کاربر اینترنت موبایل: ۶۲ میلیون مشترک

عصر کالا- سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به تازگی در گزارش‌های ادواری، آخرین آمار و اطلاعات بخش فناوری اطلاعات کشور مربوط به پایان خردادماه سال‌جاری را منتشر کرده که نشان می‎دهد تعداد مشترکان اینترنت پهنای باند در کشور به ۷۱ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۵۹۹ نفر رسیده است.

کاربر اینترنت موبایل: ۶۲ میلیون مشترک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، در این میان، 62 میلیون و 170 هزار کاربر اینترنت موبایل در کشور وجود دارد که به واسطه آن ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار در کشور 14/ 78 درصد است. همچنین بیش از 9 میلیون کاربر اینترنت ثابت در کشور وجود دارد تا ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت به مرز 11 درصد برسد. ضریب نفوذ اینترنت بر مبنای استفاده افراد از فناوری‎های دسترسی xDSL، نسل 3 و 4 موبایل، اینترنت وای‌فای و TD-LTE به دست آمده که 74/ 85 درصد است.

    آمارها نشان می‌دهد 86 درصد ضریب نفوذ اینترنت مربوط به دسترسی به فناوری نسل 3 و 4 موبایل، 12 درصد مربوط به ADSL و 2 درصد مربوط به TD-LTE است. همچنین آمار کاربران اینترنت ثابت حاکی از آن است که 93 درصد آنها مشترکان خانگی بوده و بقیه مشترکان اداری/ تجاری هستند که تعدادشان بیش از 636 هزار مشترک است. علاوه‌بر آن، عمده مشترکان اینترنت ثابت سرویس با سرعت 2048 تا 10240 کیلوبیت بر ثانیه هستند. این بررسی‌ها حاکی از آن است که ضریب نفوذ اینترنت باندپهن ثابت از سال 95 تاکنون رشد قابل‌توجهی نداشته است و ضریب نفوذ اینترنت موبایل که در سال 95 حدود 40 درصد بوده در منحنی رشد، سیر صعودی خود را طی می‌کند و در سال 96 به نزدیک 60 درصد رسیده، در سال 97 ضریب نفوذ 70 درصد را رد کرده و در سال 98 به ضریب نفوذ 80 درصد نزدیک می‌شود. در همین حال تعداد مشترکان اینترنت موبایل که در سال 95 حدود 35 میلیون نفر برآورد می‌شده، در سال 96 به حدود 50 میلیون نفر رسیده و با عبور از مرز 60 میلیون نفر در سال 97، در 3 ماه امسال به بیش از 62 میلیون نفر رسیده است.

    موبایل
    گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از آخرین وضعیت استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات تا پایان خردادماه 98 حاکی از آن است که بیش از 175 میلیون و 760 هزار انواع سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری توسط اپراتورهای موبایل واگذار شده است. در این میان، حدود 66 درصد این سیم‌کارت‌های واگذارشده فعال است و در نهایت اینکه ضریب نفوذ موبایل به مرز 140 درصد رسیده است. براساس آمار، حدود 48 درصد سیم‌کارت‎های واگذار شده مربوط به همراه اول، 3/ 46 درصد مربوط به ایرانسل و بقیه مربوط به رایتل و سازمان منطقه آزاد کیش است. همچنین بررسی تعداد دکل‎های BTS نشان می‎دهد در مجموع 37 هزار و 783 دکل 2G، 36 هزار و 716 دکل 3G و 31 هزار و 268 دکل 4G وجود دارد که عمدتا به اپراتور همراه اول تعلق دارد. درصد پوشش جمعیتی همراه اول حدود 5/ 96 درصد بوده و این آمار درخصوص ایرانسل و رایتل به ترتیب 87 و 7/ 55 درصد است. همچنین ضریب نفوذ همراه اول 73 درصد، ایرانسل 60 درصد و رایتل 6 درصد است. به این ترتیب، سهم همراه اول از بازار 52 درصد، ایرانسل 43 درصد و رایتل 5 درصد است.

    بنابر گزارش سازمان تنظیم مقررات، در سه ماه نخست 1398 حدود بیش از 38 میلیون و 870 دقیقه مکالمه از طریق مشترکان همراه اول برقرار شده و این مشترکان از سیم‌کارت همراه اول خود بیش از 4/ 3 میلیارد پیامک به مشترکان سایر اپراتورها ارسال کرده‌اند. این آمار درباره تعداد پیامک درون‌شبکه‌ای همراه اول نزدیک به 42 میلیارد است. همچنین حدود بیش از 16 میلیون و 660 دقیقه مکالمه از طریق مشترکان ایرانسل برقرار شده و این مشترکان از سیم‌کارت ایرانسل خود بیش از 5/ 3 میلیارد پیامک به مشترکان سایر اپراتورها فرستاده‌اند. این آمار درباره تعداد پیامک درون‌شبکه‌ای ایرانسل 92/ 4 میلیارد است. نزدیک به 4/ 1 میلیون دقیقه مکالمه از طریق مشترکان رایتل برقرار شده و این مشترکان از سیم‌کارت رایتل خود حدود 637 میلیون پیامک به مشترکان سایر اپراتورها فرستاده‌اند. این آمار درباره تعداد پیامک درون‌شبکه‌ای ایرانسل نزدیک به 57 میلیون بود.

    تلفن ثابت و خدمات پستی
    گزارش سازمان تنظیم مقررات نشان می‌دهد حدود 5/ 38 میلیون خط تلفن نصب شده و از این میزان، تا پایان خرداد سال‌جاری تنها 29 میلیون خط دایر بوده است. همچنین 99 هزار و 165 دستگاه تلفن همگانی وجود دارد و به این ترتیب، ضریب نفوذ تلفن ثابت نزدیک به 35 درصد است. همان‌طور که این گزارش نشان می‌دهد بخش قابل‌توجه و عمده این بازار به مخابرات اختصاص دارد که گویای انحصار نسبی آن است؛ به‌‌طوری‌که 97 درصد خطوط منصوب شده توسط شرکت مخابرات انجام گرفته است. هرچند در گزارش سازمان تنظیم مقررات نام شرکت‎هایی در قالب FCP و Servco دیده می‌شود که خدمات تلفن ثابت ارائه می‎کنند، اما سهم آنها بسیار ناچیز است. با این حال، حدود 48/ 1 میلیون دقیقه تماس از طریق خطوط تلفن ثابت مخابرات برقرار شده و از این میان، تنها 51/ 52 درصد آنها موفق بوده است.

    براساس این گزارش سازمان مقررات بیش از 76 میلیون مرسوله پستی در سه ماه نخست سال 1398 در کشور توسط شرکت پست جابه‌جا شده است. به‌عبارت دیگر، در ازای هر شهروند ایرانی 92/ 0 مرسوله پستی از استان‎های مختلف فرستاده شده است. حدود 44 درصد این مرسولات از طریق پست عادی ارسال شده و پس از آن بیشتر ارسال‌ها از طریق پیشتاز بوده است. 5/ 10 درصد این پست‌ها سفارشی بوده و سهم پست الکترونیکی هم بیش از 6 میلیون مرسوله بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر