در انتخاب گوشی ارزان به چه ویژگی‌هایی باید دقت کرد

عصر کالا- خریدن یک گوشی موبایل پرچم‌دار کار چندان ساده‌ای نیست. زیرا اگر قصد خرید یک گوشی گران‌قیمت را داشته باشید، پس بهترین‌ها را می‌خواهید و هرکدام از سازندگان تعاریف مختلفی را در مورد صفت «بهترین» ارائه می‌دهند.

در انتخاب گوشی ارزان به چه ویژگی‌هایی باید دقت کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دیجی کالا، اگر هم بخواهید یک گوشی ارزان ولی خوب بخرید، باز هم با مسائل دیگری روبرو می‌شوید. البته از جهاتی هم چنین کاری ساده‌تر است، زیرا دیگر فکر و ذکرتان مشغول بهترین مشخصه‌ها نیست. بعد از بررسی چندین گوشی پایین‌رده و میان‌رده، در این مطلب توضیح می‌دهیم که یک گوشی خوب با قیمت مناسب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. البته این را در نظر بگیرید که سلیقه‌ی هر شخصی با دیگری متفاوت است و شاید برخی از این توصیه‌ها برای همه کارساز نباشد.


    حافظه‌ی رم و پردازنده

    حافظه‌ی رم در یک گوشی ارزان اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از افراد فقط به پردازنده توجه می‌کنند، اما می‌توان گفت که اهمیت حافظه‌ی رم بیشتر از پردازنده است. خوشبختانه امروزه حتی ضعیف‌ترین گوشی‌های هوشمند هم از حداقل 2 گیگابایت حافظه‌ی رم بهره می‌برند. با توجه به استانداردهای امروزی، برای این که گوشی هوشمندی قابل استفاده باشد باید حداقل از این مقدار رم استفاده کند.

    حافظه‌ی رم از پردازنده مهم‌تر است زیرا درحالی‌که پردازنده عمدتا سرعت انجام یک عملکرد را مشخص می‌کند، این حافظه‌ی رم است که قابلیت انجام هم‌زمان چند عملکرد را امکان‌پذیر می‌کند. گوشی‌های هوشمند امروزی بیش از هر زمان دیگری همانند کامپیوترها شده‌اند. امروزه بسیاری از کاربران انواع و اقسام کارها را با گوشی‌هایشان انجام می‌دهند و در چنین مواقعی، گوشی‌هایی که حافظه‌ی رم کمی دارند خیلی زود به زانو درمی‌آیند. تمام این نکات بدین معنا نیست که پردازنده‌ها اهمیتی ندارند. اما برای خرید چنین گوشی‌هایی بهتر است که در وهله‌ی اول به مقدار حافظه‌ی رم و در وهله‌ی دوم به نوع پردازنده توجه کنید. برای پردازنده‌ها هم به‌طور خلاصه و مفید می‌توان گفت که هرچه سرعت آن‌ها بالاتر باشد بهتر است.


    نمایشگر

    اگر به دنبال یک گوشی ارزان هستید، بدانید که اکثر این گوشی‌ها از نمایشگر 1080p بهره می‌برند. نمایشگرهای 1080p آن‌قدر همه‌گیر شده‌اند که دیگر لازم نیست به کیفیت پایین‌تر از آن بسنده کنید. البته هنوز هم گوشی‌های پایین‌رده‌ای مانند موتورولا Moto E4 وجود دارند که از نمایشگر 720p استفاده می‌کنند. باوجود تبلیغات گسترده‌ای که پیرامون نمایشگرهای با رزولوشن‌های بالاتر از 1080p صورت می‌گیرد، می‌توان گفت که رزولوشن 1080p برای اکثریت کاربران کفایت می‌کند. البته منکر تفاوت‌های مشهود این نمایشگرها نمی‌شویم، اما درنهایت این کاربر است که باید تصمیم بگیرد با توجه به بودجه‌ای که دارد، چه نوع نمایشگری را ترجیح می‌دهد.


    دوربین

    یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های گوشی پرچم‌دار در مقایسه با گوشی ارزان همین دوربین است. نکته‌ی مشترک بیشتر گوشی‌های پایین‌رده و میان‌رده، کیفیت پایین دوربین آن‌ها است. البته برخی از گوشی‌های میان‌رده، مانند هواوی Honor 8، هم هستند که از دوربین‌های خیلی خوبی بهره می‌برند اما در گوشی‌های رده‌پایین‌تر کیفیت دوربین چندان خوب نیست. رزولوشن دوربین این گوشی‌ها عمدتا در حول‌وحوش 12 مگاپیکسل به سر می‌برد. بهتر است شما هم به سمت خرید گوشی‌هایی با رزولوشن کمتر نروید.

    البته مگاپیکسل عامل اصلی تعیین‌کننده‌ی کیفیت دوربین‌ها نیست، بااین‌وجود برای انتخاب دوربین از این آستانه پایین‌تر نروید. در شرایط ایدئال، دوربین بیشتر گوشی‌ها عملکرد خوبی دارند. عکس‌برداری در شرایط نه‌چندان ایدئال است که خوب یا بد بودن دوربین را مشخص می‌کند. اگر با چنین بودجه‌ای بتوانید یک گوشی با دوربین دوگانه مانند Moto X4 بخرید که عالی است. اگر هم می‌توانید گوشی هوشمندی را بخرید که دوربینش از لرزش‌گیر اپتیکال بهره می‌برد.


    بدنه

    بدنه‌ی گوشی‌های ارزان تا حد زیادی مشابه است؛ در ساختار آن‌ها تا جایی که ممکن است از پلاستیک استفاده می‌شود. پلاستیک علاوه بر ارزان بودن، یک ماده‌ی عالی برای استفاده در بدنه‌ی گوشی است. این ماده دوام بالایی دارد و در صورت افتادن چنین گوشی‌هایی معمولا آسیب چندانی به آن‌ها نمی‌رسد. البته اگر اهل استفاده از کیس‌های محافظ گوشی هستید، جنس بدنه چندان برایتان مهم نخواهد بود. در بعضی از گوشی‌های پرچم‌دار بدنه‌های آلومینیمی دیده می‌شود که خیلی خوب است. برای محافظ نمایشگر هم در چنین گوشی‌هایی عموما از گوریلا گلس 3 استفاده می‌شود.

    در دنیای گوشی‌های امروزی که در بدنه‌ها عمدتا از شیشه و آلومینیم استفاده می‌شود، پلاستیک حس چندان خوبی را به کاربر نمی‌دهد. اگر با بودجه‌ای که دارید توانستید یک گوشی از جنس غیر پلاستیکی پیدا کنید که خیلی هم عالی است. اما در کل خودتان را برای خرید یک گوشی از جنس پلاستیک آماده کنید یا اگر اصلا از این ماده دل خوشی ندارید، از کیس محافظ بهره ببرید.


    باتری

    یکی از ویژگی‌های خوب گوشی‌های ارزان باتری‌های آن‌ها است. مصرف انرژی چنین گوشی‌هایی معمولا خیلی بالا نیست. پردازنده‌ی این گوشی‌ها برق زیادی را مصرف نمی‌کند و سازندگان هم که از محدودیت‌ها آگاه هستند، ویژگی‌های عجیب‌وغریب پرمصرف را در این گوشی‌ها قرار نمی‌دهند. بعضی از سازندگان هم چنین گوشی‌هایی را با باتری‌های بسیار بزرگ عرضه می‌کنند. باتری‌های در حد و اندازه‌ی 5000 میلی‌آمپر ساعتی که می‌توانند با یک‌بار شارژ، گوشی را تا سه روز روشن نگه‌دارند.

    هرچه باتری بزرگ‌تر باشد حجم گوشی هم بزرگ‌تر می‌شود، موضوعی که گوشی‌های پرچم‌دار چندان دل خوشی از آن ندارند. به همین خاطر، گوشی‌های ارزان معمولا حجم بیشتری دارند و همین حجم بیشتر باعث می‌شود که دست سازندگان برای باتری‌ها بازتر باشد. به خاطر همین آن‌ها می‌توانند چنین گوشی‌هایی را مثلا با باتری‌های قابل تعویض یا باتری‌های بزرگ‌تر روانه‌ی بازار کنند. اگر به دنبال خرید چنین گوشی هوشندی هستید، حتما به‌اندازه‌ی باتری آن توجه کنید. در این زمینه، سعی کنید گوشی هوشمندی را بخرید که باتری‌اش 3000 میلی‌آمپر ساعتی یا بالاتر باشد.


    سخن آخر

    وقتی می‌خواهید یک گوشی ارزان بخرید، از نظر مشخصه‌ها باید اولویت‌هایتان را مشخص کنید و با محدودیت‌ها کنار بیایید. به همین دلیل، سعی کنید که با توجه به اولویت‌های مدنظرتان، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر