سامسونگ به ابرقدرت جدید حوزه تراشه تبدیل می شود

عصر کالا- بعد از ۲۵ سال تسلط کامل شرکت اینتل بر بازار تراشه، اکنون به نظر می‌رسد که این شرکت سامسونگ است که به عنوان پیشرو این حوزه شناخته می‌شود.

سامسونگ به ابرقدرت جدید حوزه تراشه تبدیل می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از جی پلاس، با توجه به افزایش تقاضا برای تراشه‌های حافظه سامسونگ، بر اساس گزارش‌های بازار در روزهای اخیر،  انتظار می‌رود تا این شرکت کره‌ای، به بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه در جهان تبدیل شود و به سلطه 10 ساله اینتل بر صنعت نیمه‌رساناها پایان دهد.

    از زمانی که اینتل در سال 1993، از پردازنده‌های نسل پنتیوم برای کامپیوترهای رومیزی رونمایی کرد، این شرکت آمریکایی همواره به عنوان قدرتمندترین شرکت تولیدکننده چیپ های کامپیوتری در جهان شناخته می‌شد. در آن برهه از زمان، شرکت سامسونگ هفتمین تولیدکننده این چیپ‌ها در جهان به شمار می‌رفت.

    بر اساس گزارش اخیر نامورا سکیورتیز ژاپن، شرکت سامسونگ پیش‌بینی می‌کند که در سه‌ماهه سوم سال جاری، 15٫1 میلیارد دلار (17٫2 تریلیون ون) از فروش تراشه به دست آورد. این رقم در مقایسه با درآمد 14٫4میلیارد دلاری اینتل از این حوزه، بیشتر جلب‌توجه می‌کند.

    انتظار می‌رود که رقم کلی درآمد شرکت سامسونگ در طول سال به 63٫6 میلیارد دلار برسد و درآمد شرکت اینتل تنها 60٫5 میلیارد دلار باشد.

    چندی پیش خانه کارگزاری ژاپن اعلام کرد که تقاضا برای DRAMs و درایوهای حالت جامد، به افزایش قیمت منجر شده است. این موسسه می‌افزاید که بازار تراشه‌های حافظه از بازار پردازنده‌ها پیشی گرفته است.

    DRAM ها به‌طور گسترده‌ای در رایانه‌های شخصی استفاده می‌شود و درایوهای حالت جامد به عنوان جایگزینی برای درایوهای هارددیسک محسوب می‌شوند.

    گزارش نامورا اولین گزارش از ناظران بازار نیست که پیش‌بینی می‌کند سامسونگ بتواند در طی ماه‌های آوریل تا ژوئن اینتل را درفروش تراشه پشت سر قرار دهد.

    یکی از موسسه‌های تحلیلی بازار به نام IC Insights پیش‌تر در ماه مه اعلام کرده بود سامسونگ، بزرگ‌ترین تولیدکننده حافظه در جهان، انتظار می‌رود که فروش 14٫97 میلیارد دلاری را در برابر فروش 14٫4 میلیارد دلاری اینتل تجربه کند.

    اگر قیمت بازار حافظه همچنان در سه‌ماهه دوم سال ثابت بماند یا افزایش یابد و در طول سال توازن خود را داشته باشد، سامسونگ می‌تواند برای اولین بار از سال 1993 اینتل را از امپراتوری این حوزه پایین کشیده و خود را به عنوان شماره 1 این حوزه معرفی کند.

    در همان ماه، شرکت NH Investment and Security نیز اعلام کرده بود که سامسونگ در سه‌ماهه دوم سال به دلیل افزایش تقاضا برای مراکز داده و درایوهای حالت جامد، اینتل را شکست خواهد داد.

    اگر سامسونگ اینتل را درفروش تراشه پشت سر بگذارد، این‌یک موفقیت دیگر در تاریخ این شرکت خواهد بود. این در حالی است که در سال 1983 بخش ساخت نیمه‌رسانای شرکت سامسونگ باوجود مخالفت‌های گسترده راه‌اندازی شده بود.

    بنیان‌گذار شرکت سامسونگ، لی بیونگ چول، به‌طورجدی تصمیم گرفت تا در بخش تراشه‌ها، سرمایه‌گذاری عظیمی انجام دهد و این امر باعث شد تا نگرانی‌های بسیاری مبنی بر اینکه این کار پایان شرکت سامسونگ خواهد بود، ایجاد شود.

    لی کون هی، پسر سوم لی بیونگ چول، در سال 1987 ریاست این بخش را بر عهده گرفت و قمار بزرگی در حوزه نیمه‌رساناها کرد. او بر اساس دانش عمیق خود درزمینهٔ کسب‌وکارهای پیشرفته، رهبری انحصاری خود را آغاز کرد.

    تحت رهبری او، سامسونگ شاهد افزایش رتبه خود در صنعت جهانی تراشه بود؛ به‌طوری‌که این شرکت موفق شد از رده هفتم در سال 1993 به رتبه چهارم در سال 2000 و رتبه دوم در سال 2006 برسد.

    بعد از آن به نظر می‌رسد که سامسونگ به یک دهه زمان برای پایین کشیدن اینتل از سلطنت این حوزه نیاز داشت تا بالاخره خود را به عنوان ابرقدرت جدید این حوزه معرفی کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر