وزیر اطلاعات و فناوری ارتباطات مطرح کرد:

تشریح ابعاد طرح رجیستری و خبر انتشار سند کودک و اینترنت

عصر کالا- محمدجواد آذری جهرمی در تشریح طرح رجیستری اظهار داشت: ۹۵ تا ۸۰ درصد از گوشی های تلفن همراه به صورت قاچاق وارد کشور می شود که به این ترتیب حقوق مصرف کنندگان رعایت نمی شود.

تشریح ابعاد طرح رجیستری و خبر انتشار سند کودک و اینترنت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از شبکه خبر، وی افزود: در حال حاضر، گوشی هایی که پیش از این به صورت قاچاق وارد کشور شده اند مجاز تلقی می شوند؛ تا مردم دچار مشکل نشوند.

    او تاکید کرد: در بحث مبارزه با قاچاق وزارتخانه های صنعت، بازرگانی، اطلاعات و  همچنین گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاه ها مانند نیروی انتظامی درگیرند که باید این موضوع حل و فصل شود.

    وزیر اطلاعات ادامه داد: باید در گمرک تجهیزات وارد شده را به دقت چک کنیم و ببینیم از کجا وارد می شوند و اپراتورها هم با توجه به ظرفیت های خود باید این فضا را پایش کنند تا به این ترتیب تنها به گوشی هایی خدمات دهیم که از مبادی قانونی وارد کشور شده اند.

    او با اشاره به اینکه این طرح ابتدا در سال 85 کلید خورد اما بعد از مدتی به شکست انجامید، تصریح کرد: تاکنون ترکیه و چند کشور دیگر طرح رجیستری را انجام دادند و اتفاقا موفق هم بودند.

    جهرمی اعلام کرد: ما سناریوهای زیادی برای اجرای طرح رجیستری در نظر گرفته ایم که هماهنگی بین دستگاهی نکته بسیار مهم در اجرای درست این طرح است.

    او گفت: در حال حاضر بازار غیر رسمی همین بازارهای قاچاق هستند که به طور طبیعی با اجرای طرح رجیستری دچار التهاب می شوند. البته برخی به دنبال دور زدن این طرح به شیوه های مختلف هستند تاحداکثر سود خود را حفظ کنند که تعیین قیمت های حبابی تلفن همراه از نتایج آن است.

    جهرمی گفت: من اعلام کردم که مردم فعلا گوشی موبایل نخرند تا متضرر نشوند، که هشدار موجب مهار بازار و موثر واقع شد. بنای ما این است که بازار را کنترل کنیم تا با رقابتی شدن بازار و تعامل با سازندگان این امر محقق شود و به دنبال انحصاری کردن بازار موبایل در کشور نیستیم.

     

    او در ادامه به شیوه های شخصی خود در برخورد با این فضا اشاره و تاکید کرد: من فرزندانم را تشویق نمی کنم که عضو شبکه های مجازی شوند، استفاده از فضای مجازی برای آنها را در حضور بزرگترها مجاز می دانم زیرا کودکان در این فضا نیازمند مراقبت هستند تا به سلامت بزرگ شوند، فضای مجازی گسترده و بی انتهاست در این فضا هم اطلاعات خوب و هم بد وجود دارد، همان طوری که در فضای حقیقی هم ما اجازه نمی دهیم که فرزندمان با هرفردی معاشرت کند.

    جهرمی ادامه داد: اینکه والدین به بهانه کسب نمره بالا اجازه حضور فرزندان در فضای مجازی را می دهند احتمالا از آسیب ها و گستردگی های آن بی خبرند، من به عنوان وزیر در صورت کسب نمره خوب فرزندم، با او به ورزش می روم اما برایش گوشی موبایل نمی خرم  و اجازه حضور در فضای مجازی را نمی دهم.

    وی تاکید کرد: این یک قانون بین المللی است که قوانینی را برای کودکان در فضای مجازی طراحی کرده اند.

    او ادامه داد: تمامی کارتون هایی که از صدا و سیما پخش می شود مناسب فرزند من نیست، دلیلی وجود ندارد که فلان فیلم اکشن که برای بچه هاست و از سیمای جمهوری اسلامی هم پخش می شود را برای فرزندم مناسب تشخیص دهم.

    خانواده ها باید نسبت به فرزند خود حساسیت داشته باشند و اجازه ندهند تا هرچیزی را ببیند، بشنوند و حتی در هر فضایی وارد شوند.

    وزیر ارتباطات اعلام کرد: ما فردا سه گزارش از سند کودک و اینترنت را منتشر می کنیم که این یکی از وعده های من بوده که عملیاتی کردیم.

    ما باید محتوایی مناسب کودکان و نوجوانان در فضای مجازی تولید کنیم، بازی های مناسب این سن هم باید تولید شود. ما می خواهیم زیرساختی ویزه کودکان تولید کنیم تا آنها در فضایی امن در این فضا ورود و استفاده کنند.

    او گفت: همچنین تا 13 آبان سندی در حوزه کودک منتشر می کنیم تا رویکرد کلان کشور در حوزه کودکان و نوجوانان مشخص شود.


    آذری جهرمی در بخش دیگری از سخنانش به بازی نهنگ آبی اشاره و تصریح کرد: این یک چالش است که با زیرساخت فضای مجازی 50 قسمت را طراحی می کنند که افراد با دیدن فیلمهای ترسناک و بعد با ارائه اطلاعات شخصی با این تیم همراهی می کنند و در نهایت در پایان طرح باید به مرگ تن دهند، از مرحله 20 فرد دیگر امکان انصراف نداشته زیرا با ارائه اطلاعات شخصی مورد سوء استفاده قرار خواهند گرفت.

    او گفت: این بازی در ایران ابتدا توسط مادری اطلاع رسانی شد که چند روز بعد در رسانه ها منتشر شد که توام با ترس بود، البته ترسیدن از فضای مجازی اشتباه است بلکه استفاده درست از این فضا باید در نظر گرفته شود.

    جهرمی ادامه داد: امروز اخبار تکمیلی پرونده اصفهان را دریافت کردم که نشان داد خودکشی ها هیچ ربطی به این بازی نداشته است بلکه آنها به دلیل مسائل خانوادگی دست به خودکشی زده اند.

    چالش نهنگ آبی در کشور ما رخ نداده و حتی موجب خودکشی در ایران نشده است اما این خطر همچنان وجود دارد، بنابراین والدین باید مواظب باشند و از کودکان خود غافل نشوند و آگاهی خود را در این عرصه بالا ببرند.

    او سپس به مسئله تعرفه اینترنت در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: ما قول دادیم در 100 روز اول دولت نظام تعرفه اینترنت ثابت را تعریف کنیم، در همه دنیا مدل اینترنت حجمی است، اما قیمت های ما مناسب نیست و مدل حجمی در اینترنت ثابت در بسیاری از کشورهای دنیا وجود ندارد.

    جهرمی ادامه داد: بسته هایی که ارائه می شود باید محتوای بومی داشته باشد.

    او گفت: اپراتورها در اماکن عمومی تا سقف مشخصی می توانند خدمات رایگان ارائه کنند که هم رفاه عمومی را در پی دارد و هم برایشان  نوعی تبلیغ به حساب می آید.

    جهرمی ادامه داد: اپراتور همراه اول در 100 نقطه، ایرانسل 60 نقطه، آسیا تک در 29 نقطه برای ارائه خدمات عمومی هدف گذاری کرده اند، این اینترنت برای رفع نیاز است و عملا نامحدود نیست که تا آخر هفته اطلاع رسانی می شود.

    او تاکید کرد: وزارت ارتباطات قرار است 100 هزار شغل در کشور راه اندازی کند که در قالب کسب و کارهای نوپا یا همان استارتاپ ها مقدور خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر