رونق تولید لوازم خانگی ایرانی با خروج کُره ای‌ها

عصر کالا- معاون وزیر صنعت گفت: با اعمال تحریم‌ها و خروج شرکت‌های کره‌ای از ایران، تولید لوازم خانگی ایرانی ۳۶ درصد افزایش یافت.

رونق تولید لوازم خانگی ایرانی با خروج کُره ای‌ها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای مهدی صادقی نیارکی پس از بهره برداری از این خط تولید و بازدید از 5 واحد صنعتی در حوزه لوازم خانگی گفت: سرمایه گذاری خوبی در تعمیق ساخت داخل انجام شده از این رو شاهد ساخت قالب‌های تولید ماشین لباسشویی در این مجموعه هستیم که به سرمایه گذاری زیادی نیاز دارند.

    وی با بیان اینکه نشان‌های تجاری داخلی در حوزه لوازم خانگی، ارزش و اعتبار کشور است افزود: امروز شاهد افتتاح خط تولید کارخانه‌ای بودیم که در تعمیق ساخت داخل تلاش چشمگیری داشته که در این باره با دانشگاه‌های سراسر کشور همکاری مناسبی شده ضمن اینکه ستاد نانو و دانشگاه‌های شریف، تهران و اصفهان هم در این زمینه همکاری دارند.

    نیارکی با اشاره به بازدید خود از 5 واحد لوازم خانگی گفت: خوشبختانه هر 5 واحد صنعتی فعالیت خوبی دارند و از نظر نیرو‌های انسانی، پشتوانه علمی و فناوری به خوبی در حال تولید هستند.

    وی با اشاره به رشد 72 درصدی تولید در لوازم خانگی افزود: در مقایسه با سال 96 که تحریمی وجود نداشت، امسال با 20 درصد تعمیق ساخت داخل، شاهد افزایش 36 درصدی در تولید هستیم ضمن اینکه مهمترین نکته در تولید لوازم خانگی، بحث پلتفرم است که هم اکنون شرکت‌ها صاحب پلتفرم شدند.

    وی گفت: به جز چند قطعه، داخلی ساازی در صنعت لوازم خانگی کشور تکمیل شده و آن چند قطعه را هم می‌توان در قدم بعدی تولید کرد.
    صادقی نیارکی افزود: متوسط داخلی سازی لوازم خانگی در کشور حدود 70 درصد است که در برخی اقلام به بیش از 90 درصد می‌رسد در این بین آنچه مهم است مقیاس اقتصادی است و تولید کنندگان باید با اصل قرار دادن این مهم به سمت افزایش تولید، افزایش داخلی سازی و توسعه بازار حرکت کنند.

    معاون صنایع وزارت صمت گفت: با این زیر ساخت و امکانات، می‌توانیم به زودی به مرحله صادرات ورود کنیم، زیرا بخش عمده‌ای از مواد اولیه صنایع ما در داخل تولید می‌شود و شرایط کشور ما این ویژگی را ایجاد کرده که مواد اولیه را از داخل کشور تامین کنیم. یرای تامین مواد اولیه کارخانجات لوازم خانگی، طرح 3 میلیون تنی ورق فولادی در دست اجراست که 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم به زودی به بهره برداری برسد همچنین در بحث مواد پلیمری مثل pp که کمبود‌هایی وجود دارد اقداماتی انجام شده است.

    وی افزود: مطابق شیوه نامه زنجیره تامین فولاد، اقداماتی انجام شد تا شرکت‌های تولید خودرو و لوازم خانگی به قیمت مصوب به فولاد دسترسی پیدا کنند.

    معاون وزیر صمت گفت: درباره تامین ارز، روش‌های متنوعی به تولید کنندگان پیشنهاد داده شد تا به راحتی از منابع ارزی کشور استفاده کنند.
    شرط مهم بازگشت سامسونگ و ال جی به بازار ایران
    نیارکی درباره بازگشت شرکت سامسونگ و ال جی به کشور افزود: در حال حاضر بازگشت شرکت‌های خارجی در دستور کار نیست؛ شرکت‌ها داخلی جایگاه خودشان را پیدا کرده اند و امکانات مناسبی برای تولید و تامین نیاز کشور دارند.

    وی اضافه کرد: ما در وزارت صمت و در سیاست‌های کلان دولت و هماهنگی مجلس، بازگشت بدون جبران مافات کارخانجات کره‌ای لوازم خانگی را نشدنی می‌دانیم ضمن اینکه این شرکت‌ها باید با سرمایه گذاری مستقیم، زیان ایجاد شده را جبران کنند.

    معاون وزیر صمت با بیان اینکه حتما از تولید کنندگان داخلی و نشان‌های تجاری ملی حمایت و پشتیبانی می‌کنیم گفت: امروز نیرو، دانش و زیر ساخت لازم در حوزه لوازم خانگی را داریم پس دلیلی برای ورود محصول نهایی به کشور وجود ندارد.

    نیارکی افزود: بعد از سال 97 که شرکت‌های خارجی بازار ایران را ترک کردند کمی زمان گذشت تا این امکانات و زیر ساخت توسط سرمایه گذاران ایرانی ایجاد شود و سال 98 به سمت طراحی پلتفرم حرکت کردند. خلائی که در بازار وجود داشت به واسطه همت تولیدکنندگان داخلی به وضع مناسبی خواهد رسید طوری که پایان سال هزار و 400 باید به فکر توسعه صادرات باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر