سامانه رجیستری اطلاعیه داد:

استفاده از سیم کارت جدید برای گوشی های خاموش تلفن همراه محدودیت دارد

عصر کالا- اجرای طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه در پنجمین ماه اجرای خود وارد مرحله جدیدی شده و این بار از شهروندان خواسته شده است از قرار دادن سیم کارت جدید برای فعال کردن گوشی هایی که تاکنون خاموش بوده اند، خودداری کنند.

استفاده از سیم کارت جدید برای گوشی های خاموش تلفن همراه محدودیت دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل ایرنا، در تازه ترین اطلاعیه ای که سامانه اطلاع رسانی طرح رجیستری داده، از شهروندان درخواست کرده است از قرار دادن سیم کارت جدید برای فعال کردن گوشی هایی که تاکنون خاموش بوده اند و ثبت در این سامانه، خودداری کنند.
    برخی شهروندان تصور می کردند که اگر از سیم کارت جدید در گوشی های رجیستر و استفاده نشده، بهره بگیرند، از شبکه ارتباطی همراه کشور حذف می شوند اما بر اساس این اطلاعیه، این محدودیت مربوط به گوشی هایی است که تاکنون یعنی از زمان اجرای طرح رجیستری خریداری شده اما خاموش بوده اند.
    ساماندهی بازار گوشی تلفن همراه با اجرایی شدن طرح «ملی ثبت گوشی در شبکه یا احراز اصالت تلفن همراه» معروف به «رجیستری» به 11 سال پیش برمی گردد. برای نخستین بار این طرح سال 1383 مطرح و اجرای آن دو سال به طول انجامید اما نتوانست موفقیت لازم را کسب کند.
    پس از گذشت 10 سال، نخستین مرحله طرح رجیستری 28 مهر سال 1396 و با پایش آخرین شناسه‌های ترکیبی از گوشی و سیم کارت در شبکه های اپراتور موبایل آغاز شد.
    اکنون این طرح مرحله به مرحله با اعلام نشان های تجاری مختلف گوشی های تلفن همراه می رود تا سامان دادن به بازارگوشی های قاچاق را عملیاتی سازد.
    سامانه اطلاع رسانی این طرح ملی در جدید ترین گزارش خود به شهروندان توصیه اکید کرده است تا برای فعال کردن گوشی‌هایی که قرار است به زودی مشمول طرح شوند و تاکنون خاموش بوده اند، از سیم کارت‌هایی که به تازگی خریداری شده است استفاده نکنند و از سیمکارت‌های قدیمی خود استفاده کنند.
    این سامانه اعلام کرده است: چنانچه شخصی از سیم کارت نو برای فعال کردن گوشی خود استفاده کند، مسئولیت ثبت نشدن گوشی بر عهده خودشخص خواهد بود.
    توصیه شده است مردم پس از قرار دادن سیم کارت درون گوشی، حتی المقدور با آن تماسی گرفته و یا پیامکی ارسال کنند.
    همچنین شهروندان برای اطمینان از ثبت شدن گوشی‌ها در سامانه، باید پس از گذشت چند ساعت از قراردادن سیم کارت درون گوشی، از طریق کد دستوری *7777# و یا برنامه کاربردی همتا اصالت تلفن همراه را از طریق فرآیند استعلام اصالت دریافت کنند.
    به مردم توصیه شده است از قرار دادن سیم کارت درون گوشی را به ساعات پایانی روز جمعه موکول نکنند زیرا در این ‌صورت مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از آن بر عهده شخص خواهد بود.
    طرح رجیستری که یکبار در سال 1385 به مرحله اجرا درآمد و به دلیل های مختلف شکست خورد در دولت یازدهم و با هدف کنترل بازار از گوشی های قاچاق مطرح و پیگیری شد که در فرصت این دولت و به دلیل آنکه طرحی باشد که امکان شکست در آن به شدت کاهش یابد امکان اجرایی شدن نیافت.
    پس از روی کارآمدن دولت دوازدهم و انتخاب محمد جواد آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات این دولت طرح رجیستری مجدد در دستور کار قرار گرفت و مطالعات کارشناسانه آن ادامه یافت تا آنکه روز جمعه بیست و هشتم مهرماه امسال طبق گزارش ها و وعده های قبلی داده شده طرح کددارکردن گوشی های تلفن همراه (رجیستری) وارد مرحله نخست خود که مرحله پایش بازار بود، شد.
    مرحله پایش بازار به گفته محمدجواد آذری جهرمی تنها تلاش داشت با رصد بازار تلفن همراه کشور آمار دقیقی از انواع گوشی های تلفن همراهی که وارد کشور می شوند چه از راه قانونی و چه از راه های غیرقانونی به دست آورد و علاوه بر آن همه گوشی های فعال در شبکه تلفن همراه کشور را رجیستر کند.
    پس از اتمام مرحله پایش رجیستر گوشی های فعال در شبکه تلفن همراه کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دو مرحله محصولات شرکت های مختلف تلفن همراه را مشمول رجیستری کرد که مهمترین آن گوشی ها و تبلت های شرکت اپل بود.
    سپس گوشی های مدل موتورولا، بلک بری، گوگل پیکسل و ال.جی مشمول اجرای این طرح شدند.
    از گوشی های شرکت سامسونگ نیز دو سری جدید این گوشی ها پیش از پایان سال مشمول این طرح شدند و اعمال رجیستری برای سایر مدل های آن به سال آینده و پس از تعطیلات نوروز موکول شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر