سبک جدید حضور دو شرکت کُره‌ای‌ در بازار ایران!

جی پلاس و سام برای کدام کشورها هستند؟

عصر کالا- کره جنوبی قصد دارد ایران را بین کشور‌های بازار هدف خود نگهداشته تا از خشم آمریکا به قیمت افزایش هزینه‌های ایران در امان بماند!

سبک جدید حضور دو شرکت کُره‌ای‌ در بازار ایران!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶:۰۰

      به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است خبری مبنی بر خارج شدن برندهای سامسونگ و ال جی در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شده است که پس از آن شاهد پایین آمدن تابلوهای تبلیغاتی این برندها بودیم.

    این برندها محصولات کره ای هستند که از بازار ایران خارج شده اند؛ با وجود اینکه "دوو" هم محصول تولید کره است، اما در ایران مانده ولی برندهایی چون سامسونگ و ال جی تنها با خارج شدن از ایران و ورود به عنوان یک شرکت واسط از طریق چین با نام های جی پلاس و سام قصد افزایش هزینه به ایران را دارند و می خواهند در آمد خود را افزایش دهند و در واقع هم آمریکا  و هم ایران را با هم می خواهند.

    با وجود تایید و تکذیب‌های این خبر فعلا شرایط این دو مجموعه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اما نکته جالب و مغفول در این میان برند سوم کره جنوبی یعنی "دوو" بود که مدتی قبل با تبلیغ " پیام دوو از کره؛ بودیم و خواهیم ماند" در بیلبورد شهر‌ها خود نمایی کرد. در صورتی که سال هاست با تاکید مقام معظم رهبری بر تولیدات ملی و افزایش ساخت داخل، تبلیغات اجناس خارجی محدود و تا حدودی ممنوع شده است!

    پس از جمع آوری تابلو برند‌های سامسونگ و ال جی چه فرجامی در انتظار

    تابلوی تبلیغاتی خارجی جمع شده است

    سید مرتضی میری رئیس اتحادیه لوازم خانگی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح این جمله تبلیغاتی در تابلو‌های دوو مبنی بر اینکه بودیم، هستیم و خواهیم بود، گفت: این تابلو‌ها در سطح شهر کم شده است و اگر هم اکنون به سراغ آن تابلو‌ها بروید مطالب دیگری خواهید دید.
    آیا "دوو" توسط ایران خریداری شده است؟

    او بیان کرد: برند "دوو" در کره را نباید با ال جی و سامسونگ مقایسه کرد. دوو توسط شرکت دیگری خریداری شد و تولید آن در بخش لوازم خانگی در سطح صفر قرار دارد. اما شرکت انتخاب قبل از این صحبت‌ها مقداری سهام این شرکت را خریداری کرد و هم اکنون هم اختلافاتی میان دو مجموعه وجود دارد، اما این برند را با اینکه خودشان در اصفهان تولید می‌کنند و شرکت انتخاب سرویس حامی آن را گارانتی کرده است، طبق قراردادی از لوگو دوو در محصولات خود می‌توانند استفاده کنند چرا که قرارداد این بهره برداری میان طرفین منعقد شده است.

    رئیس اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد: در حال حاضر محصول لوازم خانگی با برند دوو در کره به این صورت که در بازار مشاهده می‌کنید تولید نمی‌شود. نباید این دو برند را با یکدیگر مقایسه کرد و بحث‌ها بر سر تحریم‌هایی است که باعث شد ال جی و سامسونگ از بازار ایران خارج شود؛ آن تابلو‌ها بر داشته شده و هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

    پس از جمع آوری تابلو برند‌های سامسونگ و ال جی چه فرجامی در انتظار

    حمید رضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی و خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: شرکت‌های گلدیران و سام قرارداد‌هایی که با شرکت مادر سامسونگ در کره جنوبی بسته‌اند این بود که مواد اولیه و قطعات را از شرکت مادر خریداری کنند، اما تکنولوژی دست آن شرکت باشد. محصولات تحت نظارت آن‌ها تولید شود، حق برند بدهند و از برند در صورتی می‌توانند استفاده کنند که کاملا تحت نظارت آن شرکت‌ها در کره باشند.

    او ادامه داد: زمانی که تحریم شد همان شرکت‌ها از ایران رفتند و مواد اولیه و قطعات ندادند و به آن‌ها طبق قراردادی که بسته شده بود اجازه ندادند خودشان مواد اولیه را تامین کنند و با برند سامسونگ و ال جی ادامه تولید محصول داشته باشند.

    غزنوی افزود: اما قراردادی که با دوو بسته شده بود اینگونه نبود، دوو قراردادی متفاوت با این دو شرکت داشت یعنی به صورت هوشمندانه مدیران این شرکت قرارداد را هدایت کردند، بدین معنا یک روزی به فکر امروز بودند تا دستشان از بازار ایران خالی نشود.

    سخنگوی انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی افزود: اکنون با 2 برند ال جی و سامسونگ برخورد می‌شود، اما برند دوو همچنان در بازار است و قرارداد این شرکت آنگونه نیست که از بازار ایران برود یعنی هوشمندانه در بازار ایران رفتار کرده است.
    سایر محصولات کره ای در ایران می مانند

    عباس هاشمی مدیر بخش صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برند دوو مانند برند سامسونگ و ال جی نیست و برخی مشکلات اقتصادی منجر به تغییرات گسترده در فعالیت آن شد. گروه انتخاب ظاهرا قراردادی با برند دوو بسته است.

    او  ادامه داد: در این قرارداد ذکر شده تا گروه انتخاب بتواند با لوگو دوو تولیداتی را داشته باشد. در آن زمان که قرارداد مذکور بسته شده، شرایط و ضوابط این شرکت کره‌ای مانند سامسونگ و ال جی مطرح نبوده چرا که دچار ورشکستگی شده بود.

    هاشمی افزود: برند دوو اعتبار ال جی و سامسونگ را ندارد و در قراردادی که بسته شده اینگونه بوده است که مجوز گرفته‌اند تا تنها از دستگاه‌ها و توانمندی‌های تکنیکی شرکت مادر در تولید محصول کمک بگیرند و قطعات و مواد اولیه شامل همکاری طرفین نبوده است. شرکت دوو سفت و سخت مانند ال جی و سامسونگ پای قراردادهایشان با انتخاب نایستاده‌که نشان از این دارد برند ضعیف‌تری دارند.

    او در ادامه با اشتباه خواندن ادبیات تبلیغاتی این شرکت گفت: اینکه برند دوو در تبلیغات خود اسم کره را آورده است غیر منطقی بوده و باید این نام را بردارند. قاعدتا برند‌های ایرانی کارشان ضعیف‌تر از برند‌های چینی نیست و امکاناتی همانند آن‌ها دارند پس نیازی نبود که برای اعتبار بخشیدن به تبلیغاتشان از عبارت محصول کره جنوبی استفاده کنند.

    این مسئول وزارت صنایع در پایان بر دقت بیشتر در طراحی پیام‌های تبلیغاتی تاکید کرد تا اشتباهات در این بخش موجب خدشه دار شدن اعتماد افکار عمومی نشود و گفت: معاونت بازرگانی وظیفه دارد با چنین مسائلی برخورد کند و آن را پیگیری کند.

    هاشمی بیان کرد: پایین آوردن تابلوی برند دوو با توجه به نوع قرارداد آن‌ها باید بررسی شود. ممکن است در آن زمان که شرکت‌های ایرانی قرار داد تولید مشترک با ال جی و سامسونگ را منعقد کردند؛ شرکت مادر به آن‌ها مجوز استفاده از قطعات متفرقه را نداده، ولی دوو حاضر به تامین قطعات مورد نیاز برای تکمیل محصول خود از تامین کننده‌های متفرقه و سطح پایین‌تر نیز بوده است.
    چین کشور واسط بین ایران و کره!

    در پایان به فعالیت دو شرکت جایگزین جی پلاس و سام اشاره ای باید کرد که کره از طریق این دو شرکت که گویا از چین، مسئولیت خدمات و پشتیبانی گلدیران و سام سرویس را به عهده گرفته اند، قصد دارد دست از بازار ایران بر ندارد و به گونه ای هم ایران را در چنگ داشته باشد و از طرفی هم خشم آمریکا را به جان نخرد اما در قبال آن هزینه های ایران را برای داشتن خدمات مورد نیاز افزایش دهد! خدماتی که منجر شده قیمت اقلام این دو شرکت که از مدت ها قبل در بازار با قیمت قبلی خریداری شده بودند، یک شبه قیمت های نجومی به خود بگیرد تا سود این شرکت ها را با این حرکت افزایش دهد.

    حال باید دید ساخت داخل و همت ایران و مسئولان ایرانی تا چه اتکا به داخل را محقق و سودجویی کشور های منفعت طلب در بحران های ایران را کاهش می دهد!

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر