افزایش ۲۰تا ۳۰درصدی قیمت گوشی با اجرای طرح ریجستری

عصر کالا- «محمد مهدی غفوریان» عضو کمیته کارشناسی تلفن همراه اتاق اصناف گفت: با اجرای طرح رجیستری تلفن همراه شاهد افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی گوشی های تلفن همراه خواهیم بود.

افزایش ۲۰تا ۳۰درصدی قیمت گوشی با اجرای طرح ریجستری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، غفوریان با تاکید بر اینکه اصناف موافق 100 درصدی اجرای طرح رجیستری تلفن همراه هستند، افزود: مقرر شده همزمان با اجرای طرح رجیستری، 15 درصد ارز رقابتی گوشی همراه نیز حذف شود، بنابر این با حذف این ارز رقابتی و کمبود گوشی همراه در بازار پیش بینی می شود که شاهد افزایش 20 تا 30 درصدی گوشی همراه در بازار باشیم.
    وی با تاکید براینکه مهمترین دغدغه در اجرای این طرح بحث تامین کالاست، گفت: 56 درصد از بازار تلفن همراه کشور در اختیار یک برند خاص است و بخش اعظمی از واردات این برند توسط چهار واردکننده انجام می شود و براساس گفته خودشان توان واردات این حجم از نیاز بازار ندارند و به طور یقین با مشکل تامین نیاز بازار مواجه خواهیم بود.
    عضو کمیته کارشناسی تصریح کرد: مطمئنا در سطح عرضه دچار مشکل خواهیم شد و با اعلام رجیستری عده ای اقدام به احتکار گوشی های تلفن همراه می کنند و این کمبود در سطح عرضه باعث تورم و افزایش قیمت می شود.
    وی با بیان اینکه بهتر بود در تدوین طرح نظرات اصناف نیز لحاظ می شد، طبق گفته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار است که طرح رجیستری به صورت گام به گام اجرا شود و ما نیز با اجرای این طرح موافق هستیم اما بهتر بود قبل از اجرای آن بسترهای لازم برای این طرح نیز فراهم می شد.
    طرح ملی کددار کردن گوشی‌های تلفن همراه موسوم به رجیستری با هدف مقابله با قاچاق این کالا از برنامه‌های مصوب ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شمار می رود که به گفته کارشناسان فنی و فعالان بازار موبایل تنها و بهترین راهکار مقابله با قاچاق گوشی تلفن همراه است.
    قرار است طرح رجیستری تلفن همراه از 28 مهرماه اجرا شود و برای 5 تا 10 درصد از گوشی‌های موجود در بازار که از روز شنبه روشن می‌شوند، پیامک برای خریدار ارسال شود که گوشی شما از مبادی قانونی خریداری نشده است.
    این طرح قرار بود برای 5 تا 10درصد از مدل‌های برندهای موجود در بازار اجرا شود، گفت: پس از ارسال پیامک برای خریدار یک ماه فرصت دارد که برای تعیین تکلیف به فروشنده مراجعه کند و بر اساس سیستمی که طراحی شده، مغازه‌ دار باید 15 درصد از ارزش کالای خریداری ‌شده را از طریق سامانه ای که در گمرک طراحی شده، به‌ عنوان عوارض ورود پرداخت کند و پس از آن کد رجیستری برای خریدار ارسال می‌شود.
    جلسه بررسی اجرای طرح کددارکردن گوشی های تلفن همراه(رجیستری) سه شنبه گذشته با حضور «محمد شریعتمداری» وزیرصنعت، معدن و تجارت، «محمد جواد آذری جهرمی» وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات، «فرود عسگری» رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز و نماینده وزیرامور اقتصاد و دارایی در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همزمان با این جلسه نشست هم اندیشی اجرای طرح رجیستری تلفن همراه که در اتاق اصناف ایران برگزار شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر