احتمال بهره‌گیری گلکسی نوت ۸ از دوربین دوگانه

عصر کالا- بر اساس آخرین شایعات، پرچم‌دار سامسونگ، گلکسی اس ۸، در تاریخ ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت‌ماه) معرفی خواهد شد اما آن‌طور که به نظر می‌آید این محصول از یکی از مورد انتظارترین ویژگی‌ها، یعنی دوربین دوگانه بی‌بهره خواهد بود.

احتمال بهره‌گیری گلکسی نوت ۸ از دوربین دوگانه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از آی تی رسان،ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که برخلاف گلکسی اس 8 که تا کنون بیشتر مشخصات و شمایل طراحی بدنه آن به بیرون درز کرده، اطلاعات چندانی از گلکسی نوت 8 در دسترس نیست. بااین‌وجود قصد داریم تا کمی در مورد آنچه درباره نوت 8 می‌دانیم، صحبت کنیم.

    طبق روال همیشگی سامسونگ، شش ماه بعد از رونمایی از گلکسی اس 7 و اس 7 آج، گلکسی نوت 7 معرفی شد که به علت مشکلات به وجود آمده برای باتری و جنجال خبری آن، تا حدودی باعث خدشه‌دار شدن اعتبار کمپانی شد. این اتفاق هرگز به ناامیدی سامسونگ در رابطه با سری نوت نشده و حالا شایعاتی از نوت 8 به گوش می‌رسد که با اسم رمز Great شناخته می‌شود. این شایعات اطلاعات زیادی در مورد این فبلت در اختیار ما قرار نمی‌دهد اما حداقل ادامه حیات سری نوت را تأیید می‌کند، موضوعی که پیش‌ازاین به دلیل اتفاقات نوت 7، به ذهن کمتر کسی خطور می‌کرد.

    دوربین دوگانه

    می‌دانیم که در ابتدای راه، بحث به‌کارگیری دوربین دوگانه در گلکسی اس 8 مطرح شده بود اما کمی بعد سامسونگ کاملا از این کار منصرف شد. هنوز مشخص نیست که علت متوقف کردن بهره‌گیری از دوربین دوگانه در اس 8 مشکلات فنی بوده و یا مسائل اقتصادی اما آنچه مسلم است، توسعه و ساخت یک نمونه اولیه از این دوربین دوگانه توسط سامسونگ است.

    جدیدترین چیپست رده‌بالای سامسونگ، اگزینوس 8895 تاکنون در هیچ گوشی هوشمندی به‌کار گرفته نشده است اما انتظار می‌رود که نخستین بار در گلکسی اس 8 و همچنین گلکسی نوت 8 استفاده شود. نسل قبلی نوت 7 هم به همین شکل، از همان پردازنده ای سود می‌برد که در گلکسی اس 7 هم وجود داشت. اگزینوس 8895 ماه گذشته معرفی شد و در ضمن ویژگی‌های آن، به‌وضوح به پشتیبانی از دوربین‌های دوگانه اشاره شده بود.

     

    بنابراین به‌راحتی می‌توان نتیجه گرفت که سامسونگ قصد دارد تا در آینده نزدیک اسمارت‌فونی را به فروش برساند که از این تکنولوژی بهره می‌برد. دلیل این امر ساده است؛ برخلاف کوالکام که پردازنده‌های آن در بیشتر میان رده‌ها و پرچم‌داران اندرویدی به‌کار گرفته می‌شود، چیپست های اگزینوس سامسونگ به‌طور اختصاصی در گوشی‌های خود سامسونگ استفاده می‌شود (البته در برخی گوشی‌های میزو هم استفاده شده است.). بنابراین اگر کمپانی کره‌ای بخواهد بازار پردازنده‌های خود را گسترش دهد چرا باید تکنولوژی‌هایی را توسعه دهد که دیگر مورداستفاده قرار نمی‌گیرند؟

    می‌توانیم بگوییم به دلیل عدم حضور این ویژگی در گلکسی اس 8، امکان حضور آن در نوت 8 تقویت شده چراکه گوشی‌های سری نوت همواره برای برتری و تمایز نسبت به سری اس، قابلیت‌های بیشتری را در داخل خود می‌گنجانند. به‌عنوان‌مثال گلکسی نوت 7، ویژگی‌هایی نظیر اسکنر عنبیه چشم و باتری بزرگ‌تر را به همراه داشت که در گلکسی اس 7 شاهد آنها نبودیم. انتظار می‌رود که این دو ویژگی در دو پرچم دار آینده سامسونگ وجود داشته باشد اما آن ویژگی خاص نوت 8 نسبت به اس 8، می‌تواند همان دوربین دوگانه باشد.

    دلیل بزرگ دیگری که می‌تواند موفقیت گلکسی اس 8 را تهدید کند، رقیب نام دار آن یعنی ال‌جی جی 6 است. باوجوداینکه پرچم‌دار ال‌جی هنوز به‌صورت جهانی عرضه نشده اما در بازار کشور کره با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و این در حالی است که به دلیل محبوبیت آن، می‌تواند در بازارهای جهانی هم موفقیت‌های بزرگی را کسب کند. به‌علاوه جی 6 از سیستم دوربین دوگانه اختصاصی خود نیز بهره می‌برد، اتفاقی که در گوشی‌هایی چون آیفون 7 پلاس، هواوی P9 و P10 هم رخ داده است. سامسونگ یکی از معدود کمپانی‌هایی است که هنوز به قلمرو دوربین‌های دوگانه پا نگذاشته و نوت 8 می‌تواند بهترین فرصت برای این کار باشد.

    تئوری‌ها و احتمالات

    طبق آنچه در وب‌سایت سامسونگ گفته‌شده، آنها قصد دارند تا از تکنولوژی دوربین‌های دوگانه به شکل متفاوتی بهره گرفته و دو لنز یکی با رزولوشن بالا و دیگری با مصرف انرژی پایین در ماژول دوربین قرار دهد. بااین‌همه هنوز روش کار این سنسورها مبهم است چراکه در دنیای واقعی روش‌های بسیار زیادی برای بهره گرفتن از این تکنولوژی وجود دارد، اما گفته‌های سامسونگ، تا حد زیادی هدف آنها را مشخص می‌کند.

    البته امیدواریم که سامسونگ از طرحی مشابه با آنچه در برخی گوشی‌هایی نظیر پرچم‌دار گذشته اچ تی سی یعنی One M8 مشاهده کردیم، استفاده نکند. دوربین دوگانه اچ تی سی One M8 به این شکل بود که سنسور دوم رزولوشن پایین‌تری داشت و تنها برای ایجاد افکت از آن استفاده می‌شد. البته طرح کلی این ایده بد نیست و آنچه باعث ناکارآمدی آن می‌شد، روش اجرای ایده بود که در بهترین حالت کیفیت آن ضعیف ارزیابی می‌شد. به‌هرحال در آن زمان، این تکنولوژی چه ازنظر نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری توسعه چندانی نیافته بود.

    اگزینوس 8895 از حداکثر رزولوشن 28 مگاپیکسلی در پشت و جلو پشتیبانی می‌کند و این بدین معنی است که امکان استفاده از دو لنز 28 مگاپیکسلی در دوربین اصلی وجود دارد البته روش کار این دوربین‌ها هنوز نامشخص است و ممکن است شبیه به اسنپدارگون 835 عمل کند. اسنپدراگون 835 از یک سنسور 32 مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند اما برای بهره‌گیری از دو سنسور به‌صورت همزمان، محدودیت رزولوشن وجود داشته و می‌توان تنها از دو سنسور با رزولشن 16 مگاپیکسل استفاده کرد. در هر حال سخت‌افزار اکنون نسبت به آنچه در اچ تی سی  One M8 بسیار متفاوت بوده و پیشرفت کرده است و برای داشتن بهترین عملکرد، باید بخش نرم‌افزار هم بهبودهایی را تجربه کند.

    سامسونگ همواره اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین خود حالت‌های عکاسی بسیاری را در دسترس گذاشته است و انتظار می‌رود که سامسونگ این بار افکت‌هایی مانند بوکه و عکاسی از چهره را هم به گلکسی نوت 8 بیاورد. در این دو حالت، تصویر پس‌زمینه حالتی مات و محو پیدا کرده و بر روی چهره شخص یا هر چیز دیگری فوکوس می‌شود. البته در کنار این موارد، تکنولوژی دوربین دوگانه امکانات دیگری هم در دسترس قرار می‌دهد ازجمله زوم اپتیکال و جلوه‌های بصری.


    به‌هرحال اکنون بسیار زود است که بخواهیم درباره دوربین نوت 8 اظهارنظر کنیم چراکه از سنسورها و لنزهای به‌کاررفته در آن اطلاعی نداریم. آنچه مشخص است محدودیت‌های موجود در دوربین‌های دوگانه است که جزئیات آن هم نامشخص است. نوت 8 ممکن است از لنزهای متفاوتی در دو دوربین استفاده کند و نیز ممکن است از دو لنز، یکی تک‌رنگ و دیگری رنگی و یا به‌طور همزمان از این دو بهره ببرد.  البته اگر خوش‌بین باشیم می‌توانیم احتمال وجود یک دوربین حرارتی را هم در نظر بگیریم.

    سخن نهایی

    بازهم تأکید می‌کنیم که هر آنچه در بالا بیان شد، صرفا پیش‌بینی‌هایی هستند که هیچ قطعیتی در مورد آنها وجود ندارد. باوجود اینکه استفاده از دوربین دوگانه در نوت 8 منطقی است، اما در حال حاضر چیز زیادی از این گوشی نمی‌دانیم و حتی چنین نامی هم در هاله‌ای از ابهام است چراکه پیش از از نام نوت 8 یک بار توسط هواوی و در آنر نوت 8 و بار دیگر در توسط خود سامسونگ در تبلت نوت 8 مورداستفاده قرار گرفته است. اگر همه‌چیز همان‌طور که انتظار داریم پیش برود، گلکسی نوت 8 برای نخستیم بار در تاریخ سامسونگ از دوربین دوگانه سود خواهد برد.

    درهرصورت نظریه‌پردازی درباره گوشی آینده از سری نوت کار جذابی است. سامسونگ باید برای جلب دوباره اعتماد مشتریان دست‌به‌کار بزرگی بزند و علاوه بر افزودن ویژگی‌های خاص به نوت 8، از هرگونه احتمال انفجار آن‌هم جلوگیری کند!

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر