با انتشار گزارش مالی فصل دوم ۲۰۱۹

آیفون شرمنده اپل شد!

عصر کالا-انتشار گزارش مالی سه ماهه دوم اپل نشان می‌دهد که میزان درآمدزایی این غول تکنولوژی آمریکایی از فروش آیفونT نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد کاهش یافته است.

آیفون شرمنده اپل شد!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایسنا، شرکت‌های تولیدکننده موبایل و غول‌های تکنولوژی همواره بعد از اتمام فصل‌های مختلف سال به انتشار گزارش مالی و میزان درآمدزایی و سودآوری شرکت خود اقدام می‌کنند. حالا شرکت اپل نیز به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده موبایل در جهان، نحوه عملکرد و وضعیت مالی خود را در قالب یک گزارش مالی از سه ماهه دوم سال جاری میلادی یعنی آوریل تا ژوئن 2019، منتشر کرده است که نشان می‌دهد درآمدزایی اپل از فروش گوشی‌های هوشمند آیفون در این مدت 25.99 میلیارد دلار بوده این در حالیست که در مدت مشابه سال قبل، این رقم 29.47 میلیارد دلار ثبت شده بوده است. این بدان معناست که درآمدزایی اپل از فروش آیفون شاهد یک کاهش 12 درصدی در مقیاس یک سالانه بوده و حتی از پیش‌بینی‌های کارشناسان و تحلیلگران وال استریت نیز پایین‌تر آمده است.

    به عبارتی دیگر، در 9 ماه گذشته منتهی به ژوئن 2019، اپل از فروش آیفون تنها 109 میلیارد دلار کسب کرده است در حالی که در همین بازه زمانی در سال گذشته، توانسته بود 128.1 میلیارد دلار از گوشی‌های آیفون به دست بیاورد.

    از سال 2012 میلادی تاکنون این نخستین باری است که آیفون نتوانسته در یک فصل حتی نیمی از درآمدهای اپل را نیز تشکیل دهد.

    فروش تبلت‌های آیپد در مقایسه با بازار راکد سایر تبلت‌های هوشمند در سراسر جهان وضعیت بهتر و مناسب‌تری دارند و در بازه زمانی آوریل تا ژوئن 2019، درآمدزایی آنها برای اپل از 4.63 میلیارد دلار به 5.02 میلیارد دلار رسید که این رشد و افزایش موجب دلگرمی اپل از تولید، فروش و عرضه این  محصولات محبوب و کاربردی شد. به عبارتی دیگر، در فصل گذشته آیپد توانست به بیشترین میزان رشد خود در طول شش سال گذشته دست پیدا کند که این رشد نیز در اصل مرهون چند مدل جدید از تبلت‌های آیپد در ماههای قبل بوده است.

    بر اساس گزارش‌های منتشر شده در وب سایت phonearena، اپل به خاطر عملکرد ضعیف آیفون، توقع و انتظاراتش از بخش سرویس و خدمات خود بالا رفت به گونه‌ای که در سه ماهه دوم 2019، اپل سرویس موفق شد به یک رکورد جدید دست پیدا کند و درآمدزایی  خود را از 10.2 میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته به 11.5 میلیارد دلار برساند. 

    این بخش که دومین محصول و قسمت سودآور برای اپل به شمار می‌رود، شامل خدمات سرویس‌های مختلفی همچون اپل موزیک، اپل‌نیوز پلاس، اپل آرکید، اپل‌کر، اپل استور و آی کلاد می‌شود.

    علاوه بر آن، محصولات پوشیدنی و سایر گجت‌های هوشمند توسعه داده شده توسط اپل همچون ساعت‌های اپل واچ، ایرپاد، ایربادهای بی‌سیم و سایر گجت‌های خانگی اپل عملکرد بسیار موفقیت‌آمیزی در این بازه زمانی سه ماهه برای خود به ثبت رساندند و توانستند 5.53 میلیارد دلار برای اپل به ارمغان بیاورند. این در حالیست که این رقم در سال گذشته تنها 3.73 میلیارد دلار بود.

    بسیاری از کارشناسان پیشتر نیز برآورد کرده بودند که علت کاهش میزان فروش گوشی‌های هوشمند آیفون بیشتر به دلیل بالا گرفتن تب و تاب جنگ تجاری میان چین و آمریکا و کمپین‌های تحریم و بایکوت خریداری آیفون در چین به منظور مقابله با تحریم شرکت چینی هواوی از سوی دولت ترامپ بوده و موجب شده است که درآمدزایی و سودآوری اپل از فروش آیفون کاهش یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر