تلاش بخش خصوصی برای تثبیت تعرفه ۵ درصد

رایزنی برای کاهش تعرفه واردات لپ‌تاپ

عصر کالا- قیمت محصولات بازار لپ‌تاپ در صورت پایین آمدن تعرفه واردات این کالا تا مرز ۱۵۰ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند اما نه امروز، بلکه در صورت موافقت هیات وزیران با تصویب این تصمیم و اجرای آن از ابتدای سال ۹۷، شروع کاهش قیمت‌ها از خرداد ماه سال آینده آغاز خواهد شد.

رایزنی برای کاهش تعرفه واردات لپ‌تاپ
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، همین حالا بازار لپ‌تاپ از رکود سختی رنج می‌برد و به‌نظر می‌رسد موافقت دولت با کاهش تعرفه واردات این کالا نشانه‌ای از پذیرش این تصمیم اشتباه باشد که افزایش قیمت این محصول و رکود ناشی از آن در بازار نشات گرفته از تصمیمات غیرکارشناسی در سال‌های اخیر بوده است. مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران کامپیوتر پایتخت می‌گوید که رایزنی‌ها برای قانع کردن دولت برای موافقت با کاهش تعرفه واردات لپ‌تاپ از چهارمین ماه سال‌جاری آغاز شد. به گفته او نتیجه نشست‌های اتحادیه با رئیس کمیسیون ماده یک و رئیس بخش واردات وزارت صنعت حالا به بار نشسته است. او می‌گوید: «ما معتقدیم کالاهایی که تعرفه بالایی دارند قابلیت قاچاق پذیری بیشتری دارند و از سوی دیگر کاهش خوداظهاری مالیاتی را به همراه دارد و در این جلسات ثابت کردیم اگر تعرفه پایین بیاید مالیات بیشتر ودرآمد دولت بیشتر هم می‌شود. در این جلسات مدیر یک شرکت تولیدی در بازار نیز پذیرفت که در این سال‌ها نتوانسته حتی یک درصد از سهم بازار را در اختیار داشته باشد و این درست نیست به نام حمایت از تولیدی که عملا وجود ندارد، از مصرف کنندگانی که اغلب دانش‌آموزان و دانشجویان هستند، هزینه بیشتری گرفته شود. این درحالی است که اگر چنین توانی در کشور وجود داشت و تولید صورت می‌گرفت ما به آن افتخار می‌کردیم.»

    به گفته او در بازار سخت‌افزار بیشترین تقاضا برای کاهش تعرفه مربوط به لپ‌تاپ و نوت‌بوک است. او ادامه می‌دهد: «حتی کالایی مانند کامپیوترهای همه‌کاره که به واسطه یک شرکت خارجی در کشور مونتاژ می‌شود، به‌خوبی توانسته بازار مصرف را تغدیه کند و در حال‌حاضر 85 درصد بازار این محصول در دست این شرکت است. اما برای بازار لپ‌تاپ همیشه این دغدغه وجود داشت که بتوانیم شاهد کاهش تعرفه باشیم و به نظر می‌رسد با تصویب وزیران و تایید آن در سال 97 شاهد کاهش قیمت در ماه سوم و چهارم سال جدید باشیم.» به گفته او تفاوت قیمت لپ‌تاپ پس از کاهش قیمت به 100 تا 150 هزار تومان می‌رسد، هرچند به نظر نمی‌رسد مردم برای پایین آمدن قیمت صبر کنند چراکه افزایش متناسب مستلزم ثبات قیمت دلار است. او و بسیاری از کارشناسان بازار معتقدند که با رسیدن تعرفه واردات این کالا به مرز 5 درصد دیگر قاچاق کالا برای قاچاقچیان مقرون به‌صرفه نیست و مصرف‌کنندگان نیز این ریسک را نمی‌کنند که با چنین تعرفه‌ای سرمایه شان را در بازار قاچاق هزینه کنند؛ بنابراین باید شاهد کاهش قاچاق لپ‌تاپ در این بازار باشیم.

    اما همین حالا هم وضع بازار سخت‌افزار خوش نیست و تاکنون حتی برای گرمتر شدن بازار شب عید هیچ‌یک از صاحبان واحدهای صنفی سخت‌افزار درخواستی برای دایر کردن جشنواره یا کاهش قیمت محصولاتشان در مراکز خرید یا فروشگاه‌شان به اتحادیه رایانه نداشته‌اند. رئیس اتحادیه رایانه تهران می‌گوید: «در سال‌های اخیر در پاساژهای مختلف درخواست‌های زیادی برای دایر کردن جشنواره یا تخفیف‌های ویژه داشتیم اما امسال بازار به‌طور بی‌سابقه‌ای رکود داشته، به‌گونه‌ای که تاکنون صاحبان واحدها به زحمت قانع می‌شوند که سرمایه‌شان را از بازار خارج نکنند.» تحولات سال جدید می‌تواند چشم‌انداز بهتری را پیش‌روی یک‌سال آینده بازار سخت‌افزار قرار دهد وصاحبان اصناف را نسبت به ادامه بقا یا خروج از این صنف متقاعد کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر