اگر گوشی‌ جدیدتان با رجیستری غیرفعال شد چه کنید؟

عصر کالا- پیش از خرید گوشی‌های اعلام‌شده در فاز دوم رجیستری لازم است سریال دستگاه مورد نظر را به سامانه همتا اعلام و از ثبت شناسه آن اطمینان حاصل کند؛ با وجود این، در صورت سهل‌انگاری اگر دستگاهتان با گذشت ۳۰ روز غیرفعال شد، باید به استناد فاکتور به فروشنده مراجعه و درخواست حل مشکل کنید.

اگر گوشی‌ جدیدتان با رجیستری غیرفعال شد چه کنید؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، موضوع طرح رجیستری یا ثبت شناسه گوشی‌های همراه در حالی که از مدت‌ها پیش مطرح شده و بعضا به علت عدم آمادگی با شکست مواجه شده بود، در نهایت با آمادگی سیستم‌های فنی و زیرساخت‌های لازم به گفته مسوولان ارتباطات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ابتدا با آگاه‌سازی بخش‌های مختلف و پایش کل شبکه اپراتورهای موبایل و ثبت و مانیتورینگ آخرین شناسه‌های ترکیبی گوشی و سیم‌کارت، از مهر ماه بار دیگر کلید خورد و محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از مکانیزم پله‌ای برای اجرای اعمال سیاست خبر داد.

    همچنین در مرحله دوم که اعلام برندهای شامل رجیستری بود، ابتدا برای گوشی‌های برند اپل از تاریخ 14 آذر اعمال سیاست آغاز شد. در ادامه‌ی این مرحله نیز گوشی‌های گوگل، بلک‌بری و موتورولا به عنوان مدل‌هایی که مشمول فاز اجرایی مرحله دوم رجیستری می‌شوند، اعلام شدند و مقرر شد از تاریخ 8 دی ‌ماه این مدل‌ها مشمول طرح شوند. درواقع با روشن شدن این گوشی‌ها، در صورتی که شناسه‌شان در سیستم اپراتوری ثبت نشده باشد، برای کاربر پیامکی ارسال می‌شود که تنها تا یک ماه دیگر از شبکه خدمات دریافت خواهد کرد.

    به گفته مسوولان، با اجرای این طرح، برای تمامی گوشی‌ها و تبلت‌هایی که تا قبل از تاریخ اجرای هر مرحله فعال شده است مشکلی به وجود نمی‌آید اما پس از آن صرفا گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند فعال خواهند شد. برای استعلام قانونی و یا غیرقانونی بودن روند واردات هر گوشی نیز لازم است خریداران با استعلام کد 15 رقمی (IMEI) از طریق سامانه #7777* یا #4* اصالت گوشی را بررسی و پس از اطمینان از ثبت گوشی نسبت به خرید آن اقدام کنند.

    وظیفه رجیستری بر عهده فروشنده است

    بنابراین خریدار باید سریال دستگاه مورد نظر را به سامانه همتا اعلام و از رجیستر بودن آن اطمینان حاصل کند؛ اما درنهایت وظیفه رجیستر کردن دستگاه‌های موبایلی که در فروشگاه هستند بر عهده فروشنده است؛ بنابراین در صورتی که خریدار گوشی را خریده و این گوشی در لیست برندهایی که تا کنون و در مرحله دوم اجرایی رجیستری اعلام شده‌اند قرار داشت و با گذشت زمان اعلام‌شده، دستگاهش غیرفعال شد، خریدار باید به استناد فاکتور به فروشنده مراجعه و درخواست حل مشکل کند.

    در نهایت در بدترین حالت اگر با وجود اطلاع‌رسانی‌های انجام‌شده، مشتری هیچ خبری نداشته باشد و بخواهد خرید کند، وظایفی در قبال خرید خود دارد. یکی از وظایف مشتری این است که از فروشنده فاکتور بگیرد. ممکن است مشتری سهل‌انگاری کرده، پول پرداخت ‌کند و فاکتور هم نگیرد، در صورتی که اگر مشتری از رجیستری هم خبر نداشته باشد باید از فروشنده فاکتور بگیرد. در این شرایط پس از گذشت 30 روز در صورتی که گوشی از کار افتاد، باید به استناد فاکتور به فروشگاه مراجعه کرده و گوشی را با دریافت مبلغ برگردانده و یا آن را با یک گوشی قانونی تعویض کند.

    در صورتی که فروشنده حاضر به دریافت گوشی با عودت مبلغ نشده و یا آن را تعویض نکرد، خریدار می‌تواند به سازمان‌های ذی‌ربط مانند تعزیرات حکومتی یا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شکایت کرده و اعلام کند گوشی خریداری‌شده رجیستر نیست و مراحل را از این طریق پیگیری کند. البته تمام اطلاع‌رسانی‌های انجام‌شده به این خاطر است که خریدار پیش از خرید گوشی مورد نظر خود از ثبت گوشی اطمینان حاصل کرده تا شکایات در این زمینه کاهش یابد و مشتریان نیز درگیر بروکراسی‌های اداری نشوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر