خلق تصاویر واقعی در تلویزیونهای هوشمند

عصر کالا- استاندارد HDR۱۰+برای ویدیوهای با گستره دینامیکی بالا و خلق تصاویر واقعی تر در تلویزیونهای هوشمند تعریف شد.

خلق تصاویر واقعی در تلویزیونهای هوشمند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، تقریبا هر پیشرفتی در فناوری‌های تلویزیونی با هدف واقعی‌تر کردن تصویر نهایی ایجاد می‌شود؛ از این رو شرکت سامسونگ الکترونیکس نیز برای رسیدن به این هدف اخیرا استانداردی جدید به نام « HDR10پلاس» را برای ویدیوهای با گستره دینامیکی بالا (HDR) معرفی کرد که تصاویر نهایی تلویزیون را بیش از همیشه به تصاویر واقعی نزدیک می‌کند.

    استاندارد HDR10+ روندی است که بازه دینامیکی (نسبت نور و تاریکی) را در تصویر ورودی بالاتر می‌برد تا آن را بیشتر شبیه به چیزی کند که چشم در واقعیت می‌بیند. استفاده از این استاندارد از دید بیننده منجر به ایجاد تصویری روشن‌تر با بازه رنگ بیشتر و تن رنگ غنی‌تر در مقایسه با روندهای معمولی HDR می‌شود.

    در حالیکه استاندارد کنونی HDR10 از ابرداده‌های استاتیک استفاده می‌کند، استاندارد HDR10+ از ابرداده‌های دینامیکی برای خلق کنتراست بهتر و رنگ‌هایی نزدیک به واقعیت استفاده می‌کند که نهایتا تجربه دیداری را بسیار بهتر می‌کند.

    با استفاده از این ابرداده‌های دینامیکی کدگذاری شده در سیگنال HDR10+، این استاندارد می‌تواند سطح روشنایی سیگنال HDR را بصورت صحنه به صحنه تنظیم کرده و تصویری بسیار نزدیکتر به واقعیت بدست بدهد.

    پیش از این از «مپینگ تن استاتیک» (نقشه برداری تن) استفاده می‌شد که برای تمامی محتواها از یک نمودار مپینگ تن استفاده می‌کرد. مثلا وقتی صحنه‌هایی از فیلم در روشنایی و صحنه‌هایی دیگر در نور کم فیلمبرداری شده باشند، به دلیل استفاده از این مپینگ استاتیک، صحنه‌های تاریک تا حد زیادی تاریکتر از خواست اولیه کارگردان نمایش داده می‌شود.

    اما مپینگ دینامیکی از نمودار متفاوتی برای هر صحنه استفاده می‌کند که نهایتا تصویری نزدیک به خواست فیلم‌ساز را پیش چشم بیننده قرار می‌دهد. معنی این گفته آن است که HDR10+ امکان نمایش واقعی‌تر سایه‌ها، دیدن جزئیات بیشتر در صحنه‌های روشن و رنگ‌های واقعی‌تر در کل صحنه را فراهم می‌کند که مسئله حذف برخی رنگ‌ها در تلویزیون‌های HDR را حل می‌کند.

    در حال حاضر HDR در انواع محصولات شامل تلویزیون‌، گوشی هوشمند و دوربین استفاده شده است اما در سال‌های آینده مسلما HDR10+ در مقام یک استاندارد باز، تبدیل به استاندارد غالب این صنعت شده و حتی دستگاه‌های بیشتری را تحت پوشش قرار خواهد داد. این استاندارد هم اکنون در تمامی تلویزیون‌های UHD سال 2017 سامسونگ از جمله سری تلویزیون‌های برتر QLED این برند پشتیبانی شده و در ادامه سال، شرکت سامسونگ با ارائه یک آپدیت نرم افزاری جدید، به سری 2016 این تلویزیون‌ها نیز امکان پشتیبانی از این استاندارد را خواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر