جزئیات اجرای مرحله سوم طرح رجیستری

عصر کالا- مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از زمان اجرای طرح رجیستری واردات رسمی گوشی تلفن همراه ۱۶۰ درصد افزایش یافته است.

جزئیات اجرای مرحله سوم طرح رجیستری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر با اشاره به آغاز اجرای مرحله سوم طرح رجیستری گوشی های تلفن همراه تحت عنوان انتقال مالکیت از هفته آینده گفت: این طرح برای گوشی های دست دوم است

    وی در خصوص اجرای این مرحله افزود: برای گوشی های دست دوم، خریدار باید فرآیند رجیستری را طی کند تا ببینند که آیا گوشی مورد نظر در سامانه ثبت شده است یا خیر؟
    دهقانی نیا افزود: اولین گام این است که بازگشت به تنظیمات کارخانه ای باید اعمال شود، خریداران حتما توجه داشته باشند که  کارت گارنتی را دریافت کنند، کد فعال سازی 6 رقمی نیز باید دریافت و پس از احراز هویت گوشی مورد نظر رجیستر شود.

    وی افزود: گوشی که توسط مسافر وارد کشور شده است باید در شبکه گمرک ثبت شود، مسافر باید با شماره پاسپورد وارد سامانه پنجره واحد گمرک شده و نسبت به رجیستر گوشی خود اقدام کند.

    معاون فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: اگر فرد در 6 ماه گذشته گوشی مورد نظر را خریداری کرده باشد قطعا از سرویس های مخابراتی بهره مند می شوند مگر آنکه در زمان آغاز طرح گوشی به هر علتی خاموش بوده باشد.

    وی گفت: گمرک برای ورود تک گوشی ها تا 80 درصد معافیت عوارض  اعمال کرده است.

    این مقام مسئول افزود: براساس قانون گوشی های خریداری شده تا 18 ماه مشمول خدمات پس از فروش می شود، مردم نباید برای اجرای طرح ریجستری رقمی بپردازند.

    دهقانی نیا گفت: مردم حتما فرآیند استعلام را خودشان انجام دهند زیرا همه گوشی ها بعد از روشن شدن تا 30 روز از اپراتورها سرویس دریافت می کنند، کارت گارانتی باید در جعبه باشد، در فرآیند فعال سازی حتما باید شماره موبایلی وارد شود که قرار است روی دیوایس قرار گیرد.

    وی افزود: امکان انتقال مالکیت نیز به زودی فعال می شود به این معنا که پیگیری گوشی سرقت شده و نیز غیرفعال کردن سیم کارت را خود فرد انجام می دهند.

    معاون فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: 67 درصد از گوشی های وارداتی در سامانه ثبت شده اند.

    طرح انتقال مالکیت مربوط به افرادی است که می خواهند گوشی خود را بفروشند و یا گوشی دست دوم بخرند که بر این اساس باید تمامی مراحل اصالت کالا و فعال سازی آن مطابق با اعلام قبلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شود.

    دهقانی نیا تصریح کرد:آمار و ارقام نشان می دهد در نه ماهه سال 95 ارزش کالاهای وارداتی 147 میلیون دلار بوده و در تاریخ آذر 96 بالای 200 میلیون دلار رسیده است و نشان از اعتماد  واردکنندگان به این طرح  است واردات رسمی تلفن رشد 160 درصدی داشته است.

    وی اظهار داشت: تمام سعی و تلاش ما این است تا قبل از 22 بهمن یکی از نشان های رایج را در طرح ثبت کنیم و پس از این امکان انتقال مالکیت فراهم خواهد شد تا در صورت دزددین گوشی بتوان آن را ردیابی کرد.

    مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص طرح رجیستری در مورد تبلت ها گفت: تبلت ها مشمول طرح هستند ولی اولویت اجرای طرح با گوشی ها است و در سال آینده تبلت ها نیز وارد طرح خواهد شد.

    وی خاطرنشان ساخت :تا کنون 67 درصد گوشی های وارداتی ثبت اطلاعات شده اند و بیش از یک میلیون پیامک استعلام ثبت شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر