۵ مرورگر برتر برای گوشی موبایل

عصر کالا- شاید از آن دسته افرادی هستید که همیشه در گوشی موبایل خود از یک مرورگر استفاده می‌کنید، شاید هم مرتبا مرورگرتان را تغییر می‌دهید.

۵ مرورگر برتر برای گوشی موبایل
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دیجی مگ، همان‌طور که برای کامپیوترهای خانگی انواع و اقسام مرورگر وجود دارد، این تنوع در گوشی‌ها هم مشاهده می‌شود و هرکدام از این مرورگرها معایب و مزایای خودشان را دارند.

    در ادامه، به‌طور مختصر و مفید توضیحاتی را در مورد مرورگرهای معروف ارائه می‌دهیم. اگر می‌خواهید بهترین مرورگر را با توجه به نیازهای خود پیدا کنید، ادامه‌ی این مطلب را بخوانید.
    گوگل کروم (اندروید، iOS)

    مرورگر کروم، انتخاب پیش‌فرض بسیاری از کاربران است. یکی از دلایل چنین محبوبیتی این است که کاربران نسخه‌ی موبایل این مرورگر، می‌توانند به اطلاعات گسترده‌ای از نسخه‌ی دسکتاپ کروم مانند تاریخچه‌ی وب‌گردی، «بوک‌مارک‌ها» (bookmarks)، اطلاعات حساب‌های کاربری و دیگر موارد دسترسی داشته باشند. نسخه‌ی موبایل این مرورگر مانند نسخه‌ی دسکتاپ آن سریع و روان است و همچنین قابلیت‌های جانبی جالبی هم در آن وجود دارد. ازجمله‌ی این قابلیت‌های جانبی می‌توان به امکان جستجو از طریق صدا اشاره کرد.

    مرورگر کروم مشخصه‌های جذاب زیادی دارد که امکان جستجو با یک‌بار لمس، صرفه‌جویی در مصرف داده و امکان دانلود سایت با فشردن یک دکمه، فقط برخی از این مشخصه‌ها به شمار می‌رود. در نسخه‌ی موبایل کروم هم مانند نسخه‌ی دسکتاپ آن، امکان ترجمه‌ی سایت وجود دارد که در صورت تمایل، سایت‌های خارجی به زبان موردنظر شما ترجمه می‌شوند.

    البته این نکته را باید ذکر کنیم که در طی بررسی‌های مختلف، کروم عنوان سریع‌ترین مرورگر گوشی را دریافت نکرده و ازلحاظ ویژگی‌ها هم در رتبه‌ی نخست قرار نمی‌گیرد؛ اما به‌هرحال به دلیل محبوبیتی که نسخه‌ی دسکتاپ این مرورگر دارد و پیوستگی آن با نسخه‌ی موبایل کروم و دیگر سرویس‌های گوگل، باعث شده که این مرورگر در اندروید و iOS کاربران زیادی داشته باشد و البته مهاجرت از آن به یک مرورگر دیگر به کار نسبتا دشواری بدل شود.

    البته تمام این حرف‌ها بدین معنا نیست که تجربه‌ی استفاده از کروم تجربه‌ای ناخوشایند است؛ زیرا این مرورگر هم سریع است و هم رابط کاربری ساده و خلوتی دارد و همین باعث شده که در نمایشگرهای کوچک استفاده از آن دل‌نشین باشد. هرچند، درنهایت باید گفت عوامل زیادی دست به دست هم داده تا این اپلیکیشن محبوب شود؛ عواملی که لزوما ارتباطی با کیفیت آن ندارد.
    اپل سافاری (iOS)

    سافاری مرورگر پیش‌فرض سیستم‌عامل iOS است. اپل هم مرتبا ویژگی‌های جدیدی را در این مرورگر تعبیه می‌کند. مثلا از ویژگی‌های نسخه‌ی جدید آن می‌توان به امکان بلاک کردن هوشمند تبلیغات و پیوستگی بیشتر با سیری اشاره کرد. همانند کروم، اگر از نسخه‌ی دسکتاپ سافاری استفاده کنید می‌توانید اطلاعات مختلفی را بین نسخه‌ی موبایل و دسکتاپ آن سینک کنید.

    در سافاری به لطف آی‌کلاود، حتی امکان سینک تب‌های بازشده در بین دسکتاپ و گوشی هم فراهم است. با توجه به این ویژگی‌ها و البته پیوستگی زیاد آن با iOS، چندان عجیب نیست که کاربران پروپاقرص اپل از استفاده از این مرورگر دست نمی‌کشند. البته سافاری ازلحاظ ظاهری و رابط کاربری چندان جذاب نیست، اما درهرحال ازلحاظ ویژگی‌های جذاب دستش پر است و حداقل مانند گوگل فعالیت‌های کاربران را زیر نظر نمی‌گیرد.

    در آزمایش‌های صورت گرفته، سافاری نتایج خوبی را کسب کرده و نباید قابلیت‌های جذابی مانند حالت مطالعه‌ی این مرورگر را از قلم انداخت. البته سافاری از یک نظر تا حد زیادی مشابه کروم است؛ سافاری پیوستگی زیادی با سیستم‌عامل iOS دارد و مانند کروم، محبوبیت آن فقط به خاطر کیفیت خود اپلیکیشن نیست.

    باوجود رشد بی‌وقفه‌ی سیری، پیوستگی سافاری با دیگر بخش‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود. خیلی جالب است که باوجود ارتباط گسترده بین نسخه‌ی دسکتاپ و موبایل سافاری، توسعه‌ی نسخه‌ی دسکتاپ سافاری در ویندوز کاملا متوقف شده است و همین باعث شده که کاربران ویندوز برای استفاده از کروم در iOS، دلیل موجهی داشته باشند.
    موزیلا فایرفاکس (اندروید، iOS)

    روزگاری فایرفاکس به‌عنوان جایگزین اینترنت اکسپلورر محسوب می‌شد و بعدها به‌عنوان جایگزین گوگل کروم شناخته شد. اگر از نسخه‌ی دسکتاپ آن استفاده می‌کنید، منطقی است که از نسخه‌ی موبایل آن هم بهره ببرید، زیرا می‌توان اطلاعات مختلفی را بین این دو نسخه سینک کرد. تب‌ها در فایرفاکس ظاهر بهتری نسبت به کروم دارند و حرکت بین آن‌ها راحت‌تر است. همچنین در این مرورگر به‌راحتی می‌توان موتور جستجوی پیش‌فرض را تغییر داد. علاوه بر این، در نسخه‌ی موبایل فایرفاکس افزونه‌های متنوعی وجود دارد که برای اهداف مختلف می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

    فایرفاکس رابط کاربری جذابی دارد و تا حد زیادی می‌توان آن را شخصی‌سازی کرد. پشتیبانی از افزونه‌های گسترده هم دلیل دیگری است که فایرفاکس را به کروم یا سافاری ترجیح دهید. ازلحاظ سرعت هم فایرفاکس در iOS موفق شده نتایج خوبی را به دست آورد اما در اندروید چندان قوی ظاهر نشده؛ هرچند بهتر است خودتان با آن کار کنید و شخصا برای استفاده از آن تصمیم بگیرید. در آخر باید گفت که نسخه‌ی موبایل فایرفاکس ویژگی‌های جذاب زیادی دارد، اما آیا مهاجرت از کروم یا سافاری به فایرفاکس ارزشش را دارد؟ پاسخ این سؤال تقریبا خیر است، به‌خصوص اگر وقت زیادی را صرف اکوسیستم کروم یا سافاری کرده باشید.
    اُپرا (اندروید) و اُپرا مینی (اندروید، iOS)

    اُپرا مرورگر نوآور و البته مظلومی است که برای انواع و اقسام پلتفرم‌ها مانند اندروید، iOS، ویندوز و macOS ارائه شده است. البته برای نسخه‌ی موبایل آن، تمرکز توسعه‌دهندگان اُپرا عمدتا معطوف به اندروید است و در iOS فقط از نسخه‌ی کم‌حجم آن به نام «اُپرا مینی» می‌شود استفاده کرد. وب‌گردی و جستجو در اپلیکیشن اصلی اُپرا در اندروید خیلی راحت و روان است و مانند دیگر مرورگرها، سینک کردن اطلاعات آن در پلتفرم‌های مختلف به‌راحتی انجام می‌شود.

    اپلیکیشن اصلی اُپرا قابلیت صرفه‌جویی در مصرف داده را ارائه می‌دهد که با استفاده از آن، حجم کمتری از داده‌های کاربر مصرف می‌شود. اُپرا مینی موجود در اندروید و iOS هم کم‌حجم و سریع است و هم قابلیت صرفه‌جویی مصرف داده در آن تعبیه‌شده. ازلحاظ سرعت کلی هم نمی‌توان به‌طور قطع در مورد آن نظر داد؛ زیرا در برخی از بررسی‌ها، اُپرا در اندروید موفق شده مکان اول را کسب کند ولی در بعضی دیگر از بررسی‌های مربوط به iOS، در پایین جدول قرار گرفته است. همانند فایرفاکس، اُپرا هم ویژگی‌های جذاب زیادی دارد؛ اما اگر چندان به دنبال صرفه‌جویی در مصرف داده نیستید یا از نسخه‌ی دسکتاپ آن استفاده نمی‌کنید، احتمالا ارزش ندارد که از مرورگر فعلی‌تان دست بکشید و به اُپرا مهاجرت کنید.
    مایکروسافت اج (اندروید، iOS)

    مایکروسافت «اج» (Edge) از تازه‌نفس‌ترین مرورگرهای گوشی‌های هوشمند است که به‌تازگی به‌صورت آزمایشی برای اندروید و iOS عرضه‌شده. باوجود این‌که این مرورگر هنوز به‌صورت رسمی ارائه نشده، اما نسخه‌ی iOS این مرورگر در آزمایش‌های مختلف موفق شده که رتبه‌ی خوبی را کسب کند. البته اگر اهل استفاده از کروم و فایرفاکس در دسکتاپ و گوشی خود هستید، احتمالا چند میلی‌ثانیه سرعت بیشتر باعث نمی‌شود که به استفاده از اج روی بیاورید.

    در ابتدای معرفی نسخه‌ی دسکتاپ مرورگر اج، کمتر کسی نسبت به کیفیت آن امیدوار بود، اما نسخه‌ی دسکتاپ این مرورگر به‌طور آهسته و پیوسته رو به بهبود است. به همین خاطر می‌توانیم نسبت به آینده‌ی نسخه‌ی موبایل این مرورگر امیدوار باشیم. اگر طرفدار سفت‌وسخت ویندوز و محصولات مایکروسافت هستید، احتمالا از استفاده از نسخه‌ی موبایل این مرورگر پشیمان نمی‌شوید. نسخه‌ی رسمی آن هم تا مدتی دیگر عرضه می‌شود.
    از کدام اپلیکیشن مرورگر باید استفاده کنید؟

    انتخاب بهترین مرورگر کار غیرممکنی است؛ زیرا اگر کاربری به‌طور گسترده از اکوسیستم اپل استفاده کند، به‌احتمال‌زیاد مرورگر سافاری را انتخاب می‌کند و اگر هم وقت زیادی را صرف اکوسیستم گوگل کرده باشد، مرورگر مورد نظرش احتمالا کروم خواهد بود. این را باید در نظر گرفت که اپلیکیشن‌های معروفی مانند توییتر، فیسبوک و تلگرام، مرورگر مختص به خودشان را دارند و در سیستم‌عاملی مانند iOS استفاده از مرورگر پیش‌فرض یعنی سافاری راحت‌تر است؛ به‌خاطر تمام این مسائل، معمولا دلایل قانع‌کننده‌ی زیادی برای تعویض مرورگر وجود ندارد.

    کاربرانی هم که به استفاده از مرورگرهای فایرفاکس و اُپرا عادت کرده‌اند، فارغ از خوب یا بد بودن مرورگر، معمولا به استفاده از مرورگر دیگری روی نمی‌آورند. نسخه‌ی موبایل مایکروسافت اج هم که تازه‌نفس است ولی باوجود کاربران زیاد ویندوز، پتانسیل خوبی برای رشد دارد. درنهایت باید گفت که هرچند هرکدام از این مرورگرها نقاط قوت و ضعف خودشان را دارند، اما معمولا تفاوت کیفیت‌های آن‌ها آن‌قدر بارز نیست که موجب تشویق کاربر برای استفاده از مرورگر جدیدی شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر