گوشی‌های تلفن همراه را چگونه رجیستری کنیم؟

عصر کالا- براساس گفته‌های مسئولان، طرح رجیستری تلفن همراه در در آغازین روزهای سال ۹۷ به بلوغ می‌رسد و تمام برندها مشمول این طرح خواهند شد.

گوشی‌های تلفن همراه را چگونه رجیستری کنیم؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از اقتصادآنلاین، تا به حال خبرها و گزارشات زیادی درباره نقاط مثبت و منفی این طرح در اقتصادآنلاین خوانده اید؛ اما در این مطلب قصد داریم تا به چگونگی رجیستری شدن گوشی‌های خریداری شده، اطلاع از ثبت یا عدم ثبت سریال گوشی در سامانه رجیستری و پیچ و خم‌های مربوط به ثبت گوشی‌های مسافرتی بپردازیم.

    نخستین مرحله برای ثبت شماره سریال گوشی، ورود به وب سایت «همتا» به نشانی اینترنتی www.hamta.ntsw.ir  است.

    بعد از وارد شدن به این وب سایت می‌توانید با انتخاب گزینه «استعلام اصالت» و وارد کردن شماره سریال گوشی، از رجیستری یا عدم رجیستری گوشی خود مطمئن شوید. برای اطلاع از این شماره می‌توانید کد #06#* شماره گیری کنید تا شماره سریال گوشی به شما نشان داده شود.

    بعد از پر کردن قسمت‌های شماره سریال و کد امنیتی، سامانه اطلاعات دقیقی را از مشخصات گوشی و وضعیت رجیستری آن نشان می‌دهد. اگر در اطلاعات نمایش داده شده جمله « شناسه دستگاه(IMEI) جزء شناسه‌های قانونی ثبت شده است» را مشاهده کردید به شما تبریک می‌گوییم  چون گوشی شما قبلا با موفقیت رجیستری شده است؛ اما در غیر اینصورت مراحل بعدی را به ترتیب ادامه دهید تا گوشی رجیستری شود.

    برای انجام این کار به کد فعال‌سازی نیاز دارید که در زمان خرید گوشی باید حتما آن را از فروشنده دریافت کنید .

    ساده‌ترین راه برای ثبت گوشی شماره‌گیری کد #7777*  است و کاربران می‌توانند از این راه به راحتی خدمات درخواستی خود را انتخاب و مراحل را یکی پس از دیگری انجام دهند (البته استعلام گوشی را می‌توانید از این طریق هم بگیرید).

    یکی از گزینه‌های این سامانه «فعال‌سازی» است و کسانی که گوشی خود را تازه خریداری کرده و پس از استعلام متوجه شدند که گوشی جدیدشان هنوز رجیستری نشده است، می‌توانند از این طریق شماره سریال گوشی خود را در سامانه گمرک ثبت کنند.

    بعد از انتخاب این گزینه، باید شماره سریال گوشی(IMEI) خود را وارد کنید. بعد از آن شماره تلفن همراه را وارد وارسال کنید.سپس کدفعال‌سازی را که از فروشنده دریافت کرده اید را وارد کنید .

    پس از این مرحله، سامانه اطلاعات وارد شده را نشان می‌دهد و از شما می‌خواهد که اگر اطلاعات صحیح است عدد 1 را به نشانه تایید ارسال کنید و پس از ارسال پیامی مبنی بر ثبت موفقیت آمیز سریال گوشی نمایش داده خواهد شد.

    اما متاسفانه این سامانه (7777#*) همیشه در دسترس نیست و در بسیاری از ساعات روزانه با اختلالاتی مواجه است که به نظر می‌رسد به علت ازدحام درخواست‌ها باشد.

    هنگامی که با این اختلالات مواجه شدید بهتر است به سایت همتا مراجعه کرده و گزینه «فعال‌سازی» را انتخاب و سپس اطلاعات خواسته شده را در اختیار سامانه قرار دهید.

    گوشی‌های مسافراتی چگونه رجیستری شوند؟

    مسافرانی که گوشی‌های خود را از خارج کشور خریداری کرده و قصد دارند تا بیش از یک ماه از گوشی خود در ایران استفاده کنند باید حتما گوشی خود را رجیستری کنند؛ در غیر این‌صورت ارتباط آن‌ها بعد از یک ماه قطع خواهد شد.

    این افراد در هنگام ورود به کشور باید به بخش گمرک فرودگاه مراجعه کرده و  پس از پرداخت هزینه گمرکی، کد فعال‌سازی را دریافت کنند و بعد از گذشت چند روز با مراجعه به سامانه همتا و انتخاب مراحل ذکر شده گوشی خود را ثبت سریال کنند و با خیالی آسوده از آن استفاده کنند.

    لازم به ذکر است که میزان هزینه گمرکی برابر با 16 درصد ارزش گوشی و یا هر دستگاه مبتنی بر سیم‌کارت مثل تبلت و انواع مودم است. برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر در این رابطه می‌توانید با مراجعه به آدرس اینترنتی tsc.irica.co از میزان آخرین تعرفه‌های گمرک مطلع شوید.

    اما اگر فراموش کرده‌اید پس از ورود به کشور به دفاتر گمرک واقع در مناطق مرزی و یا فرودگاه‌ها، مراجعه کنید می‌توانید از یک راه ساده تر استفاده کنید.

    برای اینکار باید به وب سایت گمرک به نشانی www.epl.irica.gov.ir/ImeiRegister مراجعه کنید. این سامانه به مسافرانی که وارد کشور می‌شوند این امکان را می‌دهد تا 7 روز پس از ورود به کشور و بدون مراجعه حضوری، هزینه‌های گمرکی را پرداخت و سپس سریال گوشی خود را در «سامانه اظهارنامه گمرگی تلفن همراه» ثبت کنند.

    بر اساس قانون هر مسافر اگر یک گوشی در سال با خود وارد کشور کند مشمول معافیت 80 دلاری می‌شود، اما در صورت ورود بیش از یک گوشی باید شرایط و ضوابط خاص خود را رعایت کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر