ال‌جی و سامسونگ در بازار ایران می‌مانند؟

عصر کالا- ال‌جی و سامسونگ چند سالی است در ایران خط تولید دارند و به‌عبارتی ایران و کره‌جنوبی در تولید این برند‌های لوازم‌خانگی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

ال‌جی و سامسونگ در بازار ایران می‌مانند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از گسترش تجارت، مصرف‌کنندگان ایرانی نیز به این دو برند اعتماد کرده‌اند و در بسیاری از خانه‌ها، یکی‌دو محصول از این برند‌ها قد علم کرده است. حالا زمزمه‌هایی از کمبود محصولات ال‌جی و سامسونگ در بازار شنیده می‌شود. کارشناسان دلایلی متفاوت را برای این رخداد برمی‌شمارند.
    درحال‌حاضر دلیل اصلی گرانی لوازم‌خانگی در بازار، نبود کالای مورد نیاز و تامین نشدن این محصولات ازسوی تولیدکنندگان است. همین موضوع فروشندگان را به دردسر انداخته است. اگر هم لوازم‌خانگی عرضه شود با نرخی بالاتر از آنچه توجیه‌پذیر باشد به‌دست فروشنده‌ها رسیده و به قول آنها «زمانی که کالایی را گران بخری باید گران هم بفروشی...! »
    در هر خانه‌ای یکی از وسایل ضروری و مورد نیاز یخچال و فریزر است. کالایی که در همه خانه‌ها مدل‌های ارزان یا گران‌ آن یافت می‌شود و نداشتنش تا حد زیادی برای سالم نگه‌داشتن مواد غذایی مشکل ایجاد می‌کند. این در حالی است که با وضع موجود و گرانی سرسام‌آور بازار، خانواده‌هایی که به‌دنبال تهیه جهیزیه هستند و همچنین کسانی که یخچال‌های‌شان خراب شده یا نیاز به تعویض دارد، برای تامین قطعات یدکی با مشکل روبه‌رو شده‌اند.
    «گسترش‌تجارت» در این گزارش به بررسی این مشکلات و علت گرانی‌ لوازم‌خانگی، به‌ویژه یخچال و فریزر در بازار از زبان متولیان صنفی، فروشندگان لوازم‌خانگی و مصرف‌کنندگان می‌پردازد.


    احتمال قطع همکاری ال‌جی و سامسونگ
    نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات صوتی و تصویری با یادآوری همکاری ال‌جی و سامسونگ در دوره تحریم پیشین، قطع همکاری ال‌جی و سامسونگ پس از اعمال تحریم‌های جدید را غیرممکن ندانست و خبر داد: درحال‌حاضر به‌دلیل تامین نشدن ارز «وون»‌کره‌جنوبی و «یوآن» چین، خطوط تولید لوازم‌خانگی کره‌ای تعطیل شده است.
    علیرضا خزاعی در گفت‌وگو با «گسترش‌نیوز» درباره توقف عرضه محصولات صوتی و تصویری و لوازم‌خانگی داخلی با برند کره‌ای در بازار، گفت: با توجه به تغییراتی که در اختصاص ارز به وجود آمد، اعتباری که نزد تامین‌کنندگان مواد اولیه خارجی داشتیم به چالش کشیده شد. به عبارتی، در گذشته با سقف اعتباری که تامین‌کننده خارجی به ما داده بود، قطعات را وارد و ارز مربوط را ارسال می‌کردیم. خزاعی با اشاره به اینکه در زمان اجرای سیاست‌های ارزی جدید، قطعات زیادی در گمرکات وجود داشت، اظهارکرد: هیچ‌گونه پیش‌بینی برای تامین ارز این قطعات انجام نشد و این امر نگرانی‌هایی را در اجرای تعهدات قبلی شرکت‌ها به‌وجود آورده است. درحال‌حاضر اقدام برای تامین ارز 4هزارو200تومانی به‌وسیله سامانه نیما بسیار زمانبر است و برای خرید‌های فعلی از زمان اختصاص ارز تا خرید، حمل و ترخیص دست‌کم 3ماه زمان می‌برد تا وارد چرخه تولید شود. وی با بیان اینکه خطوط تولید واحد‌های صنعتی درحال‌حاضر تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستند، گفت: نبود سازوکار برای تامین ارز تعهدات قبلی باعث تعطیلی خطوط تولید شده است.


    نیما، «وون» و «یوآن» ندارد
    رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات صوتی و تصویری با تاکید بر اینکه دو عامل دیگر نیز در تعطیلی واحد‌های لوازم‌خانگی کره‌ای در داخل کشور موثر هستند، گفت: ارزی که برای واردات قطعات مورد نیاز است «وون»کره‌جنوبی و «یوآن» چین است اما متاسفانه در شبکه نیما این دو ارز موجود نیست. درباره این موضوع با بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت نامه‌نگاری شده است. خزاعی با اشاره به سرنوشت همکاری ال‌جی و سامسونگ پس از وضع تحریم‌ها علیه ایران، افزود: حجم مبادلات تجاری این شرکت‌ها با امریکا بالاست؛ بنابراین ال‌جی و سامسونگ از ماه نوامبر برای ادامه همکاری با ایران باید معافیت خود را از امریکا دریافت کرده، در غیر این صورت باید همکاری خود را با ایران قطع کنند. البته با توجه به سال‌ها همکاری و بازاری که ال‌جی و سامسونگ در ایران دارند، نسبت به ادامه همکاری امیدوار هستیم.
    وی افزود: در سال‌های91و 92 نیز که تحریم‌ها علیه ایران شدت گرفته بود، شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی با دریافت مجوز از امریکا به همکاری خود با ایران ادامه دادند و توانستند با خرید نفت ایران قطعات صادر کنند.
    رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات صوتی و تصویری با بیان اینکه در صورت قطع همکاری این شرکت‌ها وارد همکاری غیرمستقیم خواهیم شد، گفت: در صورت قطع همکاری مستقیم ال‌جی و سامسونگ می‌توان قطعات را توسط یک کشور ثالث وارد کرد.
    خزاعی درباره افزایش نرخ محصولات کره‌ای نیز اظهارکرد: سال گذشته در بهمن96 درخواست افزایش نرخ ارائه شد اما دولت در بخشنامه‌ای افزایش نرخ تا پایان فروردین را ممنوع کرد. بر همین اساس پس از درخواست دوباره در اردیبهشت حدود 8تا 9درصد در مدل‌های جدید افزایش نرخ اعمال شد. درحال‌حاضر نیاز به افزایش نرخ وجود دارد اما آنچه خطوط تولید را دچار مشکل کرده، وضعیت تامین ارز است.


    اقتصاد ایران غیرقابل پیش‌بینی است
    رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی (مصنوعات نفت، گازسوز، نفت سوز و الکتریک) تهران اما کمتر از خزاعی نگران قطع همکاری ال‌جی و سامسونگ با ایران است. محمد طحان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار «گسترش‌تجارت» اظهار کرد: هنوز خط تولید ال‌جی و سامسونگ در ایران فعال است اما به‌دلیل ضعف زیرساخت‌ها اقتصاد ایران غیرقابل‌پیش‌بینی است و به همین ترتیب درباره ادامه همکاری ال‌جی و سامسونگ با ایران نیز نمی‌توان با قاطعیت سخن گفت.
    وی ادامه داد: شنیده شده که در هفته آینده برخی شرکت‌ها، برخی محصولات خود را افزایش نرخ خواهند داد. با وجود این، اتحادیه با این افزایش نرخ مقابله خواهد کرد. طحان‌پور گفت: دیده می‌شود که برخی شرکت‌های ایرانی، از روش افزایش نرخ تنها در برخی محصولات‌شان استفاده می‌کنند. این یک شیطنت غیر‌قابل پذیرش است. در واقع وقتی به این شرکت‌ها می‌گوییم که چرا نرخ‌ها را بالا برده‌اید، منکر این امر می‌شوند.


    چه خبر از بازار «امین‌حضور»؟
    گزارش میدانی خبرنگار‌«گسترش‌نیوز» از بازار و گفت‌وگو با فروشندگان لوازم‌خانگی از جمله یخچال و فریزر در سه‌راه امین‌حضور نشان می‌دهد بیشتر آنها از وضعیت موجود در بازار ناراضی بوده و نسبت به نبود کالاهای مورد نظر و مشکل در جایگزین کردن کالاها ابراز ناراحتی می‌کنند. این در حالی است که به‌گفته آنها شرکت‌های تولیدکننده برای بالا بردن نرخ محصولات خود کالای مورد نیاز بازاریان را تامین نمی‌کنند یا به نرخ‌های گران‌تر عرضه می‌کنند.
    نگاهی به بازار نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان می‌توانند یخچال‌های ایرانی را از یک‌‌میلیون و 200هزار تا 4میلیون تومان و یخچال‌های خارجی را از 3میلیون و 300 هزار به بالا تهیه کنند. در این میان یخچال‌های سایدبای‌ساید از 7میلیون و 500 هزار تومان به بالا نرخ دارد. البته در این بین برندی مانند «دوو» را می‌توانند از 6میلیون و 500هزار تومان به بالا خریداری کنند
    . گزارش میدانی ما از بازار حاکی از آن است که فروشندگان یخچال و فریزر‌یخچال‌های خارجی، «ال‌جی» را به‌دلیل نرخ مناسب و کیفیت مطلوب مورد استقبال مردم می‌دانند. به گفته این فروشندگان، پس از ال‌جی، «دوو» با برندهای دیگر رقابت می‌کند و محصولات خوبی را ارائه می‌دهد که از نرخ پایین‌تری هم برخوردار است و کمابیش خریدار دارد.


    رقابت برندهای ایرانی
    بین برندهای ایرانی موجود در بازار، برند «الکترواستیل» و «امرسان» بیشتر از بقیه متقاضی دارد و آن دسته از مردم که قدرت خرید پایین‌تری دارند و نمی‌توانند برندهای خارجی بخرند به این برندها رو می‌آورند. درباره نوسان نرخ بازار لوازم‌خانگی به‌ویژه یخچال و فریزر بیشتر بازاریان بر این عقیده هستند که نرخ‌ها افزایش پیدا کرده است. به‌عنوان نمونه ساید‌بای‌ساید «ال‌جی» 28فوت که نرخ آن 7میلیون بود، درحال‌حاضر 9میلیون شده است. این نشان می‌دهد که در بازه زمانی کمتر از 3ماه گذشته ما در این حوزه 30‌درصد افزایش نرخ داشته‌ایم.


    گرانی دلار کار دست بازار داد
    یکی از مسائل مهمی که بیشتر فروشندگان مطرح می‌کردند و از دلایل اصلی این گرانی‌ها به شمار می‌رود، نبود کالا و تامین نشدن کالای مورد نیاز بود. بیشتر شرکت‌های تولیدکننده یا واردکننده قطعات با مشکل واردات و کمبود کالا به‌دلیل گران شدن دلار و مسائل دیگر روبه‌رو شده‌اند و نمی‌توانند کالای مورد نیاز بازاریان را به‌طور کامل تامین کنند که در نتیجه فروشنده هم به دلیل نبود کالاهای مورد نظر نمی‌تواند جایگزینی برای محصول خود داشته باشد. این امر دلیل گرانی کالاها شده است. در این بین اندک شرکت‌هایی که کالا عرضه می‌کنند؛ به نرخ مصرف‌کننده‌ می‌فروشند. به این ترتیب مغازه‌دار مجبور می‌شود کالا را گران‌تر خریداری کرده و گران‌تر هم بفروشد.


    خدمات پس از فروش بر عهده کیست؟
    خدمات پس از فروش این محصولات تنها بر عهده شرکت تولیدکننده است و به‌هیچ عنوان فروشنده مسئولیتی در قبال خدمات پس از فروش ندارد. وقتی کالا مورد نظر را به شما تحویل می‌دهد، برگه ضمانتنامه آن به‌عنوان خدمات پس از فروش به‌شمار می‌رود و وظیفه نصب و راه‌اندازی آن با شرکت تولیدکننده است و مشتریان باید فقط از طریق همان ضمانتنامه اقدام کنند و از افراد و نمایندگی‌ها متفرقه برای تعمیر، نصب و راه‌اندازی استفاده نکنند.


    مردم چه می‌گویند؟
    این روزها کمتر کسی برای خرید به بازار رفته که گرانی تنها یکی از دلایل این امر است. در واقع فرا رسیدن ماه رمضان و تعطیلاتی که پشت سر گذاشتیم هم در خلوتی و کسادی بازار بی‌تاثیر نبوده است. فروشندگان و مردم حاضر در بازار هم این تعطیلات را مزید بر علت می‌دانستند، چراکه بیشتر مردم این روزها یا مسافرت بوده‌اند یا برای خرید به بازار نیامده‌اند. با این حال گفت‌وگو با مردم نشان می‌دهد مردم هم از وضع موجود در بازار و گرانی کالاها راضی نیستند و همگی از قدرت خرید پایین و نبود نقدینگی صحبت می‌کردند. ازسوی دیگر نوسان نرخ سرسام‌آور است و در نهایت نمی‌توانند یک یخچال خوب با نرخ مناسب و در حد توان‌شان تهیه کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر