رشد بازار هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده

عصر کالا- تکنولوژی‌های واقعیت مجازی و افزوده این روزها به‌عنوان پدیده‌های جدید و کاربردی، طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. با این اوصاف است که انتظار می‌رود بازار محصولات مرتبط با آنها به‌خصوص هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده رو به رشد باشد.

رشد بازار هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، آخرین بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد نشان می‌دهد که بازار جهانی هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده در فصل دوم سال‌جاری میلادی رشد سالانه 5/ 25 درصدی را تجربه کرده است. بر اساس این آمارها، صادرات جهانی این محصولات تا پایان فصل دوم سال 2017 به 1/ 2 میلیون دستگاه رسیده است. هر چند حجم صادرات این هدست‌ها کاهش نسبتا کمی را نسبت به فصل اول سال جاری تجربه کرده است، اما کاهش قیمت‌های اخیر و همچنین معرفی و رونمایی از محصولات جدید در این بازار می‌توانند به رشد چشمگیر آن در فصل تعطیلات سال نو منجر شوند.

     

    «جیتش عبرانی» یکی از تحلیلگران ارشد موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «رشد بازار هدست‌های واقعیت مجازی کمی کندتر از تکنولوژی‌های جدیدتر است که توانسته‌اند سرمایه‌گذاری و تقاضای بیشتری را در بازار جلب کنند. اگرچه کاهش اخیر قیمت‌ها در اغلب پلت‌فرم‌های معروف و پرطرفدار تاثیر زیادی بر رشد فروش و صادرات این محصولات داشته است. در حقیقت کاهش قیمت هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده، دسترسی کاربران بیشتری را به این محصولات فراهم آورده است.» محصولات مبتنی بر واقعیت مجازی یک بار دیگر بیش از 98 درصد از کل بازار محصولات واقعیت مجازی و افزوده را به خود اختصاص داده‌اند. در بخش محصولات واقعیت مجازی، نمایش‌دهنده‌های بدون نمایشگر بیش از نیمی از صادرات جهانی هدست‌ها را در فصل دوم امسال در اختیار خود گرفته‌اند. هدست‌های واقعیت مجازی 43 درصد از سهم این بازار را در اختیار دارند، درحالی‌که این رقم در فصل اول امسال برابر 34 درصد بوده است.

    در این میان شرکت سونی و Oculus بیشترین سهم از فروش هدست‌های واقعیت مجازی را به خود اختصاص دادند که این به‌دلیل کاهش قیمت محصولاتشان در بازار اتفاق افتاده است. با این حال اما در بازار بسیار کوچک هدست‌های واقعیت افزوده، صادرات این محصولات شاهد کاهش سالانه بوده است. این اتفاق به دلایل مختلفی از جمله عدم توانایی صادرات محصولات جدید معرفی شده در سال میلادی گذشته با میزان تقاضای بازار بوده است. تا به حال حجم کم اما سودآور صادرات جهانی هدست‌های واقعیت افزوده بیشتر روی بخش تجاری متمرکز بوده است و انتظار می‌رود این روند ادامه پیدا کند تا زمانی که کاربردهای مصرفی این هدست‌ها توسعه داده شده و دسترسی افراد به این هدست‌ها راحت‌تر شده و افزایش پیدا کند.

    «تام مینلی» یکی دیگر از کارشناسان موسسه IDC در این مورد معتقد است: «هدست‌های واقعیت افزوده ویژه بخش مصرفی هنوز راه زیادی برای عمومی‌تر شدن در پیش دارند. در واقع اغلب افراد ابتدا تکنولوژی واقعیت افزوده را از طریق صفحه نمایش گوشی‌های موبایل خود تجربه می‌کنند. حالا دو شرکت اپل و گوگل روی برنامه‌هایی برای کمک به توسعه‌دهندگان برای خلق و تولید تجربه‌های واقعیت افزوده روی پلت‌فرم‌های این دو شرکت یعنی ARKit برای سیستم‌عامل iOS و ARCore برای سیستم عامل اندروید، متمرکز شده‌اند. ما پیش‌بینی می‌کنیم که با این اوصاف تا پایان سال‌جاری میلادی شاهد ورود سیل بزرگی از اپلیکیشن‌های جدید واقعیت افزوده روی موبایل‌های هوشمند باشیم. این پیشرفت‌ها و اتفاقات در نهایت به عینک‌های واقعیت افزوده مصرفی منتهی می‌شود که طبیعتا تا مدتی به‌دلیل قیمت بالا و شاید برای بعضی‌ها غیرمنطقی، چندان در دسترس عموم مردم قرار نخواهد داشت.»


     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر