سامسونگ و اپل؛ بزرگترین خریداران تراشه در جهان

عصر کالا- دو غول تکنولوژی اپل و سامسونگ در سال ۲۰۱۷ میلادی سرمایه‌گذاری‌های خود را در زمینه خرید تراشه افزایش داده‌اند.

سامسونگ و اپل؛ بزرگترین خریداران تراشه در جهان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، موسسه تحقیقاتی گارتنر به تازگی گزارش‌های جدیدی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد هزینه‌های صرف شده درباره خرید تراشه از غول‌های تراشه‌سازی در جهان توسط دو شرکت اپل و سامسونگ به ترتیب به میزان 27.5 درصد و 37.2 درصد افزایش داده شده است.

    این هزینه‌ها در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال 2016، به بیش از 25 درصد رشد کرده است. این آمار همچنین نشان می‌دهد که اپل در سال گذشته 2017 میلادی، نزدیک به 38.754 میلیارد دلار را صرف خرید تراشه از غول‌های تراشه‌سازی جهان کرده است که این رقم نسبت به میزان مشابه در سال 2016 ، شاهد رشدی 27.5 درصدی بوده است.

    البته اپل در رتبه دوم پس از سامسونگ قرار گرفته است چراکه سامسونگ با توجه به حجم بالاتر و مدل‌های بیشتری که تولید و به بازار عرضه کرده است، در سال 2017 بزرگ‌ترین خریدار و مشتری شرکت‌های سازنده تراشه در جهان محسوب می‌شود. سامسونگ با صرف بالغ بر 43 میلیارد دلار در زمینه خرید تراشه شایسته مقام نخست در این فهرست است که افزایشی 37.2 درصدی را در این سال نسبت به مدت مشابه آن در سال 2016 تجربه کرده است.

    بدین ترتیب اپل پس از سامسونگ، بزرگ‌ترین خریدار تراشه‌ در دنیا به شمار می‌رود. سامسونگ با افزایش 37.2 درصدی میزان سفارش‌های خود و رساندن آن به ارزش بیش از 43 میلیارد دلار، با اختلاف نزدیک به چهار میلیارد دلار در جایگاه نخست قرار دارد. پس از سامسونگ و اپل، شرکت‌های دل،  لنوو، هواوی، BBK،  اچ‌پی، هیولت پاکارد اینترپرایز، ال‌جی و وسترن دیجیتال به ترتیب در جایگاه‌های سوم تا دهم بزرگترین خریداران تراشه در جهان قرار گرفته‌اند.

    ماساتسون یاماجی - یکی از تحلیل‌گران موسسه تحقیقاتی گارتنر - در این خصوص می‌گوید: "سامسونگ و اپل نه‌تنها جایگاه اول و دوم خود را نگهداری کرده‌اند بلکه در سال 2017، میزان هزینه‌ صرف‌شده‌ در زمینه‌ نیمه‌هادی را نیز به‌میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش داده‌اند".

    وی ادامه داد:"این دو شرکت از سال 2011 میلادی تاکنون جایگاه‌های نخست و دوم را به خود اختصاص داده‌اند".

    البته لازم است که این افزایش هزینه صرف شده توسط سامسونگ و اپل علاوه بر اینکه نشان دهنده افزایش حجم تولید و عرضه آنهاست، حاکی از افزایش قیمت قطعات گوشی و تراشه هم هست.

    بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی موسسه گارتنر ، این 10 مشتری و خریدار بزرگ تراشه در جهان در سال 2017، 40 درصد از کل بازار صنایع نیمه هادی را تشکیل داده‌اند، بنابراین برآورد می‌شود که این رقم در سال 2021 به 45 درصد برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر