت: بعضا مشاهده شده که برخی از خریداران سیم‌کارت‌های دست دوم متحمل هزینه‌های گزافی شده‌اند که علت آن هم این است که صاحب قبلی آن‌ها، طرح‌های اینترنتی را فعال کرده که در ماه‌های بعد نیز کماکان و بدون اطلاع صاحب جدید فعال بوده است.

    فروتن درباره فعالیت اپراتورهای همراه جدید در عرصه ارائه سیم‌کارت‌های تلفن همراه نیز اظهار کرد: براساس ضرایب نفوذی که از سرانه خطوط تلفن‌های همراه در دست بود، پیش‌بینی می‌شد که فضا برای اپراتورهای جدید مساعد نباشد چراکه ضریب نفوذ سیم‌کارت‌های تلفن همراه تقریبا به حالت اشباع رسیده بود.

    وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد اپراتورهای جدید باید برروی خدمات جدیدی همچون اینترنت سرمایه‌گذاری کند تا بتوانند در بازار تلفن‌های همراه برای خود جایی باز کنند، ضمن این‌که اساسا می‌توان بسیاری از هزینه‌های انجام شده برای راه‌اندازی اپراتورهای جدید را در حوزه تقویت همین شبکه‌های اپراتوری فعلی سرمایه‌گذاری کرد.

    رییس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه، سیم‌کارت و لوازم جانبی همچنین به تاثیرات رجیستری، گوشی‌های تلفن همراه و قیمت‌ها نیز اشاره‌ای کرد و گفت: واقعیت این است که رجیستری تاثیر آنچنانی برروی قیمت‌های بازار نگذاشته است، در حالی که این نوسانات نرخ دلار است که بیشترین بی‌ثباتی را در بازار گوشی‌های تلفن همراه موجب شده است.

    چندی پیش نیز در شرایطی که برخی فعالان بازار سیم‌کارت و گوشی، عامل گرانی سیم‌کارت‌ها را محدود بودن تعداد خطوط صفر در کدهای 1 و 2 معرفی می‌دانستند، اپراتور همراه اول در این باره توضیحاتی ارایه کرده و اعلام کرد که سیم‌کارت‌های موجود در بازار با کدهای 1 تا 9، سیم‌کارت‌های صفر یا کارکرده‌ای هستند که توسط فروشندگان سیم‌کارت در  بازار عرضه شده و به علت معدود بودن و تقاضای بالا، با قیمتی بالاتر به فروش می‌رسند و همراه اول نقشی در قیمت‌گذاری آن‌ها ندارد.

    شیوه انتقال مالکیت تلفن همراه چگونه است؟

    از سوی دیگر با اجرای رجیستری یا طرح ثبت شماره گوشی‌های همراه، گوشی‌هایی که از مبادی غیررسمی وارد شوند، در شبکه موبایلی ثبت نخواهد شد و دارندگان آنها نمی‌توانند از سیم‌کارت‌های داخلی روی این دستگاه‌ها استفاده کنند.

    در این زمینه تاکید شده گوشی‌هایی که تا پیش از این سیم‌کارتی در آنها قرار گرفته و از آنها استفاده شده است، نیاز به رجیستری مجدد نداشته و به طور خودکار در شبکه موبایلی ثبت می‌شوند. اما در صورتی که خریداری بخواهد گوشی جدیدی که برند آن مشمول رجیستری شده بخرد، باید توجه کند که فرآیند فعال‌سازی گوشی را طی کند.

    با وجود این، کاربران باید به این نکته توجه کنند که پس از فعال‌سازی، تلفن همراه فقط روی سیم‌کارت فعال‌شده قابلیت استفاده از شبکه را خواهد داشت و در صورتیکه دارنده گوشی یا تجهیز بخواهد از سیم‌کارت دیگری استفاده کند باید از طریق «انتقال مالکیت»، فرآیند انتقال بهره‌بردار را طی کند؛ در غیر اینصورت تلفن همراه روی سیم‌کارت جدید فقط به مدت 30 روز قابل استفاده خواهد بود.

    برای انجام فرایند انتقال بهره‌بردار، کاربران می‌توانند کد دستوری #7777* را شماره‌گیری کرده و ارسال عدد مربوط به گزینه انتقال بهره‌بردار که آیتم سوم است را انجام دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر