دو تغییر در فرآیند خرید گوشی از روز اول رجیستری

عصر کالا- رجیستری از پایان مهر از یک یا دو مدل گوشی آغاز می شود و تنها دو تغییر در فرآیند خرید حضوری و اینترنتی گوشی از روز اول اجرای رجیستری رخ خواهد داد.

دو تغییر در فرآیند خرید گوشی از روز اول رجیستری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس، بنابر اعلام رسمی طرح رجیستری گوشی موبایل از پایان مهر ماه با ممنوعیت و اعمال محدودیت روی دو مدل گوشی خاص و کمیاب در بازار آغاز خواهد.

    آنچه قطعیت دارد این است که طرح با مدل‌های مشخصی آغاز خواهد شد و حتی این امکان نیز وجود دارد که روز ابتدای طرح تنها یک مدل از یک برند خاص مشمول طرح شود. هدف این است که توام با ایجاد کمترین نوسان در بازار رضایت واردکننده آن مدل نیز تأمین شود.

    در آینده با تسری به مدل های دیگر، دامنه اجرای رجیستری بزرگ تر خواهد شد.

    اما در روز آغاز طرح و با مشمول شدن برند (های) خاص، افرادی که قصد خرید آن مدل‌ها را دارند باید اقداماتی را انجام دهند:

    ابتدا لازم است خریدار، شناسه 15 رقمی گوشی را چک کند. این شناسه روی جعبه گوشی قابل رؤیت است. همچنین با شماره‌گیری کد #06#*، شناسه 15 رقمی نمایش داده می‌‌شود. همچنین روی بدنه تجهیز یا پشت باتری نیز درج شده است (این روش برای همه گوشی‌ها قابل اجرا نیست زیرا در برخی از گوشی‌ها امکان باز کردن گوشی وجود ندارد). بنابراین قدم اولی که خریدار باید طی کند این است که این شناسه‌ها که همگی متعلق به یک گوشی هستند باید یکسان باشد. در صورتی که به هر طریقی شناسه‌ها یکسان نبودند اکیدا توصیه می‌شود که آن تجهیز خریداری نشود.

    چنانچه فرد پس از خرید، متوجه شد شناسه‌ها با یکدیگر یکسان نبودند باید گوشی را پس دهد و در صورتی که فروشنده حاضر به این کار نشد می‌تواند به سازمان تعزیرات حکومتی شکایت کند.

    قدم بعد بررسی اصالت تجهیز است. فرد پس از مطابقت شناسه‌ها، می‌تواند از اصالت آن گوشی اطمینان حاصل پیدا کند. مصرف‌کننده می‌تواند شناسه 15 رقمی را به سامانه پیامکی و کد USSD که به زودی اعلام خواهد شد ارسال کند و پیامکی دریافت خواهد کرد که اطلاعاتی از جمله مشخصات فنی گوشی، شرکت گارانتی‌کننده، نو و یا دسته دوم بودن گوشی نشان داده خواهد شد. به این ترتیب اصالت تجهیز پیش از خرید برای مصرف‌کننده قابل بررسی است.

    دو اقدام فوق، تنها تغییراتی هستند که در فرآیند خرید رخ خواهند داد. در خرید اینترنتی نیز پس از تحویل گوشی، پیشنهاد می‌شود فرد اقدامات فوق را انجام دهد و در صورتی که پس از پرداخت هزینه متوجه مغایرتی در موارد فوق شد، تا 7 روز فرصت دارد تا گوشی را پس دهد و مبلغ پرداخت شده را دریافت کند.

    نکته قابل ذکر این است که در ابتدای طرح، مردم با هیچ سامانه‌ای درگیر نخواهند شد. بعد از گذشت چند ماه که تمام گوشی‌ها مشمول طرح شوند، خدمات و قابلیت‌هایی در این طرح در نظر گرفته شده که فرد در صورت نیاز می‌تواند برای بهره‌گیری از آن خدمات وارد سامانه مربوطه شود.

    تأکید می‌شود که مصرف‌کننده هیچ هزینه‌ای برای اقدامات فوق نباید پرداخت کند و در صورتی که فروشنده به اسم رجیستری هزینه‌ای طلب کند، اکیدا توصیه می‌شود فرد آن فروشگاه را ترک کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر