ال جی V۳۰ یا گلکسی Note ۸؛ کدام بهتر است؟

عصر کالا- به زودی دو پرچمدار جدید ال جی V۳۰ و گلکسی Note ۸ وارد بازار ایران می شوند. دو گوشی هوشمندی که به نسبت پرچمداران قبلی این دو شرکت قابلیت های مخصوص خود را داشته و به علاوه حرف های جدیدی برای زدن دارند.

ال جی V۳۰ یا گلکسی Note ۸؛ کدام بهتر است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از برتینها، حرف هایی که ممکن است بازار آینده گوشی های هوشمند را تغییر دهند. به همین خاطر عجیب نیست که بسیاری از علاقه مندان به گوشی های هوشمند، منتظر این دو مانده اند تا سال 2017 را با قوی ترین پرچمدار سال به پایان برسانند ولی از طرفی قیمت دو پرچمدار قبلی یعنی S8 پلاس و G6 هم بسیار کاهش پیدا کرده و به نسبت اردیبهشت تا بیش از 400 هزار تومان ارزان تر شده اند.

    این مسئله بسیاری از کسانی که می خواهند یک گوشی هوشمند بخرند را سردرگم کرده است. آیا منتظر گوشی های جدید بمانند و یا گوشی های ارزان شده امسال را بخرند؟ در این مطلب به سراغ ویژگی های دو گوشی هر شرکت رفته ایم تا ببینیم واقعا ارزش صبر کردن دارند یا نه.

    طراحی

    اول از همه به سراغ سایز می رویم. ال جی در این قسمت واقعا عملکرد خوبی داشته و توانسته وزن گوشی شش اینچی V30 را به کمتر از وزن گوشی 5.7 اینچی G6 برساند. به علاوه خارج از بزرگ بودن مدل V20 ال جی گوشی V30 را به گونه ای طراحی کرده است که با 158 گرم حسی سبک و باریک به شما منتقل می کند. همه اینها هم به خاطر لبه های گرد، صفحه نمایش بزرگ و البته قاب پشتی شیشه ای است.

     

    با اینکه مدل G6 لبه های خود را گرد کرده بود ولی هنوز هم کمی زمختی خاص خود را داشت. در مدل V30 این زمختی هم کنار رفته و با لبه ای کاملا گرد روبرو هستیم. لبه های گوشی جدید ال جی به نسبت قبل خم تر شده و حسی شبیه S8 سامسونگ منتقل می کند. بقیه ویژگی های دو گوشی مثل محل قرارگیری ورودی ها و خروجی ها و جای حسگر اثر انگشت و غیره تقریبا یکی است و خیلی روی تجربه کاربری تاثیری ندارند. در مجموع می توان گفت که گوشی V30 بعضی مشخصات ظاهری مدل G6 را ارتقا داده و توانسته در زمینه طراحی پیشی بگیرد.

    سخت افزار و ویژگی ها

    هر دو گوشی از نمایشگری با نسبت تصویر 18.9 استفاده می کنند ولی پنل آنها کاملا متفاوت است. ال جی بالاخره بی خیال LCD شده و از پنل مخصوص OLED پلاستیکی خودش رونمایی کرده است. در مجموع می توان گفت رنگ صفحه نمایش روشن تر است، رنگ ها با قدرت بیشتری خودنمایی می کنند و کنتراست نیز به بی نهایت رسیده است. همچنین این محصول ال جی از اسنپدراگون 835 استفاده کرده و در کنار رم چهار گیگابایتی مشخصات یک پرچمدار واقعی را پیدا کرده است.
     

    خبر خوب این که ال جی سیاست عجیب خود را در مورد ال جی G6 کنار گذاشته و قرار نیست شاهد عرضه V30 در هر نقطه دنیا با یک مشخصات متفاوت باشیم. قرار است مدل V30 ویژگی هایی مثل شارژ بی سیم و یا پخش صدای Quad DAC را در همه نقاط دنیا داشته باشد. سایز باتری ثابت مانده است ولی با توجه به قدرتمندتر شدن پردازنده و البته بزرگ تر شدن صفحه نمایش گوشی V30 احتمالا کمتر از پرچمدار قبلی دوام خواهد آورد. در ضمن گوشی جدید ال جی از قابلیت واقعیت مجازی نیز پشتیبانی کرده و از یک نوار ابزار جدید بهره می برد.

    دوربین

    در زمینه دوربین گوشی V30 واقعا قدمی بسیار بزرگ رو به جلو برداشته و قابلیت های متفاوت بسیاری را برای اولین بار در دوربین یک گوشی هوشمند قرار داده است. این گوشی از دو لنز 13 و 16 مگاپیکسلی در پشت بهره می برد که میزان گشودگی لنز استاندارد آن f1.6 است، یعنی بزرگ ترین دیافراگم در بین تمامی گوشی های هوشمند و این یعنی نور بیشتر برای ثبت تصویر.



    این امر به اینجا ختم نشده و استفاده از لنز شیشه ای به جای لنزهای پلاستیکی معمول نیز باعث شده تا دوربین باز هم نور بیشتری از محیط دریافت کند و رنگ ها را بهتر پردازش کند. به علاوه با داوربین این گوشی می توانید در حالت های مختلف سینمایی فیلمبرداری کرده و تم خاصی به تصاویر خود ببخشید. حالت زوم نقطه ای نیز باعث می شود روی هر نقطه از تصویر زوم کنید و دیگر مثل حالت معمول، زوم فقط روی مرکز تصویر نباشد. این دو قابلیت کنار هم باعث می شوند تجربه بسیار متفاوتی در فیلمبرداری داشته باشید.

    قیمت

    قیمت گوشی G6 اکنون به پایین ترین حد خود یعنی معادل یک میلیون و 650 هزار تومان رسیده است. گوشی V30 در ابتدای عرضه احتمالا قیمتی حدود دو میلیون و 500 هزار تومان در ایران خواهد داشت. تقریبا 900 هزار تومان بیشتر از مدل فعلی.

    نتیجه گیری

    در حقیقت گوشی V30 چیزی بود که در سال 2017 از ال جی انتظار داشتیم. گوشی G6 به نوعی اشتباهات مدل G5 را برطرف کرده بود و خیلی حرف خاصی برای زدن نداشت ولی V30 بسیار امیدوار کننده است. به نظر ما اگر خیلی بحث مالی برای تان اولویت ندارد صبر کنید و گوشی V30 را بخرید.

     

    طراحی

    پایه طراحی Note 8 تقریبا هیچ تفاوتی با S8 ندارد. همان لبه های خمیده و همان پنل عریض. حتی هر دو در پنل جلویی دارای لبه های خمیده و یک فریم فلزی در دور دستگاه هستند. اولین تفاوت جزیی آنها در بخش طراحی، نمای مستطیلی شکل گلگسی Note 8 در مقایسه با ظاهر گردتر گلگسی S8 پلاس است و علاوه بر این باید گفت که دستاورد تازه کره ای ها اندکی قد بلندتر و سنگین تر هم شده است.



    گلکسی S8 پلاس دارای وزن 173 گرم بوده اما Note 8 وزنی 195 گرمی دارد. باید افزود که با این که Note 8 از نمایشگر عریض تری در مقایسه با گلکسی S8 پلاس بهره می برد ولی نمایشگر آن کشیده تر بوده و به خاطر باتری کوچک تر از نظر ضخامت اندکی از گلکسی S8 پلاس باریک تر است.

    مهم ترین وجه تمایز هر دو دستگاه را می توان در پنل پشتی آنها مشاهده کرد. وجود دوربین دوگانه در قسمت پشت Note 8 باعث شده تا فضای بیشتری از این بخش اشغال و ابهت بیشتری هم به این محصول القا شود.

    سخت افزار و ویژگی ها

    نمایشگر دو گوشی از جهات زیادی مشابه هستند که از مهم ترین آنها می توان به داشتن لبه های خمیده و همان طراحی معروف Infinity Display اشاره کرد. قابلیت ویژه گوشی های سری نوت قلم S Pen نام دارد که به کاربر اجازه می دهد متن یا نقاشی دلخواهش را روی نمایشگر دستگاه بدون نیاز به باز کردن قفل صفحه رسم کند.

    سامسونگ با مجهز ساختن این فبلت به شش گیگابایت حافظه رم و تراشه اگزینوس 8895 (در برخی بازارها اسنپدراگون 835) یکی از قدرتمندترین گوشی های حال حاضر جهان را در دستان کاربر قرار می دهد که به جرأت می توان گفت در این بخش برتری قابل توجهی نسبت به گلکسی S8 پلاس دارد.



    گفتنی است که هر دوی این اسمارت فون ها از سیستم عامل اندروید نوقا ورژن 7.1.1 و رابط کاربری اختصاصی سامسونگ استفاده می کنند که انتظار می رود هر دوی آنها در آینده نزدیک به اندروید O آپدیت شوند.

    در مورد باتری هم باید گفت که این بار گلکسی S8 پلاس در جایگاهی بالاتر از Note 8 قرار می گیرد. انرژی مورد نیاز این اسمارت فون را یک باتری حجیم 3500 میلی آمپری تامین می کند در حالی که این ظرفیت در گوشی جدید سامسونگ به 3300 رسیده و به خاطر فضای قلم 200 میلی آمپر کاهش یافته است.

    دوربین

    بالاخره سامسونگ هم به جمع تولیدکنندگان گوشی های مجهز به دوربین دوگانه پیوست و اصلی ترین وجه تمایز را در میان پرچمداران برای گلکسی Note 8 رقم زد. هر دو لنز این دوربین دارای دقتی 12 مگاپیکسلی هستند و تفاوت آنها در دریچه دیافراگم به کارگیری شده است.



    دوربین اصلی این فبلت دارای دیافراگم f1.7 با زاویه دید وسیع بوده و لنز دوم هم با استفاده از گشودگی دیافراگم f2.4 قادر به ثبت عکس های تله فوتو است. لنز اضافی، جلوه های متنوعی از جمله افکت بوکه و تعیین عمق تصاویر قبل از عکس گرفتن را برای کاربران به ارمغان می آورد. هر دوی لنزهای مذکور نیز با لرزش گیر اپتیکال همراه شده اند.

    همچنین دوربین گلکسی Note 8 به کاربران این توانایی را می دهد که در آن واحد و با یک بار لمس دکمه شاتر، دو تصویر مختلف با لنزهای دوربین این اسمارت فون ثبت کند که یکی از از آنها کلوزآپ و دیگری با زاویه دید وسیع عکس برداری می شود.

    قیمت

    قیمت مدل S8 پلاس اکنون حدود دو میلیون و 800 هزار تومان است. این گوشی با این که تقریبا گران ترین گوشی اندرویدی حال حاضر محسوب می شود ولی همچنان با توجه به ویژگی هایش ارزش خرید خوبی دارد. گوشی Note 8 نیز احتمالا حدود 850 هزار تومان گران تر از سامسونگ فعلی بوده و قیمتش به نزدیک چهار میلیون تومان نیز برسد.

    نتیجه گیری

    می توان گفت که حداقل روی کاغذ تفاوت عمده ای بین Note 8 و گلکسی S8 پلاس وجود ندارد. غیر از دوربین دوگانه، حافظه رم بیشتر و در نهایت قلم S Pen. به نظر نمی رسد اینها قابلیت هایی باشد که کاربر را مجبور کند تا حدود یک میلیون تومان پول بیشتر داده و به سراغ Note 8 برود. به نظر ما اگر واقعا با قلم Note 8 کاری ندارید و عکس های شما هم فقط در حد یک دورهمی است، بی خیال Note 8 شده و گوشی S8 پلاس را بخرید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر