انتقاد یک فعال بازار از نحوه اجرای طرح رجیستری

عصر کالا- رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه استان تهران با انتقاد از نحوه اعمال طرح رجیستری گوشی های تلفن همراه به افزایش قیمت این کالا در بازار تلفن‌های همراه هم اشاره کرد.

انتقاد یک فعال بازار از نحوه اجرای طرح رجیستری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، سیدمهدی میرمهدی کمیجانی با بیان این‌که برای اقدامات کلانی همچون طرح رجیستری گوشی‌های موبایل باید از قبل نسبت به تبعات آن از صاحبنظران مشورت گرفته می‌شد، به افزایش قیمت‌ها در بازار گوشی‌های تلفن همراه اشاره و اظهار کرد: اگر طرح رجیستری برروی گوشی‌های اپل اعمال نمی‌شد، حالا اپل 900 هزار تومان ارزان‌تر بود، در صورتی که حالا و با انجام رجیستری در صورتی که عملا هیچ امکاناتی به گوشی‌ها اضافه نشده است، 900 هزار تومان به قیمت گوشی‌های اپل اضافه شده است؛ آن هم به خاطر ورود یک شماره سریال که به عنوان رجیستری شناخته می‌شود.

    وی با بیان این‌که اپل درصد بسیار کوچکی از گوشی‌های موجود در بازار را شامل می‌شود، ادامه داد: گوشی‌های تلفن همراه شرکت سامسونگ که حدود 50 درصد گوشی‌های موجود در بازار ایران را تشکیل می‌دهند هنوز حتی در مرحله دوم هم شامل طرح اجرای رجیستری نشده‌اند.

    رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه استان تهران با طرح این سوال که مگر گوشی‌های "ال‌جی" چند درصد از گوشی‌های موجود در بازار را شامل می‌شوند که مشمول طرح رجیستری شده‌اند؟ اظهار کرد: مردم بابت این طرح مبالغ بیشتری را پرداخت می کنند، در حالی که هیچ امکاناتی به گوشی‌ها اضافه نشده است.

    وی اظهار کرد که من از همان ابتدا پیشنهاد کردم که گوشی‌های تلفن همراه را آزاد بگذارند تا بازار رقابتی ایجاد شود و فضای استفاده از رانت هم بسته شود، چرا که وقتی ما یک قانونی به این شکل را می‌گذاریم، فضای استفاده از رانت‌ها و سوءاستفاده هم باز می‌شوند؛ موضوعی که در مورد بازار طلا و سکه و دلار هم صادق است.

    میرمهدی با تاکید بر این که اولین برندی که مشمول طرح اعمال رجیستری شد آیفون اپل بود، اظهار کرد: شنیده شده بسیاری از گوشی‌های آیفونی که برای تعمیر به برخی از شرکت‌ها در خارج از کشور فرستاده شده بودند بعد از اعمال رجیستری از طریق برخی‌ها به داخل کشور منتقل و به عنوان گوشی اورجینال به مردم فروخته شد، در حالی که در داخل برخی از آنها سیم‌کارت خارجی هنوز وجود داشت و سوزن نداشتند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر