کمپانی‌های فناوری چینی از آمریکایی‌ها پیشی گرفتند

عصر کالا- مجله تجاری «فورچون» که کمپانی‌های جهان را بر اساس میزان درآمد ۱۲ماه گذشته رده‌بندی می‌کند امسال نیز به روال هر سال نام ۵۰۰کمپانی برتر دنیا را که در زمینه‌های مختلف آی تی، صنعت خودروسازی، لوازم خانگی، سلامت، نفت و انرژی و... فعالیت دارند، اعلام کرد.

کمپانی‌های فناوری چینی از آمریکایی‌ها پیشی گرفتند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایران، نتیجه جدول امسال برای تحلیلگران بسیار شگفت آور بود چراکه برای نخستین بار کمپانی‌های آسیایی بویژه چینی گوی سبقت را از امریکایی‌ها ربودند و عملاً سهم عمده‌ای از کمپانی‌های برتر این لیست در کشور چین فعالیت دارند؛ موضوعی که امریکایی‌ها را بسیار نگران کرده است.

    درخشش 129 کمپانی برتر آسیایی

    از سال 1990 تاکنون مجله تجاری «فورچون»(Fourtune) با کمک محققان، سالانه لیست برندهای برتر جهان را در زمینه‌های مختلف منتشر می‌کند.هرچند پیش از این، تنها کمپانی‌های مرتبط با بخش انرژی، صنعت و معدن در این لیست جای داشتند اما با توجه به اهمیت نقش آی‌تی در اقتصاد جهان، این حوزه نیز مورد توجه محققان مجله تجاری «فورچون» قرار گرفته و امسال بخش عمده این لیست را کمپانی‌های فناوری تشکیل می‌دهند. امسال در لیست مجله تجاری «فورچون» نام 121 کمپانی امریکایی دیده می‌شود درحالی که 129کمپانی آسیایی عمدتاً چینی در برابر شرکت‌های امریکایی خودنمایی می‌کنند.

    در جدول برترین‌های مجله «فورچون» کمپانی «والمارت» با درآمد 514.405میلیارد دلار به‌عنوان برترین کمپانی جهان از نگاه «فورچون» شناخته شده است که البته این شرکت در حوزه فناوری فعالیت ندارد. علاوه بر والمارت، نام کمپانی‌های بزرگ غیرفناوری همچون آرامکو عربستان هم دیده می‌شود که در جایگاه ششم جای گرفته است. فورد و بی‌ام و هم دیگر کمپانی‌های غیرفناوری برتر هستند که به ترتیب در رده 30 و 53 این جدول جای دارند. نستله و بوش هم دیگر کمپانی‌های مطرح هستند که در جایگاه 76 و77 این لیست قرار گرفته‌اند.

    اپل برترین تولیدکننده تلفن همراه

    در حالی که طبق گزارش تحلیلگران مجله تجاری«فورچون»، غول صنعت هواپیمایی جهان یعنی بوئینگ در رتبه 68 لیست این مجله قرار گرفته، جالب است بدانید برخی از جایگاه‌های برتر در اختیار کمپانی‌های فناوری قرار گرفته است در دنیای کمپانی‌های تکنولوژی تلفن همراه، اپل همچنان پیشتاز است و این غول دنیای فناوری با درآمد 265.595 میلیارد دلار در جایگاه یازدهم قرار گرفته است.

    سامسونگ دیگر کمپانی سازنده تلفن همراه هم یکی دیگر از برترین‌های این لیست است که در ردیف پانزدهم جای گرفته است. میزان درآمد این کمپانی فناوری در یک سال گذشته، 221.579 میلیارد دلار بوده و رشد 4.5 درصدی را در زمینه درآمدزایی تجربه کرده است.

    در لیست برترین کمپانی‌های جهان از نگاه «فورچون»، نام هوآوی یکی دیگر از شرکت‌های چینی موفق جهان در حوزه تلفن همراه نیز به چشم می‌خورد؛ شرکتی که بسیار مورد حمله ترامپ قرار گرفته و موانع زیادی بر سر راه رشد و توسعه این کمپانی ایجاد شده است. به هرحال هوآوی با درآمد 109.030 میلیارد دلاری خود نسبت به سال گذشته رشد 22.1درصدی درآمدزایی را تجربه کرده و پس از مایکروسافت در جایگاه 61 برترین های«فورچون» جای گرفته است؛ رتبه‌ای که به گواه بسیاری، اگر سنگ اندازی‌های امریکا نبود می‌توانست بسیار بهتر از این رقم باشد. نوکیا هم در ردیف 466 لیست قرار گرفته و رتبه 468 به شیائومی دیگر کمپانی چینی تولیدکننده تلفن همراه اختصاص دارد.

    فناورانه‌های برتر

    از دیگر کمپانی برتر فناوری می‌توان به آمازون با درآمد یکساله 232.887میلیارد دلار اشاره کرد که با افزایش 30.9 درصدی درآمد، در جایگاه سیزدهم لیست 500 برند برتر مجله تجاری «فورچون» جای گرفته است.

    کمپانی فاکسکان هم در رتبه 23 قرار گرفته و شرکت مادرتخصصی گوگل یعنی آلفابت نیز جایگاه سی و هفتم را به خود اختصاص داده است. پس از آن می‌توان نام مایکروسافت را دید که در جایگاه 60 این لیست می‌درخشد.

    از دیگر شرکت‌های فناوری حاضر در این لیست می‌توان به شرکت تکنولوژی Dell با رتبه 84 اشاره کرد، اینتل در رده 135 و کمپانی HP هم در رتبه 173 جای گرفته است. جالب است بدانید که علی بابا در این رده‌بندی جایگاه 182 و فیس بوک هم ردیف 184 را به خود اختصاص داده‌اند. لنوو در رتبه 212، وودافون در جایگاه 217 و سیسکو در ردیف 225 این لیست جای گرفته‌اند. تنسنت یکی دیگر از کمپانی‌های چینی عنوان 237 را به خود اختصاص داده و اوراکل را می‌توان در ردیف 307 دید.

    در کنار نام کمپانی‌های صاحبنام همچون مایکروسافت، هوآوی، سونی و سایر برندهای مطرح دنیای فناوری در لیست مجله تجاری «فورچون»، نام شرکت‌های‌چینی ازجمله Oppo, vivo و وان پلاس و BBK Electronicsهم دیده می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر