ثبت حدود ۱.۵ میلیون جابجایی اپراتور موبایل طی دو سال

عصر کالا- مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به پارامترهای تاثیرگذار در نتایج ترابردپذیری بین اپراتورهای موبایل، درخواست‌های ثبت‌شده برای ترابردپذیری را نزدیک به ۱.۵ میلیون اعلام کرد.

ثبت حدود ۱.۵ میلیون جابجایی اپراتور موبایل طی دو سال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، طرح ترابردپذیری شماره‌ها (MNP) که در طول سال‌ها درگیر اما و اگرهایی بود، در نهایت از سال 95 اجرایی شد. به موجب این طرح، شرایطی فراهم می‌شود که مشترکان با حفظ شماره خود بتوانند اپراتور ارائه‌دهنده خدمات خود را عوض کنند. البته از زمان اجرای این طرح، آمار دقیق ترابرد بین اپراتورها توسط رگولاتوری ارائه نشده است و تنها خود اپراتورها در مقاطعی این آمار را منتشر کرده‌اند که علت این موضوع هم به گفته‌ی مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی سازمان، جلوگیری از تفسیر به رای از این آمار توسط اپراتورهاست.

    در ماه‌های ابتدایی اجرای طرح ترابردپذیری اشکالاتی وجود داشت که به گفته مسوولان امر با برگزاری جلسات مداوم کنترل پروژه با حضور نمایندگان اپراتورها، پیمانکار و ناظر، عملکرد سیستم بررسی شده و با اعمال نظارت و پایش مداوم پروژه، اشکالات موجود شناسائی، پیگیری و حل شده است.

    همچنین احراز نشدن هویت مانند تطابق نداشتن مشخصات اعلام شده با مشخصات دارنده شماره، رعایت نکردن ترابرد نظیر به نظیر مانند درخواست ترابرد سیم‌کارت دایمی به اعتباری و بالعکس، فعال نبودن سیم‌کارت، فعال‌بودن کمتر از سه ماه سیم‌کارت شماره مورد درخواست برای ترابرد و پرداخت نکردن به موقع صورتحساب اولیه صادر شده از اپراتور فرستنده توسط مشترک در سیم‌کارت‌های دائمی را از دلایل رد درخواست ترابرد عنوان شد.

    اما سیدمحمد امامی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین آمار ترابردپذیری اظهار کرد: آخرین تعداد درخواستی‌های ترابردپذیری از ابتدا تا تاریخ 31 مرداد، یک میلیون و 478 هزار و 430 مورد بوده است. البته ما نمی‌خواهیم اعلام کنیم تراز کدام اپراتور در ترابردپذیری برتر شده چون ممکن است اپراتور از این موضوع استفاده ‌کند و بگوید که در ترابرد اول است درصورتی که پارامترهای دیگری هم وجود دارد.

    وی ادامه داد: تنها تعداد تراز، ملاک نیست، موارد دیگری از جمله کیفیت، تعداد تخلفات، سرعت ترابرد و تجربه کاربری هم وجود دارد و بعضی از این پارامترها به نحوه ارائه سرویس برمی‌گردد. ممکن است یک اپراتور در یک مدت زمان، سرویس خاصی ارائه دهد که در آن زمان مشترک به اپراتور ترابرد کند و بعد بخواهد به اپراتور مبدا خود برگردد؛ این دلیل نمی‌شود اپراتوری که از آن بازگشته، سرویس نامناسبی داشته و یا اپراتوری که الان انتخاب کرده سرویسش مناسب است.

    مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی رگولاتوری با اشاره به حداکثر تعداد تفاوت ترابرد ورودی و خروجی در اپراتورها بیان کرد: تراز ترابرد بین هر سه اپراتور عدد قابل توجهی نیست و کمتر از 20 هزار تاست. یعنی تفاوت بهترین حالتی که اپراتوری مشترک بیش‌تری جذب کرده و بدترین حالتی که مشترک از دست داده، 20 هزار بوده است. این تراز همیشه حفظ می‌شود و البته برای همراه اول که 57 میلیون مشترک، ایرانسل که 35 میلیون مشترک و رایتل که سه میلیون مشترک دارد، عدد قابل توجهی نیست.

    امامی با بیان اینکه وقتی بحث ارزیابی اپراتورها مطرح می‌شود، پارامترهای زیادی وجود دارد که سالانه بررسی و نتایج آن اعلام می‌شود، افزود: مشکلی که ما با فضای اپراتوری داریم این است که در مواردی اپراتوری یک شاخص، مثلا تفاوت تراز مثبت، را اعلام کند و بگوید در ترابرد اول شده، درصورتی که این مورد و بررسی تنها یک شاخص مورد تایید ما نیست، زیرا موضوعات دیگری هم در ترابرد مطرح است. ممکن است اپراتوری ترازش را مثبت حفظ کند اما تخلف زیادی داشته باشد، که یعنی از نظر ما در ترابرد موفق نبوده است.

    در هر حال، برای اجرای این طرح لازم است که در گام اول مشترک از طریق مراجعه به سایت یا مراجعه حضوری به دفاتر خدماتی اپراتوری که قصد دارد به آن مهاجرت کند، فرم درخواست را تکمیل و به عبارتی برای اجرای این طرح ثبت نام کند. پس از آن در صورتی که فرد از شرایط لازم برخوردار باشد از طریق یک پیامک تایید ثبت نام او به اطلاعش خواهد رسید.

    در گام بعدی لازم است مشترک درصورت موافقت عدد یک را به سامانه 667 ارسال کند و درصورت انصراف از اجرای این طرح پیش از تایید درخواست توسط اپراتور فعلی این مساله را به اپراتور جدید خود اعلام کند.

    پس از آن درصورت موافقت فرد با اجرای این طرح برای مشترکان اعتباری مدتی معادل سه روز و برای مشترکان دائمی زمانی حدود پنج روز زمان نیاز است تا اپراتور جدید درخواست ارجاع شده را پذیرفته و امور مربوطه را انجام دهد.

    پس از این مرحله سیم‌کارتی جدید البته با همان شماره قبلی به مشترک واگذار می‌شود. حال نکته قابل توجه آنکه مشترک باید بداند پس از اجرای این طرح تمام خدماتی که از اپراتور اول خود دریافت می‌کرد غیرفعال خواهد شد، بنابراین توصیه به مشترکان سیم‌کارت‌های اعتباری آن است که پیش از اجرای طرح ترابردپذیری تمام اعتبار خود را مورد مصرف قرار دهند. البته مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی باید توجه داشته باشند که پیش از اجرای این طرح باید تمام قبوض خود را پرداخت کرده باشند.

    نکته دیگر آنکه پیش از اجرای طرح ترابردپذیری لازم است مشترک حداقل سه ماه در اپراتور ارائه‌دهنده خدمات اولیه فعالیت داشته باشد. از سوی دیگر امکان تغییر اپراتورها تنها دو بار در سال میسر است و پس از این تغییرات هزینه‌ تمامی سرویس‌ها، تماس و پیامک مطابق با اپراتوری که به آن ترابرد شده محاسبه خواهد شد.

    در این میان بسیاری مشترکان نیز نگرانی قطع شدن پیامک‌های اطلاع‌رسانی دولتی را دارند، اما باید توجه داشت که با اجرای ترابردپذیری هیچ یک از پیامک‌های خدمات دولتی یا بانکی قطع نشده و اختلالی در این خصوص ایجاد نمی‌شود. همچنین طی مدتی که برای تایید ترابردپذیری توسط اپراتورها نیاز است، سرویس رومینگ بین‌الملل مشترک قطع خواهد شد.

    در زمان استفاده از این طرح و اجرای MNP هزینه مکالمه مشترک با اپراتور قبلی نیز همانند مکالمات بین شبکه‌ای محسوب خواهد شد. علاوه بر این باید به این نکته توجه داشت که برای انتقال مالکیت یا فروش و واگذاری سیم‌کارت لازم است مشترک به اپراتور پایه خود باز گردد.

    در پایان این‌که انجام مراحل ترابردپذیری در ساعات اداری صورت گرفته و افرادی که به شکل اینترنتی نسبت به ثبت نام در این طرح اقدام می‌کنند باید توجه داشته باشند که پیگیری درخواست‌های آن‌ها در ساعات اداری اولین روز کاری دنبال خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر