کاهش ۱۰ برابری واردات مسافری موبایل

عصر کالا- دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی از کاهش واردات مسافری از از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در اردیبهشت‌ماه امسال، به ۱۵۰ هزار دستگاه تا پایان آذرماه خبر داد.

کاهش ۱۰ برابری واردات مسافری موبایل
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایسنا، طرح رجیستری یا شناسنامه‌دار کردن تجهیزات سیم‌کارت‌خور با هدف مبارزه با قاچاق از سال 1396 اجرایی شد و برخلاف گذشته که به دلایلی از جمله جعل شناسه IMEI گوشی‌ها با شکست مواجه می‌شد، این بار با ترکیب دو شناسه گوشی و سیم‌کارت به صورت همزمان، میزان تخلف از طریق جعل شناسه گوشی را به صفر رساند.

    این موضوع واردکنندگان غیررسمی را بر آن داشت که با روشی دیگر، برای واردات گوشی‌های قاچاق تلاش کنند که یکی از این راه‌ها، واردات چمدانی گوشی‌های مسافری بود؛ پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و معافیت‌های گمرکی، در برهه‌ای از زمان موجب واردات هزاران گوشی به اسم مسافری شد و همین موضوع مسوولان را به فکر راه‌چاره انداخت و آن دریافت مستقیم کد فعال‌سازی گوشی مسافری پس از پرداخت عوارض و ثبت موفق شناسه سریال دستگاه در گمرک بود که با اتصال گمرک به سامانه همتا امکان‌پذیر شد.

    اما این اقدام هم چندان موفقیت‌آمیز نبود و به خرید و فروش اطلاعات مسافران و حتی بدون آگاهی آن‌ها منجر شد که در سفرهای زیارتی حجاج هم شدت گرفت. به همین دلیل با نزدیک شدن به ایام اربعین، تصمیم جدیدی مبنی بر افزایش تعرفه گمرکی گوشی‌های مسافری گرفته شد. بدین‌ترتیب وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت، تعرفه گمرکی واردات تلفن همراه را با افزایش حقوق ورودی گوشی به 26 درصد رساند، همچنین معافیت 80 دلاری برای واردات تلفن همراه مسافری حذف شد و مقرر شد استفاده از نرخ ارز بازار ثانویه برای محاسبه حقوق ورودی واردات تلفن همراه مسافری اعمال شود.

    در حالی که روند واردات مسافری مطابق میل واردکنندگان رسمی و قانونی پیش می‌رفت، چندی پیش حسین غروی‌رام - رییس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی- از مشکلات و کندی رسیدگی به درخواست‌های ثبت سفارش‌ و صف‌های طولانی نوبت رسیدگی به پروندهای واردات موبایل خبر داد که در صورت ادامه این روند، موجب اختلال در بازار موبایل شب عید خواهد شد.

    به همین دلیل با کند شدن روند واردات تلفن همراه به کشور و ابراز نگرانی رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل نسبت به احتمال التهاب در بازار شب عید با ادامه‌ این روند، جلسه‌ای مشترک با کلیه ذی‌نفعان دولتی و خصوصی حوزه موبایل در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد که نماینده بانک مرکزی، خیال واردکنندگان را از تامین ارز برای واردات موبایل راحت کرد.

    امیرحسین شکوهی - مدیرکل نظارت ارز بانک مرکزی- پیش‌تر نیز از نامه‌نگاری وزیر صنعت با این بانک به منظور تغییر ارز مورد نیاز برای واردات تلفن همراه و تامین آن از محل ارز سامانه نیما، صادرات یا سپرده واردکننده بنابه درخواست متقاضی به کلیه ارزها خبر داده بود. همچنین نمایندگان وزارت صمت نیز نسبت به تسریع و تسهیل رسیدگی به پرونده‌های ثبت سفارش شرکت‌های واردکننده موبایل قول مساعد دادند.

    احتمال افزایش مصرف موبایل در کشور از ابتدای بهمن

    در این راستا امیر اسحاقی -دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی- در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تنظیم بازار شب عید و تصمیم‌سازی برای آینده بازار تلفن همراه کشور، گفت: همکاری تمام‌قد دستگاه‌های دولتی و قول مساعد آن‌ها جهت بهبود فرایندها، امیدبخش است. با قوت گرفتن این روند همکاری از ابتدای سال جاری و اعتماد دولت به بخش خصوصی، شاهد تحولات مهمی در بازار تلفن همراه بوده‌ایم. شاید نقطه عطف آن را بتوان محدودیت‌های اعمال‌شده در واردات مسافری که در ابتدای خرداد امسال اعمال شد، دانست.

    وی با اشاره به واردات 10 میلیون و 500 هزار دستگاه موبایل طی 9 ماه به کشور گفت: این میزان دستگاه از طریق رویه مسافری و تجاری وارد کشور شده است و بخش اندکی از آن نیز شامل تولیدات داخلی می‌شود. این در حالی است که مصرف کشور در این بازه زمانی 9 میلیون 600 هزاردستگاه موبایل بوده است. تنها در آذرماه سال جاری واردات موبایل یک میلیون و 265 هزار دستگاه بوده و مصرف در این ماه به یک میلیون و 250 هزار دستگاه رسیده است.

    دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت: تحلیل ما از بررسی داده‌های موجود و روند واردات و مصرف کشور این است که در 3 ماه پایانی سال، حداقل 3 میلیون و 800 هزار دستگاه موبایل وارد کشور خواهد شد. البته این پیش‌بینی درصورتی محقق خواهد شد که شرایط عادی باشد و اختلالی در روند تخصیص ارزو ثبت سفارش‌ها به وجود نیاید. نکته حساس و نگران‌کننده در این مسیر که همواره واردات را دستخوش تغییرات می‌کند، جهش ارز و نوسانات آن است. اما اگر شرایط مطلوب و پایدار باشد، انتظار آن می‌رود که از اوایل بهمن ماه مصرف موبایل در کشور سیر صعودی داشته باشد.

    اسحاقی هم‌چنین ضمن اشاره به از صرفه افتادن واردات موبایل با استفاده از رویه مسافری گفت: نتیجه سیاست‌گذاری‌ها و همکاری مستمر واردکنندگان در اجرای سیاست‌ها منجر به کاهش 10 برابری استفاده تجاری از رویه مسافری واردات تلفن همراه در کشور بوده است. طبق گزارش‌های دریافتی، آمار واردات مسافری از یک میلیون و 200 هزار دستگاه در اردیبهشت ماه امسال، به 150 هزار دستگاه تا پایان آذرماه رسیده است که این اتفاق دستاورد مهمی برای فعالان این حوزه محسوب می‌شود.

    وی ضمن اشاره به تغییر معنادار واردات تجاری تلفن همراه به کشور گفت: در فاصله 9 ماه، واردات تجاری افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد 205 هزار دستگاه موبایل در فروردین امسال به صورت تجاری وارد کشور شده بود و حالا در پایان آذرماه این تعداد به 1 میلیون و 115 هزار دستگاه رسیده است. با مشاهده این روند، به‌نوعی می‌توان گفت واردات مسافری تلفن همراه جای خود را به واردات تجاری داده است.

    اسحاقی همچنین چندی پیش ایجاد شفافیت در شبکه واردات و عرضه تلفن همراه را یکی از مطالبات فعالین این صنف عنوان کرده بود و از همدلی تمام ذی‌نفعان اعم از اتحادیه‌ها و اصناف در راستای تحقق این مهم خبر داده بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر